امامیان: تولیدکنندگان محتوای صوتی و تصویری در فضای مجازی نیز رسانه ملی هستند

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
با قدرت‌گرفتن هرچه بیشتر رسانه‌های فعال در حوزه‌ی فضای مجازی، سازمان ساترا در پی آن است تا تمام رسانه‌های فعال در حوزه‌ی فضای مجازی را به رسمیت بشناسد.
تبلیغات

روز گذشته سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی که به اختصار ساترا خوانده می‌شود، با برگزاری نشستی از برنامه‌های خود برای رگولاتوری در حوزه‌ی مجازی گفت. دکتر امامیان، رئیس این سازمان طی سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که تغییرات در دنیای رسانه‌ای باعث شده تا لزوم تغییر قوانین برای رگولاتورها بیش‌ازپیش احساس شود. امامیان این تغییرات را فقط مختص ایران نمی‌داند و براساس گفته‌هایش در تمام جهان نظام‌های حقوقی جدیدی در حال تعریف شدن برای رسانه‌های جدید است. امامیان با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای جهان رسانه‌های فعال در حوزه‌ی مجازی به رسمیت شناخته می‌شوند، عنوان کرد که این موضوع نیز از سال ۱۳۹۴ در کشور عنوان شده و از این‌رو از سال ۱۳۹۴ حاکمیت رسانه‌های فعال در حوزه‌ی فضای مجازی را به رسمیت می‌شناسد.

امامیان با اشاره به اینکه سازمان تحت مدیریتش، سازمانی تشکیل‌شده زیرنظر سازمان صدا و سیما است، به این نکته اشاره کرد که همین موضوع باعث قانون‌گذاری به نفع صداوسیما نمی‌شود. وی در سخنان خود اشاره کرد که با نگاه جدید در حاکمیت، همه‌ی رسانه‌ها اعم از صدا و سیما و رسانه‌های صوتی و تصویری جزو رسانه‌های ملی به شمار می‌روند، چراکه باید همه در جهت منافع ملی حرکت کنند و از این‌رو به‌عنوان رقیب برای هم شناخته نمی‌شوند. رئیس سازمان ساترا، صدا و سیما یا برودکسترهای ملی را تنها رسانه‌های ملی نمی‌خواند بلکه به اعتقاد وی تمام رسانه‌های فعال اعم از صوتی و تصویری در فضای آنلاین جزو رسانه ملی و درواقع سرمایه‌ی ملی هستند. وی تأکید کرد که نباید در درگیری‌های داخلی پتانسیل این رسانه‌ها را از بین برد. 

امامیان در ادامه به پرسش‌های مطرح شده توسط خبرنگاران پاسخ داد. مدیر سازمان ساترا در پاسخ به سوالی که در مورد مرزبندی اعطای مجوز توسط این سازمان پرسیده شده بود، اعلام کرد که تمام رسانه‌های صوتی و تصویری که در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرند فارغ از اینکه در چه بستر یا با تکیه بر چه تکنولوژی محتوا تولید می‌کنند، باید از این سازمان مجوز دریافت کنند. امامیان همچنین به این نکته اشاره کرد که ساترا برای ممیزی و سانسور محتوای تولید شده تشکیل نشده، بلکه سازمان در پی این است تا در صورت نیاز و براساس خلاهای ایجاد شده به موجب جنس رسانه‌های جدید، قوانینی را به منظور شفاف کردن صادر کند. وی به این نکته اشاره کرد که نظارت ساترا به‌صورت پسینی است؛ وی با اذعان به اینکه حجم محتوای تولید شده در فضای مجازی امکان نظارت آنی را سلب می‌کند، اعلام کرد که مدیران رسانه‌ها باید باتوجه به قوانین موجود به تولید محتوا بپردازند. وی در توضیح نظارت پسینی به این نکته اشاره کرد که در صورتی که تشخیص داده شود یک محتوا دارای مشکل است، در این صورت سازمان وارد عمل می‌شود. 

ساترا

امامیان در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه چطور قانون‌گذاری می‌تواند ذائقه مخاطب را تغییر دهد به این نکته اشاره کرد که به هیچ وجه نمی‌توان ذائقه‌ی مخاطبان را در مورد محتوا تغییر داد و این موضوع باتوجه به ساختار فضای مجازی تقریبا غیرممکن است. وی مسئولیت تولیدکنندگان محتوا را در این خصوص برای رعایت قوانین پررنگ‌تر خواند. به‌گفته‌ی امامیان این مدیران و ناشران محتوا هستند که باید بر آنچه که در شبکه‌ی آن‌ها پخش می‌شود، نظارت کنند. وی در این رابطه به سرویس‌هایی نظیر اینستاگرام اشاره می‌کند که سیاست‌های نشر محتوا را بنابر قوانین کشور‌های مختلف در آن‌ها تغییر داده است. امامیان همچنین به کمبریج آنالیتیکا اشاره کرد که انتقاد بسیاری را متوجه فیسبوک کرده، به‌طوری‌که بسیاری از قانون‌گذاران مدیران این شرکت را به چالش کشیدند. 

امامیان اشاره کرد که پس از تشکیل سازمان ساترا و توافقات صورت گرفته با وزارت ارشاد، اعطای مجوز به سرویس‌های تولیدکننده‌ی محتوای صوتی و تصویری توسط وزارت ارشاد متوقف شده و این وظیفه به ساترا محول شده است. امامیان به این موضوع اشاره کرد که سازمان مذکور تاکنون بیش از ۷۳ مجوز برای رسانه‌های مختلف صادر کرده است. مدیر سازمان ساترا همچنین اعطای مجوز را کلی نخوانده و اعلام کرد که این سازمان در اعطای مجوز انعطاف‌پذیری بالایی داشته و بنابر عملکرد هر رسانه به اعطای مجوز خواهند پرداخت.

امامیان در پایان سخنانش به مسئله‌ی سایت‌های دانلود فیلم اشاره کرد. به‌گفته‌ی امامیان تعداد بسیار زیادی از این وب‌سایت‌ها اقدام به دریافت مجوز کرده‌اند تا براساس سازوکار جدید تبیین شده توسط ساترا به فعالیت خود ادامه دهند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات