گوگل دامنه اینترنتی «new.» را به‌صورت عمومی عرضه کرد

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
از امروز، هر شخص قادر به ثبت دامنه new. برای ساخت میانبرهای اینترنتی خواهد بود.
تبلیغات

گوگل دامنه سطح بالای new. را برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که می‌خواهند میان‌بری با نشانی اینترنتی ساده ایجاد کنند، فعال می‌کند. در حال حاضر گوگل از دامنه‌ی new. برای گوگل داکس و برنامه‌های کاربردی خود استفاده می‌کند. با تایپ کردن آدرس «docs.new» در نوار آدرس مرورگر، یک صفحه جدید گوگل داکس فورا باز خواهد شد. اکنون گوگل قصد دارد، این حوزه را به سایر سازمان‌ها بسط دهد تا قابلیت‌های مشابهی برای آن‌ها ایجاد کند.

احتمالا، این کار باعث هجوم کاربران روی نشانی‌های اینترنتی ساده‌‌ی new. برای حوزه‌های مختلف خواهد شد و گوگل از قبل، برخی گزینه‌های کلیدی را برای خود کنار گذاشته‌است.

از امروز، دوم دسامبر، هر شخص می‌تواند نسبت به ثبت دامنه new. اقدام کند و رجیستری گوگل اولین دسته دامنه‌ها را در ژانویه سال ۲۰۲۰ به متقاضیان اختصاص می‌دهد. سیاست‌های گوگل می‌گوید که دامنه جدید باید کاربر را مستقیما به میانبر یا عملکرد مربوطه سوق دهد. در صورت عدم موفقیت، ممکن است دامنه توسط ریجستری گوگل (Google Registry) به حالت تعلیق درآید یا حذف شود.

اگر صاحب علامت تجاری هستید و می‌خواهید دامنه‌ی new. برای آن تهیه کنید، می‌توانید از اکنون تا ۱۴ ژانویه سال ۲۰۲۰ نسبت به ثبت‌نام اقدام کنید. طبق گفته‌ی گوگل، در سال ۲۰۲۰ هر شخص بدون نیاز به ارائه‌ی درخواست، قادر به ثبت‌نام دامنه‌های new. خواهد بود.

به‌عنوان مثال، با تایپ کردن آدرس Playlist.new فهرست پخش جدید اسپاتفای باز می‌شود و Story.new پست جدیدی در وبسایت مدیوم (Medium) ایجاد می‌کند. جالب است که گوگل این دامنه را برای سرویس Google Music خود استفاده نکرده است.

دامنه .new / .new domain

درحال حاضر قیمت این دامنه‌ها مشخص نیست، اما طبق گفته‌ی گوگل، قیمت دامنه‌های جدید باتوجه به شریک ثبت‌کننده‌ای که از طریق آن دامنه را خریداری می‌کنید، متفاوت خواهد بود.

در ادامه فهرست کاملی از میانبرهای G Suite را مشاهده می‌کنید:

به‌نظر شما قابلیت میانبر دامنه‌ی new. برای کدام‌یک از سایت‌ها و سرویس‌های فعلی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، کاربردی خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات