گزارش زومیت از سالن فرصت ۲۰۱۹ نمایشگاه اتوکام اصفهان

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بیست‌وپنجمین نمایشگاه اتوکام اصفهان در سالنی اختصاصی به‌نام فرصت ۲۰۱۹ میزبان استارتاپ‌ها بود که در آن ایده‌ها و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.
تبلیغات

نمایشگاه اتوکام اصفهان، از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران محسوب می‌شود. بیست‌وپنجمین دوره از این نمایشگاه با شعار «زندگی هوشمند»، هشتم تا دوازدهم آبان‌ماه سال جاری در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان واقع در پل شهرستان برگزار شد. اتوکام در سال‌های اخیر علاوه بر پوشش دادن موضوعات همیشگی یعنی کامپیوتر و اتوماسیون اداری، بخشی اختصاصی را نیز به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده است. امسال، استارتاپ‌ها در سالن اصلی نمایشگاه حضور داشتند و آخرین ایده‌ها و محصولات خود را در معرض نمایش عموم قرار دادند. زومیت به‌عنوان حامی رسانه‌ای رویدادهای حوزه‌ی فناوری و کسب‌وکار، در نمایشگاه اصفهان حضور داشت.

اتوکام اصفهان لقب باسابقه‌ترین نمایشگاه استان را یدک می‌کشد که یک سال پس از الکامپ تهران، فعالیت خود را شروع کرد. بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اصفهان ابتدا با تمرکز بر حوزه‌های اتوماسیون اداری فضایی را برای ارائه‌ی محصولات و خدمات شرکت‌های فعال فراهم می‌کرد و با گذشت سال‌ها، به‌مرور صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین استارتاپ‌ها نیز به آن افزوده شدند. بیست‌وپنجمین نمایشگاه اتوکام که برخلاف سال‌های گذشته در ساعات بیشتری (۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر) برگزار می‌شد، علاوه بر سالن اختصاصی استارتاپ‌ها، سه سالن دیگر را به معرفی شرکت‌های آموزشی، سخت‌افزاری و نمایشگاه کار اختصاص داد. نمایشگاه کار امسال برای اولین بار در اصفهان و به همت جاب ویژن برگزار شد.

سالن اختصاصی استارتاپ‌ها در نمایشگاه اتوکام ۲۰۱۹ به نام سالن فرصت‌ها شناخته می‌شد که میزبان بیش از ۷۰ گروه استارتاپی و شرکت دانش‌بنیان بود. استارتاپ‌هایی که در حوزه‌های متنوع و فازهای متفاوتی از مراحل ایده‌پردازی تا اجرا، خود را در ارتباط نزدیک با علاقه‌مندان، کارشناسان، سرمایه‌گذاران و مدیران مسئولان حوزه‌ی فناوری اطلاعات و کسب‌وکار محک زدند. استارتاپ‌های حاضر در سالن فرصت ۲۰۱۹ (سالن میرداماد نمایشگاه بین‌المللی اصفهان) در دسته‌بندی‌های متنوعی از گروه‌های مستقل تا شرکت‌های تحت حمایت مراکز تسهیل‌گری و همچنین شرکت‌های با مجوز دانش‌بنیان، به ارائه‌ی دستاوردهای خود پرداختند. شایان ذکر است، گروه‌های نوآفرین علاوه بر اصفهان از شهرهای تهران و مشهد نیز در سالن فرصت ۲۰۱۹ حضور داشتند.

فرصت ۲۰۱۹

در سال‌های اخیر مراکز تسهیل‌گری همچون شتاب‌دهنده‌ها و فضاهای کار اشتراکی در اکوسیستم استارتاپی اصفهان رشد کرده‌اند. به‌علاوه دانشگاه‌ها و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برنامه‌های متنوعی در جهت حمایت از کسب‌وکارهای نوپا دارند. از میان مراکز تسهیل‌گری که در سالن فرصت ۲۰۱۹ استارتاپ‌های تحت حمایت خود را معرفی کردند، می‌توان به فضای کار اشتراکی آبی سفید، شتاب‌دهنده‌ی هاب، شتاب‌دهنده‌ی مشاهیر، شرکت عتیق‌گشت، شهرداری اصفهان، دانشگاه‌ فنی سمیه، معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نظام صنفی رایانه‌ای خراسان رضوی و انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان اشاره کرد.

تنوع حوزه‌ی فعالیت استارتاپ‌های حاضر در سالن فرصت ۲۰۱۹، نکته‌ی مهم و قابل توجه رویداد امسال بود. خدمات C2C یکی از حوزه‌های پررنگ فعالیت استارتاپ‌ها محسوب می‌شد که پلتفرم‌های ارتباط بین کارفرما و کارجو، بخش مهمی از هدف‌گذاری آن‌ها را به خود اختصاص می‌داد. دسته‌ی دیگری از شرکت‌کننده‌های سالن فرصت ۲۰۱۹، محصولاتی سخت‌افزاری را برای ارائه به علاقه‌مندان آماده کرده بودند و به‌نوعی از ظرفیت‌های حوزه‌ی فناوری اطلاعات برای بازاریابی و فروش کالاهای خود استفاده می‌کردند. شرکت‌های فعال در حوزه‌ی خدمات B2B نیز حضور قابل‌توجهی از سالن فرصت ۲۰۱۹ داشتند که بخشی از تمرکز خود را به ارائه‌ی خدماتی همچون بازایابی دیجیتال به استارتاپ‌های دیگر معطوف کرده بودند.

سالن فرصت ۲۰۱۹ میزبان مسئولان بازدیدکننده‌ی استانی و کشوری متعددی بود که از نزدیک با تفکر کاری، دغدغه‌ها و چالش‌های گروه‌های استارتاپی آشنا می‌شدند. از میان میهمانان ویژه می‌توان به دکتر امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران اشاره کرد که در پنل گفت‌وگویی نیز برای دیدار نزدیک با فعالان استارتاپی اصفهان شرکت کرد. ناظمی در این رویداد به طرح نوآفرین و برنامه‌های پیش‌ رو برای تسهیل هرچه بیشتر فعالیت استارتاپ‌ها اشاره کرد و همچنین گفت‌وگویی در ارتباط با چالش‌های استارتاپ‌ها در استفاده از این طرح انجام داد. معاون وزیر ارتباطات در بازدیدی که از سالن فرصت‌ها داشت، علاوه بر اشاره به پیشرفت قابل‌توجه کمّی و کیفی گروه‌های حاضر، ظرفیت بالایی را برای رشد هرچه بیشتر اکوسیستم استارتاپی اصفهان برشمرد.

امیر ناظمی

روسای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از استان‌های دیگر، رئیس و دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران و شهرداری و اعضای شورای شهر اصفهان از میهمانان دیگر سالن فرصت ۲۰۱۹ بودند. مدیران حوزه فناوری اطلاعات در بازدید از استارتاپ‌ها، ظرفیت حوزه‌ی B2B در ارتباط با صنعت باسابقه‌ی اصفهان و همچنین گردشگری را برای ورود استارتاپ‌ها بالا بیان کردند. انجمن نساجی اصفهان نیز به‌عنوان نماینده‌‌ی یکی از قدیمی‌ترین صنایع استان، حضوری فعال در نمایشگاه اتوکام ۲۰۱۹ داشت و در بازدید از گروه‌های استارتاپی، چالش‌ها و نیازهای خود را با گروه‌های نوآور مطرح و برای همکاری در جهت توسعه‌ی راهکارهای فناورانه در صنعت، اعلام آمادگی کرد.

استارتاپ‌های B2B صنعتی و فعالان گردشگری فضای رشد زیادی در اصفهان دارند

سالن فرصت ۲۰۱۹ علاوه بر میزبانی از گروه‌های استارتاپی، میزبان اولین مسابقات کشوری اتوکام گیمز هم بود که در حوزه‌ی ورزش‌های الکترونیکی برگزار می‌شد. علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی که در ایام پیش از نمایشگاه برای حضور در مسابقات ثبت‌نام کرده بودند، در دسته‌های PES، FIFA و CS:GO با هم رقابت کردند. در روز پایانی نمایشگاه به برترین شرکت‌کننده‌های اتوکام گیمز که با حمایت شرکت MSI برگزار می‌شد، جوایزی اهدا شد.

بخش دیگری از سالن فرصت ۲۰۱۹ در بیست‌وپنجمین نمایشگاه اتوکام، میزبان رویدادهای آموزشی، پنل‌های گفت‌وگو و رویدادهای بین‌المللی همچون تدکس و صبح خلاق بود. در ایام نمایشگاه، پنل‌های گفت‌وگوی متعددی با محوریت کسب‌وکارهای نوپا برگزار شد که کارشناسان و فعالان فضای استارتاپی در آن‌ها حضور داشتند. به‌علاوه کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های متنوع مدیریت، بازاریابی، فناوری‌های نو و امنیت در ایام نمایشگاه در استیج سالن فرصت‌ها برگزار شد.

فرصت ۲۰۱۹

نمایشگاه اتوکام اصفهان در سال ۱۳۹۸ برای دومین سال متوالی میزبان سالنی اختصاصی برای استارتاپ‌ها بود. سالن فرصت ۲۰۱۹ تفاوتی بنیادی با سال گذشته داشت و در فضایی بزرگ‌تر با طراحی جدید، امکان ارتباط گروه‌های استارتاپی را با علاقه‌مندان فراهم کرده بود. نکته‌ی حائز اهمیت درباره‌ی سالن امسال، اختصاص فضاهای متنوع از لحاظ ابعادی به استارتاپ‌ها بود که امکان تأسیس غرفه با طراحی حرفه‌ای‌تر و بزرگ‌تر را برای گروه‌های علاقه‌مند فراهم می‌کرد. شایان ذکر است، برخی از گروه‌های حاضر در سالن فرصت ۲۰۱۹ از طراحی و جانمایی موقعیت‌های نمایشگاهی رضایت کافی نداشتند و مسیریابی و مشاهده‌ی دستاوردها را برای بازدیدکننده‌ها دشوار می‌دانستند. به‌علاوه برخی دیگر نیز از فضای محدود برای نمایش محصولات خود گله‌مند بودند که لزوم تخصیص فضای بزرگ‌تر و طراحی بهینه‌تر را در سال‌های آتی نشان می‌دهد. نمایشگاه اتوکام اصفهان احتمالا سال آینده در پروژه‌ی بزرگ نمایشگاهی این شهر برگزار خواهد شد و می‌توان انتظار داشت که فرصت ۲۰۲۰ در سالنی بزرگ‌تر میزبان گروه‌های استارتاپی باشد.

سالن فرصت ۲۰۱۹ در روز پایانی شاهد رقابت استارتاپ‌‌های برتر در رویداد ارائه (Pitch) بود. از میان بیش از ۷۰ گروه حاضر در نمایشگاه امسال، ۲۰ گروه برای ارائه‌ی ایده‌ها و محصولات و خدمات انتخاب شدند که روی استیج سالن فرصت‌ها در حضور داورانی از اکوسیستم استارتاپی ایران به رقابت پرداختند. استارتاپ‌ها سه دقیقه زمان برای معرفی خود داشتند و سپس به پرسش‌های داوران درباره‌ی ایده و محصول خود پاسخ دادند. درنهایت سه استارتاپ برتر از میان شرکت‌کننده‌ها انتخاب می‌شوند که جوایزی به رسم یادبود به‌ آن‌ها اهدا خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات