اینتل با طعنه غیرمستقیم به AMD، بر پایداری پلتفرم در پردازنده‌های Core X اشاره کرد

چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل با یادآوری غیرمستقیم مشکل بوست پردازنده‌های رایزن، سعی می‌کند دستیابی به فرکانس بوست ادعایی در پردازنده‌های جدید خود را تنها مؤلفه‌ی لازم در پایداری پلتفرم‌ها جلوه دهد.
تبلیغات

برخلاف ادعای اینتل، هیچ ارتباطی بین افزایش فرکانس بوست در پردازنده و پایداری سیستم وجود ندارد. دو روز پیش، اینتل نسل دهم از پردازنده‌های Core X HEDT را با تعداد هسته‌های پردازشی بین ۱۰ تا ۱۸ و بازه‌ی قیمتی بین ۵۹۰ تا ۹۷۸ دلار رونمایی کرد. HEDT مخفف عبارت High-End Desktop به مفهوم کامپیوترهای دسکتاپِ رده‌بالا است. تبلیغات این شرکت می‌کوشد پایداری پلتفرم‌ها را نتیجه‌ای مقابل از دستیابی به فرکانس بوست وعده داده‌شده جلوه دهد.

در سری جدید از تراشه‌های Core X که با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری و براساس سری Cascade Lake-X ساخته شده‌اند، همان IPC (تعداد دستورها در هر چرخه‌ی کلاک) به‌کار‌رفته در سری اسکای‌لیک (Skylake) استفاده شده است که سال ۲۰۱۵ عرضه شد. باوجوداین، تعداد هسته‌های پردازشی در پردازنده‌های جدید Core X، در مقایسه با نسل پیشینِ همین سری، با توجه به قیمتشان دوبرابر شده است. همچنین، مجموعه دستورالعمل‌های مفیدی نیز مانند DLBoost که به‌مفهوم بوست با بهره‌گیری از یادگیری عمیق است، در پردازنده‌های جدید به فهرست قابلیت‌های سری Core X افزوده شده است. این ویژگی ساخت و آموزش شبکه‌های عصبی مصنوعیِ عمیق (DNN) را تسریع می‌کند. در پردازنده‌های نسل دهم Core X، چند دستورالعمل جدید نیز به مجموعه دستورالعمل‌های AVX-512 افزوده و الگوریتم Turbo Boost Max 3.0 نیز به‌روز‌رسانی شده است. سرعت کلاک در پردازنده‌های جدید یادشده در مقایسه با نسل پیشین بیشتر شده است.

نام پردازنده

بیشترین تعداد هسته‌ها و رشته‌ها

بیشترین توان طراحی حرارتی TDP

تعداد مسیر PCIe 3.00 در پردازنده 

فرکانس پایه

بیشترین فرکانس بوست تک هسته‌ای

بیشترین فرکانس بوست در حالتی که تمامی هسته‌ها بوست شوند

بیشترین فرکانس بوست تک هسته‌ای با فناوری TURBO BOOST MAX TECHNOLOGY 3.0 اینتل

حافظه‌ی کش L3

قیمت

Core i9

-10980XE Extreme Edition

۱۸/۳۶

۱۶۵ وات

بیشتر از ۷۲

۳.۰ گیگاهرتز

۴.۶ گیگاهرتز

۳.۸

گیگاهرتز

۴.۸

گیگاهرتز

۲۴.۷۵ مگابایت

۹۷۹ دلار

Core i9-10940X X-series

۱۴/۲۸

۱۶۵ وات

بیشتر از ۷۲

۳.۳ گیگاهرتز

۴.۶ گیگاهرتز

۴.۱

گیگاهرتز

۴.۸

گیگاهرتز

۱۹.۲۵ مگابایت

۷۸۴ دلار

Core i9-10920X X-series

۱۲/۲۴

۱۶۵ وات

بیشتر از ۷۲

۳.۵ گیگاهرتز

۴.۶ گیگاهرتز

۴.۳

گیگاهرتز

۴.۸

گیگاهرتز

۱۹.۲۵ مگابایت

۶۸۹ دلار

Core i9-10900X X-series

۱۰/۲۰

۱۶۵ وات

بیشتر از ۷۲

۳.۷ گیگاهرتز

۴.۵ گیگاهرتز

۴.۳

گیگاهرتز

۴.۷

گیگاهرتز

۱۹.۲۵ مگابایت

۵۹۰ دلار

اصلی‌ترین ویژگی فروش برای این محصولات، توانایی‌شان در رسیدن به فرکانس بوستِ ادعا‌ شده است. ازآنجاکه اخبار متعددی با عناوینی چون مشکلات موجود در پردازنده‌های رایزن به‌‌دلیل دست‌نیافتن به فرکانس بوست در چند ماه اخیر منتشر شده بود، چنین قابلیتی ضربه‌ای دیگر بر پیکره‌ی فروش محصولات AMD خواهد بود. اینتل در توییتی که جدیدا منتشر کرده است، پردازنده‌های جدید خود را این‌گونه توصیف می‌کند:

به‌عنوان تراشه‌ای که در بنچمارک‌ها به فرکانسی که وعده داده‌شده دست می‌یابد، پردازنده‌ی جدید سری CoreX پلتفرمی با کارایی بالا و پایدار برای سازندگان محتوا در همه‌جا فراهم خواهد آورد.
intel xeon

چنین نوشته‌ای فقط بیانگر این نکته است که پایداری در نتیجه‌ی دستیابی پردازنده به فرکانس بوست وعده داده‌شده محقق می‌شود. همان‌گونه که در ابتدا گفته شد، چنین استدلالی مبنای منطقی ندارد و تنها برای بازاریابی استفاده می‌شود. آماری که کاربران نسل سوم پردازنده‌ی رایزن ازنظر ناتوانی این تراشه‌ها در دستیابی به فرکانس بوست وعده داده‌شده منتشر می‌شد، زنگ‌خطر را برای AMD به‌صدا درآورد؛ ازاین‌رو، این شرکت برای حل مشکل بوست پردازنده‌های خود، ریزکدهای موجود در معماری نرم‌افزار محصورِ کلی (AGESA) خود را به‌روز‌رسانی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات