علی‌بابا سهام خود را در بازار بورس هنگ‌کنگ عرضه می‌کند

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
علی‌بابا تأییدیه‌ی اولیه‌ برای فعالیت در بازار بورس هنگ‌کنگ را دریافت کرد و احتمالا از این طریق بتواند ۱۱ میلیارد دلار سرمایه جذب کند.
تبلیغات

هولدینگ گروه علی‌بابا تصمیم گرفته است ۵۰۰ میلیون سهم را در بازار بورس هنگ‌کنگ عرضه کند. منابع نزدیک به این شرکت ادعا می‌کنند چنین عرضه‌ی سهامی با جذب سرمایه‌ی ۱۱ میلیارد دلاری همراه خواهد بود. چنین تخمینی براساس قیمت پایان عرضه‌ی سهام در بازار بورس نیویورک بیان می‌شود. البته مشخص نیست شرکت مذکور برای عرضه‌ی اولیه‌ی سهام در بازار هنگ‌کنگ چه قیمتی در نظر دارد. آخرین آمارها نشان می‌دهند ارزش سهام علی‌بابا در آمریکا که شامل هشت سهم عادی این غول اینترنتی است، دیروز با افزایش ۰/۱ درصدی به ۱۸۶/۹۷ دلار رسید.

فردی که خبر عرضه‌ی سهام علی‌بابا در بورس هنگ‌کنگ را به رسانه‌ها اعلام کرد، از آن‌ها خواست نامش را فاش نکنند؛ چراکه اطلاعات مذکور خصوصی هستند. به‌هرحال، او ادعا می‌کند امکان فروش ۷۵ میلیون سهم اضافه از علی‌بابا هم در معامله‌ی پیش‌ رو لحاظ شده است. جزئیات فرایند فروش سهام هنوز مشخص نیست و احتمالا تا نهایی‌شدن برنامه‌ها، تغییراتی در آن اعمال خواهد شد. منابع خبری برای شفاف‌سازی بیشتر با علی‌بابا تماس گرفتند که این شرکت پاسخی نداد.

یکی از منابع خبری نزدیک به بازار بورس و اوراق بهادار هنگ‌کنگ به رسانه‌ها گفت این سازمان دریافت درخواست ثبت‌نام علی‌بابا را تأیید کرده است. به‌هرحال، بزرگ‌ترین شرکت آسیایی تلاش می‌کند با وجود شکل‌گرفتن اعتراض‌های سیاسی در هنگ‌کنگ، بزرگ‌ترین عرضه‌ی سهام سال جاری میلادی را تجربه کند. غول چینی تجارت الکترونیک تصمیم گرفته است سرمایه‌ای ۱۵ میلیارد دلاری در مرکز اقتصادی هنگ‌کنگ جذب کند که بزرگ‌ترین جذب سرمایه از سال ۲۰۱۰ محسوب می‌شود.

Jack Ma

عرضه‌ی موفق سهام در هنگ‌کنگ، علی‌بابا را در رقابت با شرکت‌هایی همچون تنسنت یاری می‌کند

عرضه‌ی سهام علی‌بابا در هنگ‌کنگ پیروزی بزرگی برای بازار بورس و اوراق بهادار این منطقه محسوب می‌شود. آن‌ها قبلا بسیاری از ستاره‌های چینی دنیای فناوری را به رقبای آمریکایی خود باخته‌اند. پذیرش سهام‌های دوگانه (Dual class) از حدود یک دهه پیش در بازار بورس هنگ‌کنگ مطرح بود؛ اما مدیران آن را نمی‌پذیرفتند. به‌هرحال با تصویب قوانین جدید، این بازار هم می‌تواند میزبان سهام شرکت‌هایی همچون علی‌بابا باشد. دراین‌میان، تلاش مقام‌های بلندپایه‌ی هنگ‌کنگ برای جذب علی‌بابا و جک ما به بازار بورس بی‌تأثیر نبود.

غول چینی دنیای تجارت الکترونیک در فصل تابستان و پیش از اوج‌گیری اعتراض‌های سیاسی در هنگ‌کنگ تصمیم داشت در بازار آن منطقه حضور یابد. در همان زمان، جنگ تجاری میان آمریکا و چین تا حدودی آینده‌ی بازار را مبهم کرده بود. هنوز تأثیر احتمالی اعتراض‌های خیابانی هنگ‌‌کنگ بر آینده‌ی بازار علی‌بابا و ارزش سهام این شرکت مشخص نیست.

جک ما از مدت‌ها پیش رؤیای عرضه‌ی سهام در منطقه‌ای نزدیک به وطنش را داشت؛ حرکتی که به سود دولت چین هم بود و شرکت او را از درگیری‌های تجاری شرق و غرب مصون می‌کرد. موفقیت در عرضه‌ی سهام در بازار هنگ‌کنگ می‌تواند نقشی حیاتی در پیشبرد رقابت علی‌بابا با شرکت‌هایی همچون Meituan و Tencent داشته باشد. درواقع، همین حرکت احتمالا سرمایه‌ی بیشتری از رقبا به‌سمت غول تجارت الکترونیک سرازیر می‌کند.

دنیل ژانگ، رئیس جدید هیئت‌مدیره‌ی علی‌بابا، سپتامبر جایگزین جک ما شد و موفقیت در عرضه‌ی سهام در هنگ‌کنگ می‌تواند برای او هم حکم پیروزی داشته باشد. حساب‌دار سابق علی‌بابا امروز تلاش می‌کند شرکتش را فراتر از آسیا توسعه دهد و همچنین، بازارهای پررونقی مانند رایانش ابری، لجستیک، خرده‌فروشی فیزیکی و سرگرمی را در اهداف خود می‌بیند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات