IBM می‌گوید کاربران مک بهره‌وری و رضایت بیشتری در شغل‌شان دارند

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
مطالعه 6 دقیقه
IBM که همیشه حمایت زیادی از سخت‌افزارهای اپل داشته است، می‌گوید کاربران مک در کار خود رضایت و بهره‌وری بیشتری دارند.
تبلیغات

مدیران اپل در حوزه‌ی IT از سرتاسر جهان کنفرانسی به‌نام Jamf Nation User Conference برگزار می‌کنند که امسال، نطق نماینده‌ی IBM به‌نوعی بخش اصلی رویداد را به خود اختصاص داد. نماینده‌ی IBM در سخنرانی خود تأکید کرد که کاربران مک با احتمال بیشتری در شرکت می‌مانند و در زمان فعالیت، بهره‌وری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

مدیر اطلاعات IBM، فلچر پروین، در سخنرانی رویداد JNUC به یافته‌های جدید شرکتش درباره‌ی کارمندان کاربر مک اشاره کرد. طبق اطلاعات او، کاربران مک بهره‌وری بیشتری نسبت به کاربران PC نشان می‌دهند و از وضعیت شغلی خود نیز رضایت بیشتری دارند. خلاصه‌ی اطلاعات پروین در موارد زیر جمع می‌شوند:

  • کاربران سیستم‌عامل مک که بهره‌وری بیشتر از انتظارها داشته‌اند، ۲۲ درصد بیشتر از کاربران ویندوز است.
  • فروش‌های با ارزش بالا در کاربران سیستم‌عامل مک، ۱۶ درصد بیشتر از ویندوز است.
  • کاربران مک ۱۷ درصد کمتر از کاربران ویندوز به ترک IBM تمایل دارند.
  • کاربران سیستم‌عامل مک نسبت به نرم‌افزارهای متفرقه‌ی ارائه‌شده در IBM رضایت بیشتری دارند. تنها پنج درصد از آن‌ها تقاضای اپلیکیشن اضافه می‌کنند؛ درحالی‌که آمار برای کاربران ویندوز به ۱۱ درصد می‌رسد.

شاید برخی از تفاوت‌هایی که در بالا مطرح شد، به‌خاطر فاکتورهای دیگر کاربران مک و PC باشد. ازطرفی باتوجه به تعداد کارمندان IBM که در مقیاس چند صدهزار نفری هستند، می‌توان گروه آماری آن‌ها را معتبر دانست؛ درنتیجه باتوجه به داده‌های IBM، انتخاب پلتفرم پردازشی احتمالا تأثیری مستقیم در بازدهی و رفتار کارمندان دارد.

فلچر پروین در ادامه‌ی صحبت‌هایش پیرامون رفتار کارمندان و خدمات IBM برای آن‌ها گفت:

وضعیت کنونی سیستم‌های فناوری اطلاعات نشان‌دهنده‌ی تفکر و شیوه‌ی فعالیت IBM نسبت به کارمندان است. من قبلا هم گفته بودم که باید شرایط مناسب و راحتی برای فعالیت کارمندان ایجاد شود. ما همیشه تلاش می‌کنیم تا محیطی با بهره‌وری بالا را برای کارمندان IBM فراهم کنیم و تجربه‌ی کاری آن‌ها را به‌صورت پیوسته بهبود دهیم. درنتیجه‌ی همین فعالیت‌ها، در سال ۲۰۱۵ برنامه‌ی «انتخاب توسط کارمندان» را اجرا کردیم.
IBM

IBM در سال ۲۰۱۵ با برنامه‌ای به‌نام Mac[@]IBM تصمیم گرفت تا مک و دیگر سیستم‌‌های اپل را در بخش‌های متعدد کسب‌وکار خود تلفیق کند. غول آبی دنیای فناوری از همان زمان به این نتیجه رسید که استفاده از مک، هزینه‌های پشتیبانی سیستم‌ها را تا حد زیادی در سازمان کاهش می‌دهد. با شروع برنامه‌ی مذکور، هر هفته ۱،۹۰۰ دستگاه مک به ساختار IBM اضافه می‌شدند. مدیران IT به این نتیجه رسیدند که تنها یک کارمند برای پشتیبانی از ۵،۴۰۰ کاربر مک کافی است. برای پشتیبانی از همین تعداد کامپیوتر PC به ۲۲ کارمند پشتیبانی نیاز بود.

امروز IBM با هفت نیرو، ۲۰۰ هزار دستگاه مبتنی بر مک را پشتیبانی می‌کند. قبلا برای همین تعداد از کامپیوتر با سیستم‌عامل ویندوز، نیاز به ۲۰ نیروی پشتیبانی بود. با محاسبه‌ی آماری به تفاوت ۱۸۶ درصدی هزینه‌ی دستگاه‌های ویندوزی نسبت به مک می‌رسیم. آمار جالب‌توجه دیگر در نیروی انسانی IBM نشان می‌دهد که کاربران، به‌روزرسانی از سیستم‌های عامل‌ قدیمی ویندوز به مک را آسان‌تر از به‌روزرسانی به نسخه‌های جدیدتر ویندوز بیان می‌کردند. ۹۸ درصد از کارمندان، مهاجرت از ویندوز به مک را آسان می‌دانستند، درحالی‌که ۸۶ درصد از کاربران، به‌روزرسانی از ویندوز ۷ به ۱۰ را بدون مشکل بیان کردند.

نگه‌داری و تعمیر دستگاه‌های مبتنی بر مک نسبت به ویندوز، نیازمند نیروی پشتیبانی کمتری است

مهاجرت از سیستم‌‌‌های عامل قدیمی به‌تنهایی مزیت یا چالش خاصی محسوب نمی‌شود، اما به‌‌هرحال باتوجه به آسان بودن مهاجرت به مک و هزینه‌ی پایین‌تر نگه‌داری و تعمیرات آن، تغییر رویه‌ی سازمان‌ها نسبت به سیستم‌‌های مورد استفاده، رویکرد دور از انتظاری نخواهد بود. به‌علاوه در آمارها دیدیم که نرخ ماندگاری کارمندان در شرکت و بهره‌وری نیز با سیستم‌عامل مک بالاتر است. در کنار همه‌ی این موارد، پایان یافتن عمر نسخه‌های قدیمی ویندوز را هم اضافه کنید که به چالشی مهم برای کسب‌وکارها بدل می‌شود.

آینده‌ی سیستم‌های IT

رویدادهای سالانه‌ی JNUC سال به سال پیشرفت بیشتر پلتفرم‌های اپل را در کاربری سازمانی نشان می‌دهند. صحبت‌های امسال نماینده‌ی IBM هم نشان داد که اپل و مک، حداقل در برخی کاربردها، درحال تبدیل شدن به بهترین پلتفرم‌های سازمانی هستند. 

راهکار Jamf، سلاح کاربردی اپل در دسته‌ی فناوری‌های سازمانی محسوب می‌شود. کوپرتینویی‌ها رویکرد بهینه‌سازی همیشگی را برای این ابزار و راهکارهای کلی خود در اکوسیستم سازمانی در پیش می‌گیرند تا چالش‌های پیش روی مدیران IT را در پیاده‌سازی گسترده‌ی سیستم‌های مبتنی بر مک برطرف کنند. به‌عنوان مثال امسال از ابزار امنیتی نقاط پایانی شبکه برای سیستم‌های مک به‌نام Jamf Protect رونمایی شد. اپل ادعا می‌کند ابزار جدید چشم‌اندازی بی‌سابقه را نسبت به سیستم‌های مک به مدیران امنیتی سازمان‌ها می‌دهد. توانایی شناخت و مقابله با تهدیدهای امنیتی نیز با ابزار جدید بهبود می‌یابد.

مک او اس کاتالینا / macOS Catalina

اپل در اکوسیستم IT

رویکرد کنونی امنیتی از سوی اپل، قدم مهمی در توسعه‌ی سیستم‌های امنیت سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی است که در دستگاه‌های لبه‌ی شبکه پیاده‌سازی می‌شوند. Jamf تنها شرکت ارائه‌دهنده‌ی این نوع از خدمات امنیتی نیست. از نمونه‌های دیگر می‌توان به Orange Cyberdefence اشاره کرد که آگاهی مبتنی بر شرایط را برای سیستم‌‌ها فراهم می‌کند.

جاش اشتاین، مدیر استراتژی محصول Jamf Protect درباره‌ی قابلیت‌های سیستم جدید گفت:

این ابزار، نظارت کاملی را بر فعالیت‌ها در سطح سیستمی انجام می‌دهد. راهکاری جدید به تیم‌های امنیتی امکان می‌دهد تا در برابر تهدیدهای متمرکز بر مک، واکنش مناسب را داشته باشند؛ تهدیدهایی که شایط در غیر این صورت شناسایی نشوند. به‌علاوه امکان بهره‌برداری از عملکردهای سیستم‌عاملی نیز از روز اول در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرد.

ابزار دیگری به‌نام Jamf Connect برای دستگاه‌های موبایلی در JNUC معرفی شد. با پیاده‌سازی ابزار مذکور می‌توان سیستم اعتبارسنجی دقیق با وابستگی کمتر به رمز عبور را در سیستم‌‌های مدرن پیاده‌سازی کرد؛ سیستمی که کارت‌های هوشمند امنیتی و کلیدهای امنیتی FIDO را با گوشی‌های هوشمند آیفون جایگزین می‌کند. ایده‌ای اصلی، با هدف ارائه‌‌ی امکان دسترسی به سیست‌های مک یا حتی ویندوز با استفاده از گوشی هوشمند توسعه یافت.

macOS Sierra

رسانه‌های حاضر در رویداد JNUC به تلاش‌های جدی اپل برای افزایش سهم از بازار سیستم‌های سازمانی اذغان می‌کنند. دراقع کوپرتینویی‌ها تلاش می‌کنند تا کاربردی واقعی را به‌صورت سیستم‌های حاضر در لبه‌ی شبکه (سیستم‌های مخصوص کاربر) کسب‌وکاری به محصولات خود اضافه کنند. هدف نهایی آن‌ها نیز به این صورت برنامه‌ریزی شده است تا به‌عنوان جایگزین ویندوز به‌عنوان سیستم پایه‌ای در ساختارهای سازمانی IT وارد بازار شوند.

اپل هوش مصنوعی را در داخل سیستم‌های لبه‌ی شبکه به‌کار می‌گیرد و در حال توسعه‌ی دائمی آن است؛ راهکاری که حالت فوق خصوصی را برای سیستم‌ها ایجاد می‌کند. دراین‌میان سازمان‌ها هنوز با ساختارهای مبتنی بر سرور و هوش ساکن در کامپیوتر مرکزی فعالیت می‌کنند. هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که ساختارهای کسب‌وکاری چه زمان به سمت هوش کاربردی‌تر و خصوصی‌تر ساکن در لبه‌ی شبکه حرکت خواهند کرد. به‌هرحال باید منتظر حرکت‌های بعدی صنعت رایانش سازمانی باشیم تا بتوان نتیجه‌گیری کاملی درباره‌ی معماری سیستم‌‌های آتی داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات