عینک‌ هوشمندی که با ازدست رفتن تمرکز، تیره و تاریک می‌شود

جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
مطالعه 4 دقیقه
شرکت ناربیس موفق به توسعه‌ی عینک‌ هوشمندی شده است که با از دست رفتن تمرکز کاربر، تیره می‌شود.
تبلیغات

احتمالا با لنزهای فتوکرومیک که در روزهای آفتابی، عینک معمولی را به عینک آفتابی تبدیل می‌کنند، آشنایی دارید. شرکت آمریکایی ناربیس (Narbis) اخیرا با الهام‌گرفتن از ایده‌ی چنین عینک‌هایی موفق به توسعه‌ی عینک هوشمند منحصربه‌فرد با هدف تشویق به تمرکز شده است. عینک ناربیس هنگام از دست‌رفتن تمرکز تیره و تاریک می‌شود تا کاربران مجددا تمرکز خود را به دست آورند. 

Narbis/ عینک هوشمند ناربیس 2

فناوری به‌کاررفته در عینک هوشمند ناربیس براساس مدل روان‌شناختی پاداش و تنبیه مبتنی بر الگوهای مغزی، معروف به نظریه‌ی شرطی‌سازی عامل توسعه یافته است. نظریه‌‌ی شرطی‌سازی عامل از ۵۰ سال پیش مورداستفاده قرار می‌گیرد و یک روش یادگیری از طریق پاداش و تنبیه در ازای یک رفتار به‌حساب می‌آید. نظریه‌ی شرطی‌سازی عامل به‌دست بی‌.‌اف. اسکینر توسعه پیدا کرده است و به‌موجب آن، فرد ارتباطی را بین یک رفتار خاص و یک نتیجه برقرار می‌سازد.

عینک ناربیس با استفاده از سه حسگر هوشمند، آرامش، حواس‌پرتی و تمرکز کاربر را ردیابی می‌کند. هنگامی که حسگر مولفه‌ی حواس‌پرتی را در کاربر تشخیص دهد، شیشه‌های عینک تیره خواهند شد. هنگامی که فرد آرامش و تمرکز داشته باشد، شیشه‌ها فوراً روشن و شفاف می‌شود. در همین راستا یک اپلیکیشن نیز عملکرد و پیشرفت‌های کاربر را ردیابی خواهد کرد. شرکت ناربیس به کاربران توصیه می‌کند که از این عینک هوشمند دو تا سه بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه استفاده کنند.

عینک هوشمند ناربیس3/Narbis

شرکت ناربیس از چهار سال پیش در حال جمع‌آوری کمک‌های مالی برای توسعه‌ی دستگاه جدید خود بوده است و اکنون نیز می‌گوید افراد می‌توانند این محصول را که شامل یک جفت عینک و یک حسگر امواج مغزی و یک مچ‌بند کنترل کننده است، سفارش دهند. حسگر امواج مغزی ناربیس می‌تواند نوسانات مربوط به فعالیت مغز کاربر را تشخیص دهد و هنگامی که متوجه شود تمرکز کاربر از بین می‌رود، شیشه‌های عینک به آرامی تیره خواهد شد. چنین کاری کاربر را مجبور می‌کند تا تلاش کند که تمرکز خود را به‌منظور بهبود ادامه‌ی کارش مجددا به دست آورد. تصور می‌شود که انجام مکرر این کار باعث افزایش توجه کاربر در طولانی مدت می‌شود.

عینک هوشمند ناربیس محصولی پزشکی نیست؛ اما ممکن است به کاهش اختلالات کم توجهی-بیش فعالی کمک چشمگیری کند.

 دوون گرکو، مدیرعامل شرکت ناربیس به Digital Trends گفت:

از دوران جوانی در کنار پدرم که یک روانشناس بالینی بود، کار کردم. او در کلینیک‌های خود از فناوری نوروفیدبک استفاده می‌کرد. من می‌دیدم که پدرم به افراد بی‌شماری کمک می‌کند تا زندگی و سلامت خود را با این فناوری قدرتمند بهبود بخشد. بنابراین، از اواخر دهه‌ی ۹۰ با پدرم همکاری کردم و موفق به ساخت و توسعه‌ی انواع مختلفی از فناوری نوروفیدبک شدیم که پایه و اساس ناربیس را ایجاد کرد.

گرکو می‌گوید یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های موجود در فناوری‌های قبلی نوروفیدبک غیرممکن‌بودن استفاده از آن‌ها در شرایط واقعی بود، زیرا محصولات قبلی طوری طراحی شده بودند که نیاز بود شخص به صفحه‌نمایش خیره شود یا به صداها گوش کند. او می‌افزاید:

یکی از اهداف بلندمدت من این بود که بتوانم فناوری نوروفیدبک را به‌طورهمه‌جانبه‌تری طراحی کنم تا راهی برای ترکیب آن با زندگی واقعی در شرایط واقعی باشد.

عینک هوشمند ناربیس با پیش‌سفارش آنلاین به قیمت ۵۹۰ دلار و با کاهش ۱۰۰ دلاری در پیش‌فروش برنامه‌ریزی شده و قابل سفارش است. گرکو گفت:

ناربیس محصولی هیجان‌انگیز در اختیار خانواده‌هایی می‌گذارد که به‌دنبال راهی مناسب برای تمرین توجه و تمرکز در کارها و فعالیت‌های روزانه هستند. آنچه این موضوع را بسیار هیجان‌انگیز می‌کند، ترکیب‌شدن ناربیس با زندگی روزمره و قابلیت استفاده از آن در بسیاری از فعالیت‌های روزانه است؛ به‌طوری که به کاربر امکان می‌دهد تا توجه و تمرکز را تمرین کند؛ به‌خصوص زمانی‌که به تمرکز در انجام کاری بیشتر نیاز دارد.

آیا چنین فناوری‌هایی، سناریو‌های سریال Black Mirror در ذهن تداعی می‌کنند؟ قطعا. سریال Black Mirror یکی از ماندگارترین آثار تلویزیونی در نقد فناوری افسارگسیخته است که در قسمت‌های مختلف خود، فناوری‌های جالب توجهی را معرفی می‌کند. آیا وجود چنین فناوری‌هایی می‌تواند تغییری را برای فردی ایجاد کند که خواهان بهبود و افزایش سطح تمرکز و توجه خود است؟ بدون هیچ شکی. ما نیز از به واقعیت پیوستن چنین رویایی شگفت‌زده هستیم. نظر شما همراهان زومیت چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات