پردازنده‌های اینتل سری Gemini Lake در اجرای برخی نرم‌افزارها دچار باگ می‌شود

سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
مشکلاتی در ریزکدهای پردازنده‌های سری جمینی‌لیک باعث شده که استفاده از نسخه‌ی ۶۴ بیتی برخی نرم‌افزارها با مشکل مواجه شود.
تبلیغات

بر مبنای گزارشی از سایت حوزه‌ی فناوری، Phoronix، گوگل و موزیلا مواردی از کار افتادگی‎های غیرمنتظره را هنگام استفاده از مرورگرهای خود در پردازنده‌های مبتنی بر سری جمینی‌لیک (Gemini Lake) تجربه کرده‌اند. این پردازنده‌ها از استپینگ یک خانواده‌ی ششم و مدل ۱۲۲ هستند. تأیید شده که این خرابی‌ها هنگام استفاده از نسخه‌ی ۶۴ بیتی از مرورگر کروم و فایرفاکس رخ می‌دهد و ممکن است سایر نرم‌افزارها نیز تحت تأثیر این خرابی قرار گیرند. گوگل و موزیلا این مسئله را بررسی کرده و راه‌حلی برای آن اندیشیده‌اند.

جهت یادآوری، ذکر این نکته لازم است که سری جمینی‌لیک، پردازنده‌هایی بر پایه‌ی تراشه‌های کم‌مصرف Atom هستند که برای دستگاه‌های ارزان و قابل‌حمل به‌خصوص لپ‌تاپ‌ها ساخته شده‌اند. معماری به‌کاررفته در این سری از تراشه‌ها هیچ شباهتی به معماری رایج در تراشه‌های خانواده‌ی Core از جمله سری Sky Lake، Coffee Lake، Cascade Lake و Ice Lake ندارد. بنابراین باگ‌های موجود تنها گریبان‌گیر تعداد انگشت‌شماری از پردازنده‌های مبتنی‌بر سری جمینی‌لیک بوده و در دیگر پردازنده‌های این شرکت مانند سری Core و Xeon وجود ندارد.

pentium 4

از کار‌افتادن نرم‌افزار تنها در کدهای مقدماتی از دو تابع اتفاق می‌افتد و تجزیه‌و‌تحلیل روی این مسئله نشان می‌دهد، دستور‌العمل‌هایی که منجر به خرابی نرم‌افزار می‌شود، از دو الگو پیروی می‌کند: در کد دستوری ()GetFieldIndex آخرین بایت از آدرس، 1c ،5c ،9c یا dc باشد یا در تابع UpdateCaches، آخرین بایت از آدرس 5d یا 9d باشد.

گوگل تحقیقات خود در این زمینه را از ماه مه سال میلادی جاری شروع کرده و در ماه سپتامبر توانست راه‌حلی را برای رفع مشکل مذکور پیدا کند. از آنجایی که از کار‌افتادگی یادشده هنگام خواندن دستورالعمل‌های اشتباه، زمانی رخ می‌دهد که اندازه‌ی این کدها از ۱۶ بایت تجاوز کند؛ راه‌حلی که گوگل به‌دست آورد، مجبور‌کردن پردازنده به خواندن دستورها بدون تجاوز از مرز ۱۶ بایتیِ تعیین‌شده است. همچنین شرکت منتشر‌کننده‌ی نرم‌افزار فایرفاکس یعنی موزیلا نیز تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده و به این نتیجه رسیده که مشکل از کار افتادگی مرورگر، مربوط به به‌روز‌رسانی در ریزکدها بوده و ذاتا هیچ مشکلی در سخت‌افزار وجود ندارد.

ساده‌ترین راه برای حل مشکل ایجاد‌شده، استفاده از نسخه‌ی ۳۲ بیتی از نرم‌افزارها است؛ اما حال که شرکت‌ها در حال پایان دادن به استفاده از نسخه‌های ۳۲ بیتی هستند، احتمال دارد پیدا‌کردن این نسخه از نرم‌افزارها کمی سخت باشد. خوش‌بختانه از آنجایی که مبدا این مشکل مربوط به ریزکدها است، به‌احتمال زیاد اینتل خواهد توانست بدون نیاز به دست بردن در سخت‌افزار یا اعلام فراخوانی، مشکل مذکور را حل کند.

intel-cpu

به‌روز‌رسانی: اینتل در این زمینه اظهار‌نظری را به‌صورت عمومی منتشر کرده که در زیر مشاهده می‌کنید:

اولین اولویت اینتل، قابل اطمینان بودن محصولات است. تحت مجموعه‌ای پیچیده از حالات ریز معماری، ممکن است کاربر نهایی به‌صورت بالقوه تجربه‌ای از توقف اجرا در برنامه‌هایی را داشته باشد که روی سیستم‌هایی مبتنی بر تراشه‌های پنتیوم سیلور (Pentium Silver) و سلرون، با نام کدگذاری‌شده‌ی جیمینی‌لیک اجرا می‌شوند. اینتل به‌روز‌رسانی را در ریزکدها برای مشتریان و شرکای شرکت منتشر کرده که مشکل یادشده را به‌صورت نسبی حل می‌کند و با همکاری آن‌ها درصدد فراهم‌آوردن این امکان برای کاربران نهایی است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات