AMD با نسل جدید پردازنده یکپارچه رایزن ۹ به رقابت با اینتل می‌رود

پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
AMD قصد دارد نسل جدید پردازنده یک‌پارچه اختصاصی خود یا همان APU را برای رقابت با اینتل معرفی کند: خانواده‌ای که فعلا با نام Renoir APU شناخته می‌شود.
تبلیغات

AMD با تولید نسل فعلی پردازنده کامپیوتر خود که از معماری Zen 2 بهره می‌گیرد توانسته است موفقیت‌ مالی قابل‌توجهی کسب کند و سهم بیشتری از بازار پردازنده را به خود اختصاص دهد. اکنون به‌نظر می‌رسد که AMD قصد دارد این فناوری را در تولید نسل جدید پردازنده جامع یا پردازنده یک‌پارچه خود یا همان APU ارتقا دهد.

پردازنده یک‌پارچه یا همان APU که می‌توان آن را پردازنده جامع هم نامید و با نام پردازنده شتاب‌یافته هم شناخته می‌شود، نوعی سخت‌افزار کامپیوتر به شمار می‌رود که دو قطعه‌ی مهم سخت‌افزاری یعنی پردازنده یا CPU و پردازنده گرافیکی یا همان کارت گرافیک یا GPU را با یکدیگر ترکیب کرده است و آن‌ها را در قالب یک تراشه واحد ارائه می‌دهد. درحال‌حاضر از پردازنده یک‌پارچه بیشتر در کامپیوترهای موبایل یا همان لپ‌تاپ استفاده می‌شود.

شواهد نشان از آن دارد که نسل جدید پردازنده یک‌پارچه AMD به‌زودی معرفی خواهد شد. این مجموعه از پردازنده جامع به‌طور عمده برای استفاده در کامپیوترهای موبایل طراحی شده است و قصد رقابت با پردازنده‌های موبایل Ice Lake و Tiger Lake اینتل را دارد؛ رقابتی که بیش از هر شاخص دیگری در قدرت پردازش گرافیکی نمود خواهد یافت.

AMD

از قرار معلوم نسل جدید APU که قرار است توسط AMD عرضه شود با نام Renoir APU شناخته خواهد شد و به خانواده‌ی رایزن تعلق دارد. البته این اطلاعات توسط منابع نزدیک به AMD به بیرون درز کرده و در لحظه‌ی نوشته شدن این مطلب هنوز به‌صورت رسمی توسط AMD مورد تأیید قرار نگرفته است. به‌هرحال احتمال آنکه صحت اطلاعات مذکور و وجود اعضای خانواده Renoir APU به‌زودی توسط AMD تأیید شود بسیار بالا است.

براساس اطلاعات منتشر شده حداقل چهار عضو از خانواده Renoir APU وجود دارد که همگی پردازنده‌های یک‌پارچه Ryzen 9 به شمار می‌روند. بدین معنی که این پردازنده‌های جامع قرار است تحت برند رایزن ۹ در بازار عرضه شوند. گفته می‌شود که این محصولات جدید نمونه‌های ۴۵ واتی و  ۱۵ واتی پردازنده یک‌پارچه Ryzen 9 را در بر می‌گیرد. نسل جدید پردازنده یک‌پارچه AMD ازلحاظ نام‌گذاری و طبقه‌بندی قرار است پس از نسل فعلی پردازنده اختصاصی این شرکت قرار گیرد و با نام سری Ryzen 4000 شناخته شود. این در حالی است که این پردازنده‌های جامع درست مانند پردازنده‌های مرکزی فعلی AMD یعنی سری Ryzen 3000 از وجود معماری Zen 2 بهره خواهند برد.

اکنون مدتی است که AMD قصد دارد جای پای خود را در بازار پردازنده‌های موبایل یعنی آن دسته از پردازنده‌هایی که در لپ‌تا‌پ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند محکم کند. شاید به همین دلیل است که مدتی قبل برای نخستین بار شاهد استفاده‌ی تعدادی از لپ‌تاپ‌های سرفیس مایکروسافت از پردازنده AMD بودیم. به‌عنوان مثال می‌توان به سرفیس لپ‌تاپ 3 نسخه 15 اینچ مایکروسافت - Ryzen 7 32GB 512GB اشاره کرد. تلاش AMD برای تولید نسل جدید پردازنده یک‌پارچه رایزن ۹ یا همان اعضای خانواده Renoir APU را هم می‌توان کوششی در همین مسیر تلقی کرد.

AMD

با وجود آنکه AMD اکنون به لطف پردازنده‌های Ryzen 5 در بازار لپ‌تاپ حضور دارد، برخی از نمایندگان این شرکت در بازار مذکور توان چندانی برای رقابت با همتایان خود ندارند. شاید این موضوع را بتوان به حساب آن گذاشت که پردازنده‌های مورداشاره تنها از وجود ۹ تا ۱۱ واحد پردازشی در بخش گرافیکی خود بهره می‌برند که به لطف پردازنده‌های وگا قابل دسترس است. اما اطلاعات اخیر نشان می‌دهد که AMD قصد دارد تعداد هسته‌های پردازشی سیلیکونی گرافیکی را در نسل جدید پردازنده یک‌پارچه خود یعنی اعضای خانواده Renoir APU افزایش دهد و آن‌ها را به ۱۲ تا ۱۵ واحد پردازشی برساند. علاوه بر آن باید به سرعت کلاک بالاتر و عملکرد فنی بهتر نسل جدید پردازنده یک‌پارچه AMD که در اثر استفاده از تراشه ۷ نانومتری ساخت TSMC حاصل می‌شود هم اشاره کرد.

این موضوع سبب می‌شود که نسل جدید پردازنده یک‌پارچه AMD بتواند به‌خوبی در بازار لپ‌تاپ‌های گیمینگ و ابزارهایی که بازی‌های کامپیوتری را تحت کیفیت تصویری 720p و 1080p اجرا می‌کنند رقابت کند. درحال‌حاضر پردازنده Ryzen 5 3400G به‌لطف توان پردازنده گرافیکی وگا خود قادر است برخی از بازی‌های کامپیوتری روز را با نرخ فریمی معادل ۶۰ فریم در ثانیه و حتی گاه بالاتر از آن تحت کیفیت تصویری 1080p و تنظیمات گرافیکی پایین اجرا کند.

به‌طور حتم کیفیت اجرای این بازی‌ها به لطف نسخه‌های ارتقایافته از اعضای خانواده Renoir APU تا حد قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. در مجموع گفته می‌شود که نسل جدید پردازنده یکپارچه AMD Ryzen 4000 از نظر توان گرافیکی حدود ۳۶ درصد نسبت به نسل پیشین همین پردازنده‌های یک‌پارچه یعنی Ryzen 3000 APU برتری خواهد داشت.

amd nm

پیش از این مدیرعامل AMD، لیزا سو تأیید کرده بود که سری جدید پردازنده موبایل این شرکت یعنی Ryzen 4000 اوایل سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد. از همین رو عده‌ای معتقدند که در جریان برگزاری نمایشگاه  CES2020 یعنی هم‌زمان با تاریخی که خانم سو اعلام کرده است، می‌توان شاهد رونمایی از اعضای خانواده Renoir APU بود.

در شرایطی که AMD توانسته به لطف نسل جدید پردازنده اختصاصی خود که مبتنی بر معماری Zen 2 است، وضعیتش را در بازار پردازنده کامپیوتر تثبیت کند، هیچ بعید نیست که بخواهد همین استراتژی را به لطف نسل جدید APU خود در بازار پردازنده موبایل هم در پیش بگیرد. این اقدام می‌تواند علاوه بر اینتل و محصولات مبتنی بر پردازنده گرافیکی Iris Plus این شرکت برای انویدیا و نمونه‌های موجود از پردازنده گرافیکی موبایل MX250 هم یک چالش جدی قلمداد شود.

اگر شایعات مربوط به معرفی نسل جدید پردازنده یک‌پارچه رایزن ۹ درست از آب دربیاید و AMD بتواند حضور موفقی را با نمونه‌های جدید APU خود در بازار پردازنده موبایل تجربه کند، می‌توان عملکرد مالی بهتری را در سال آینده نسبت به دوره‌ی مالی اخیر این شرکت انتظار داشت.

در چارک مالی اخیر، AMD موفق به ثبت درآمد عملیاتی و درآمدی معادل ۱۸۶ میلیون دلار و درآمد خالص ۱۲۰ میلیون دلار شد؛ ارقامی که از سال ۲۰۰۵ تاکنون بی‌سابقه بوده است. در همین دوره سهم این شرکت از بازار هم بیشترین میزان از چارک دوم سال مالی ۲۰۱۷ تا امروز را نشان می‌دهد. بنابراین AMD امیدوار است بتواند با حضور قدرتمندتر در بازار پردازنده موبایل این اعداد و ارقام را ارتقا دهد.

شما در مورد وضعیت AMD و شایعات اخیر مربوط به معرفی نسل جدید APU این شرکت چه نظری دارید؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات خود را با زومیت و خوانندگان آن در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات