قیمت و مشخصات فنی ابرخودروی ژاپنی اسپارک مشخص شد

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
عضو جدید کلاس ابرخودروهای تمام‌برقی جهان، اسپارک اُل (Aspark Owl) نام دارد. این محصول تاریخ‌ساز، حدود ۲ هزار اسب‌بخار قدرت دارد و در زمانی کمتر از ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد.
تبلیغات

سال ۲۰۱۷ شرکت خودروسازی اسپارک در ژاپن اعلام موجودیت کرد. مهندسان اسپارک با هدف تولید ابرخودروهای تمام‌الکتریکی، نمونه‌ی پیش‌تولید از اولین محصول خود را با نام اُل (به‌معنی جغد) در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ معرفی کردند. دیگر هدف جاه‌طلبانه‌ای که شرکت اسپارک دنبال می‌کند؛ عرضه‌ی خودرویی با توانایی سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت، در زمان کمتر از ۲ ثانیه است.

Aspark Owl

حدود ۶ ماه پس از نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷، مدیران اسپارک در نمایشگاه پاریس اعلام کردند که محصول آن‌ها، قدرت ۱۱۵۰ اسب‌بخار، گشتاور ۸۸۴ نیوتن‌متر و وزن خالص ۱۵۰۰ کیلوگرم دارد. در این زمان، هنوز قیمت و مشخصات فنی محصول نهایی نامشخص بود؛ اما شرکت سازنده از علاقه‌مندان به پیش‌خرید ابرخودروی اُل، درخواست یک میلیون یورو (معادل ۱/۱ میلیون دلار) به‌عنوان پیش‌پرداخت کرد.

Aspark Owl

حالا در اواخر سال ۲۰۱۹، تمامی دانسته‌های ما از قیمت و توانایی‌های اسپارک اُل، با اطلاعیه‌ی رسمی شرکت سازنده تغییر کرده است. ابرخودروی ژاپنی، با قدرت باورنکردنی ۱۹۸۵ اسب‌بخار و گشتاور ۲۰۰۰ نیوتن‌متر تولید خواهد شد؛ درحالی‌که وزن خالص ۱۹۰۰ کیلوگرم دارد. با این شرایط، زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت از حالت سکون، ۱/۶۵ ثانیه اعلام شده که فراتر از تصور است. نهایت سرعت اُل هم ۴۰۰ کیلومتربرساعت برآورد می‌شود که البته برای یک خودروی برقی، بسیار عالی خواهد بود.

Aspark Owl

اسپارک ادعا می‌کند؛ شتاب‌گیری بی‌نظیر اُل با تایرهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2S و پیرلی پی‌زیرو که هر دو استاندارد جاده‌ای محسوب می‌شوند؛ قابل انجام است. چرخ‌های این خودرو هنگام شتاب‌گیری با نهایت قدرت، تنها ۳۰ سانتی‌متر هرزگردی دارد که فناوری بسیار عالی در سیستم‌های الکترونیکی کنترل کشش و پایداری را نشان می‌دهد. مدتی پیش‌تر، رکوردهای ۱/۸۷ و ۱/۹۲ ثانیه هم توسط اسپارک اُل ثبت شده بود؛ اما با ثبت زمان ۱/۶۵ ثانیه، ابرخودروی ژاپنی برتر از ریمک طرح مفهومی ۲ به‌نظر می‌رسد.

اسپارک اُل، صرفا یک خودروی مخصوص رکوردگیری و کلکسیون نیست. این محصول همراه باتری‌هایی به ظرفیت ۶۴ کیلووات‌ ساعت عرضه می‌شود که انرژی لازم برای رانندگی تا مسافت ۴۵۰ کیلومتر را فراهم می‌کنند. در صورت اتصال اسپارک اُل به شارژر ۴۴ کیلووات ساعتی، تمامی ظرفیت باتری‌ها در زمان ۸۰ دقیقه تکمیل خواهد شد.

Aspark Owl
Aspark Owl

ظاهر نهایی ابرخودروی ژاپنی نسبت به نمونه‌ی پروتوتایپ رونمایی شده در سال ۲۰۱۷، تغییراتی داشته است. درهای این مدل، حالا به‌صورت پروانه‌ای باز می‌شوند و دوربین‌های کوچک، جای‌گزین آینه‌های جانبی شده‌اند. اصلاحات آیرودینامیک، شامل بازطرحی بال عقب و ایجاد سیستم پویا که ارتفاع بال را نسبت به سرعت تغییر می‌دهد؛ دیگر نکته‌ی مهم در بدنه‌ی اسپارک اُل است. سقف این خودرو در حالت استاندارد، تنها ۹۹ سانتی‌متر از سطح زمین فاصله دارد و البته می‌تواند به‌کمک سیستم تعلیق هیدرولیک، حدود ۸ سانتی‌متر بالاتر تنظیم شود. تمام شاسی و بدنه‌ی اسپارک اُل از فیبرکربن ساخته شده است تا بهترین کاش وزن فراهم شود. حتی شیشه‌های پنجره مشابه سوپراسپرت‌های سنتی مثل لامبورگینی کانتاش، حالت دستی و کشویی دارند.

Aspark Owl

نمای داخلی اسپارک اُل، کاملا مدرن و هماهنگ با فناوری‌های الکترونیکی خودروهای امروزی به‌نظر می‌رسد. مجموعا ۴ نمایشگر در کابین وجود دارد که شامل مانیتورهای مخصوص آینه‌های جانبی، پنل پشت فرمان و رابط مدیریت امکانات رفاهی یا سرگرمی‌ها در کنسول میانی می‌شود. طراحی داشبورد در تصاویر منتشر شده، زیبا و فارغ از پیچیدگی‌های گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد. صندلی‌ها نیز حالتی فضایی، اسپرت و بسیار چشم‌نواز دارند. البته فضای صندوق با حجم مفید ۵۰ لیتر، بسیار ناکافی و آزادهنده است.

Aspark Owl

اسپارک اُل در شهر تورین ایتالیا و شرکت مانیفاتورا اتومبیلی (MAT) مونتاژ خواهد شد. این محل، برای تولید مدل‌های سفارشی مثل ابرخودروی آپولو IE و سوپراسپرت مت استراتوس هم شهرت دارد. ماسانوری یوشیدا (Masanori Yoshida) مدیرعامل اسپارک ضمن اعلام این شرایط، از رکوردشکنی قریب‌الوقوع اُل در نوربرگ‌رینگ خبر داده است.

قیمت نهایی اسپارک اُل برای نسخه‌ی پایه، ۳/۳ میلیون دلار خواهد بود. تولید این خودرو، محدود به ۵۰ دستگاه است و تحویل نخستین نمونه بهار سال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد. مبلغ ‌ثبت‌نام اولیه برای اُل، ۵۵ هزار دلار است که البته بنا به اعلام رسمی شرکت اسپارک، غیرقابل بازگشت خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات