اپلیکیشن موبایل گیت هاب در فاز بتا منتشر شد

پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
گیت‌هاب اپلیکیشن موبایلی خود را در فاز بتا برای آیفون و آیپد منتشر و قابلیت‌های اعلان هوشمند و جست‌وجوی سریع کدها را نیز معرفی کرد.
تبلیغات

گیت‌هاب در کنفرانس سالانه‌ی Universe ، چند محصول جدید رونمایی کرد و تعدادی از ابزارها را که در ماه‌های گذشته‌ دراختیار توسعه‌دهندگان بودند، به‌صورت عمومی منتشر کرد. دو رونمایی مهم که قطعا برای توسعه‌دهندگان جذابیت خواهد داشت، ارائه‌ی اولین اپلیکیشن موبایلی گیت‌هاب و بهبود تجربه‌ی کاربری در بخش اعلان‌ها هستند. به‌علاوه راهکارهای اتوماسیون جریان کاری و CI/CD شرکت به‌نام‌های GitHub Actions و FitHub Packages نیز از حالت بتا خارج شدند و جست‌وجوی کدها نیز در پلتفرم گیت‌هاب بهبود یافته است. امکانات دیگر همچون یادآورهای زمان‌بندی‌شده و امکان ارائه‌ی پیش‌نمایش از برنامه‌ها به کاربران علاقه‌مند، از رونمایی‌های دیگر رویداد Universe بودند.

بخش پشتیبانی از توسعه‌دهندگان مستقل متن‌باز از مدت‌ها پیش برای کاربران فعال بود و آن‌ها می‌توانستند مبلغی را به‌عنوان کمک‌هزینه به توسعه‌دهندگان پرداخت کنند. گیت‌هاب درکنار قابلیت‌های جدید، امکانات پشتیبانی از توسعه‌دهندگان را نیز گسترش داد. افراد با استفاده از بخش Github Sponsors به‌عنوان حامیان مالی با پروژه‌های متن‌باز غیرانتفاعی یا سازمانی همکاری و چگونگی هزینه‌کردن پول‌های پرداختی را هم مشخص می‌کنند. توسعه‌دهندگان برای دریافت کمک‌هزینه باید حساب بانکی معتبری به پروژه‌ی خود متصل کنند.

معاون ارشد محصول گیت‌هات، شانگو نیوگی، درباره‌ی قابلیت‌ها و محصولات جدید شرکت گفت:

توسعه‌دهندگان نیروی محرکه‌ی ما محسوب می‌شوند و ابزارهایی برای آن‌ها می‌سازیم تا درکنارهم به توسعه‌ی مهم‌ترین فناوری‌های جهان کمک کنند. ما تلاش می‌کنیم پلتفرم و اکوسیستمی باز برای توسعه‌ی آن‌ها فراهم کنیم.
گیت هاب

شانگو می‌گوید رونمایی‌های جدید شرکت با هدف بهبود تجربه‌ی توسعه‌دهندگان در پلتفرم انجام شده‌اند. او تأکید می‌کند گیت‌هاب در سال گذشته، بیش از ۱‍۵۰ قابلیت و بهبود جدید را معرفی کرد. در رویداد امسال، اپلیکیشن موبایل و سیستم اعلان پیشرفته، تمرکز اصلی را به‌خود اختصاص دادند.

اپلیکیشن گیت‌هاب قابلیت‌های تجربه‌ی موبایلی ارائه می‌کند و جایگزین دسکتاپ نیست

اپلیکیشن موبایل گیت‌هاب اکنون به‌صورت بتا برای iOS دردسترس است و به‌زودی نسخه‌ی اندرویدی آن هم منتشر می‌شود. تمامی قابلیت‌هایی که از اپلیکیشن‌های این‌چنینی انتظار داریم، در سرویس موبایلی گیت‌هاب دردسترس هستند. تیم گیت‌هاب تصمیم گرفت به‌صورت اختصاصی روی کاربردهای موبایلی متمرکز شود که برای تجربه‌ی کاری توسعه‌دهندگان مفید باشد. آن‌ها در اپلیکیشن موبایل قابلیت‌هایی همچون ارائه‌ی نظر در بحث‌ها و بازنگری چند خط از کدها و تغییرهای کلی را دارند. البته هیچ‌گاه نمی‌توان اپلیکیشن موبایلی گیت‌هاب را جایگزینی کامل برای تجربه‌ی کاربری کامل دسکتاپ دانست. درنهایت شاید بتوان در آیپد، تجربه‌ی بیشتری با قابلیت‌های بیشتر در نمایشگر بزرگ‌تر رقم زد.

نیوگی درباره‌ی اپلیکشن گیت‌هاب و تجربه‌ی آن روی تبلت می‌گوید:

شما در تجربه‌ی کاربری تبلت فضای بیشتری دراختیار دارید. می‌توانید کدها را مشاهده و بخش‌هایی از آن را بررسی کنید. ما پشتیبانی برخی از میان‌برهای کیبورد github.com را در تجربه‌ی کاربری تبلت اضافه کرده‌ایم؛ درنتیجه، توسعه‌دهنده می‌تواند بخش‌های بیشتری از محتوا و کد مدنظر را مشاهده کند. ایده‌ی اصلی اپلیکیشن گسترش تجربه‌ی کاربری به دستگاه‌های موبایلی است؛ اما به‌گونه‌ای طراحی شد که برای کارکردن در زمان دوربودن از کامپیوتر مناسب باشد.

توسعه‌دهندگان دیگر قبلا اپلیکیشن‌‌هایی برای گیت‌هاب توسعه داده‌اند. به‌علاوه توسعه‌دهندگان GitHawk که چندی پیش گروهی از مهندسان اینستاگرام رونمایی کردند، به گیت‌هاب پیوسته‌اند تا در توسعه‌ی اپلیکیشن جدید از پایه به آن‌ها کمک کنند.

تجربه‌ی کاربری بهتر در بخش اپلیکیشن‌ها، رونمایی بزرگ دیگر رویداد Universe بود. هر کاربر گیت‌هاب حتی در تیم‌های توسعه‌ای کوچک می‌داند بخش کنونی اعلان‌ها در این سرویس، تجربه‌ی کاربری مناسبی ندارد. تیم گیت‌هاب از مشکلات اعلان در سرویسش اطلاع داشت و تصمیم گرفت آن را به‌طور کلی بازطراحی و بهینه‌سازی کند. آن‌ها سیستمی بهینه ساختند که درکنار قابلیت فیلترکردن اعلان‌ها، صندوق ورودی برای تمامی اعلان‌ها به‌صورت کامل در گیت‌هاب دارد.

کلی استرمن، معاون ارشد گیت‌هاب در بخش‌های مدیریت محصول و استراتژی، درباره‌ی قابلیت‌های جدید می‌گوید:

تجربه‌ی امروزی توسعه‌دهندگان احتمالا به صندوق ورودی پیام در جی‌میل یا هر سرویس‌دهنده‌ی ایمیل دیگر منتهی می‌شود که چندین پیام اعلان آن را پر می‌کند. چنین رویکردی احتمالا دشواری زیادی برای آن‌ها دارد و در تشخیص اهمیت پیام‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شوند. در  یک سال گذشته، فعالیت‌های متعددی انجام دادیم تا بخش اعلان‌ها بهبود یابد. فعالیت‌های انجام‌شده قدم مهمی در مسیر بهینه‌سازی هستند. ما به‌نوعی چگونگی اطلاع‌رسانی اعلان‌ها را مجددا بررسی و بازطراحی کردیم.
گیت هاب

بخش اعلان به قابلیت‌های فیلتر و قوانین برای اولویت‌بندی بهتر مجهز شد

توسعه‌دهندگان با استفاده از قوانین و فیلترهای جدید در بخش اعلان، می‌توانند اعلان‌های دریافتی را کاملا دسته‌بندی و فقط موارد مهم را دریافت کنند؛ رویکردی که پرشدن بی‌دلیل صندوق ورودی را متوقف می‌کند. می‌توان اعلان‌ها را به محتوای اصلی و مهم کاری تبدیل کرد. به‌علاوه، ترکیب آن‌ها با اپلیکیشن موبایل کاربری را دوچندان می‌کند. اعلان توسعه‌دهندگان برخی اوقات زمانی به آن‌ها می‌رسد که از کامپیوتر خود دور هستند. در چنین مواردی استفاده از تجربه‌ی موبایلی، کارساز خواهد بود.

گیت‌هاب در رویداد اخیر، قابلیت دیگری رونمایی کرد که شاید اعلان‌های توسعه‌دهنده را افزایش هم بدهد. کاربران می‌توانند با قابلیت‌های جدید، یادآورهای زمان‌بندی‌شده را برای بررسی کدها تنظیم کنند.

از مهم‌ترین رونمایی‌های دیگر رویداد Universe می‌توان به بهبود قابلیت جست‌وجو اشاره کرد که نیاز به آن از مدت‌ها پیش حس می‌شد. طرح جست‌وجوی جدید هنوز در حالت آزمایشی قرار دارد؛ اما احتمالا تا ماه‌های آینده دراختیار همه‌ی کاربران قرار خواهد گرفت. جست‌وجوی پیشرفته می‌تواند کاراکترهای ویژه و حتی کوچک و بزرگ بودن حروف را هم در پیداکردن نتایج لحاظ کند. رونمایی‌های دیگر شامل واگذاری بازبینی‌ به افراد و روش‌ جدید برای ناوبری بین کدها است که در حالت آزمایشی عمومی قرار دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات