بررسی لاجیتک گروپ

یک‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
لاجیتک گروپ را می‌توان پرچم‌دار تجهیزات ویدئو کنفرانس دانست که قابلیت‌های گسترده‌ای در اختیار کسب‌و‌کار‌ها می‌گذارد.
تبلیغات

لاجیتک طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در بخش تولید وب‌کم و تجهیزات ویدیوکنفرانس کرده است. در همین راستا، طی سال‌های گذشته شاهد رونمایی و عرضه‌ی محصولاتی جذاب و توانمند در این بخش بوده‌ایم که نه‌تنها نیاز کاربران عادی را به خوبی تأمین می‌کند، بلکه انجام کنفرانس‌های ویدیویی با حضور حداکثر ۲۰ نفر را نیز فراهم می‌کند.

لاجیتک گروپ / Logitech Group

پیش‌تر برای انجام کنفرانس‌های کاری و گروهی، راهی جز خرید محصولات چند هزار دلاری نداشتید. اما محصولات جدید لاجیتک به‌خوبی فضای خالی میان تجهیزات خانگی و حرفه‌ای را پر کرده است تا با بودجه‌های مختلف قادر به خرید نمونه‌ای ایده‌‌آل با توجه به فضای کاری خود باشید. کانکت و میت‌آپ برای برگزاری کنفرانس‌های ویدیویی محیط‌های کوچک ایده‌آل به شمار می‌روند. اما اگر قصد برگزاری جلساتی بزرگ‌تر یا کلاس‌های آموزشی آنلاین را دارید، لاجیتک گروپ بهترین گزینه‌ی در دسترس است که امکانات گسترده‌ای در این زمینه ارائه می‌دهد. در ادامه با زومیت و بررسی عمیق ویدیوکنفرانس لاجیتک گروپ همراه باشید.

گروپ (Group) توسط شرکت اسپیرو، نماینده‌ی لاجیتک در ایران در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی لاجیتک کانکت

ابعاد دوربین

۱۳۰ در ۱۷۰ در ۱۳۸ میلی‌متر (ارتفاع، عرض، عمق)

وزن دوربین

۵۸۵ گرم

ابعاد اسپیکرفون

۲۴۰ در ۶۵ در ۲۴۰ میلی‌متر (ارتفاع، عرض، عمق)

وزن اسپیکرفون

۱۲۲۳ گرم

حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری

۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

زاویه‌ی دید دوربین

۹۰ درجه قطری، ۸۲ درجه افقی، ۵۲ درجه عمودی

قابلیت چرخش افقی ۹۰ +/- درجه و عمودی ۳۵+ / ۴۵- درجه

زوم

۵ برابر زوم اپتیکال و ۵ برابر زوم دیجیتال (مجموع ۱۰ برابر زوم بدون افت کیفیت)

میکروفن

تعبیه‌شده در بدنه‌ی اسپیکرفون، قابلیت حذف نویز

فناوری‌های اتصالی بی‌سیم

بلوتوث و NFC

کنترل از راه دور

دارد با قابلیت کنترل تا ۸/۵ متر؛ با قابلیت کنترل زاویه‌ و زوم دوربین، حجم صدای اسپیکر، قطع‌کردن میکروفن، برقراری و قطع‌کردن تماس، تنظیم زوایای پیش‌فرض دوربین

درگاه‌های اتصالی

میکرو USB‌ (اتصال به کامپیوتر)، قفل کنزینگتون، پورت برق، اتصال به میکروفن‌

نرم‌افزار‌های سازگار

Skype, Zoom, Teams, Fuze, Jabber, BlueJeans, Broadsoft, Google Meet, Vidyo, GoToMeeting

سایر

نمایشگر برای نمایش وضعیت تماس، نشانگر LED جهت اعلان شرایط مکالمه، فوکوس خودکار، ۵ حالت تنظیم دوربین، کدک H.264

محتوای جعبه

دوربین، اسپیکرفون، هاب اتصالی، آداپتور برق، سیم ۲ متری اتصال به کامپیوتر، سیم ۵ متری دوربین، سیم ۵ متری اسپیکرفون

قیمت

۱۳٬۳۰۰٬۰۰۰ تومان

طراحی

لاجیتک گروپ جایگزین مدل CC3000e شده است؛ با نگاهی به زبان طراحی گروپ می‌توان به این موضوع به خوبی پی برد. این دستگاه نیز از سه بخش اصلی تشکیل شده است؛ دوربین، هاب کانکتور و اسپیکرفون. سایر اقلام درونه جعبه‌ی نیز عبارت هستند از مانت اتصال دوربین به دیوار، ریموت کنترل و کابل‌های اتصال بخش‌های مختلف به یکدیگر. این دستگاه برخلاف کانکت که قابلیت حمل و تغییر مکان دارد، باید همانند میت‌آپ در محیط خاصی مانند اتاق جلسات یا کلاس‌های آموزشی نصب شود.

لاجیتک گروپ / Logitech Group

دوربین لاجیتک گروپ با قابلیت تغییر زاویه عمودی و افقی (۲۶۰ درجه پن و ۱۲۰ درجه تیلت)، آزادی عمل زیادی برای تعیین بهترین قاب به کاربران می‌دهد. زوم اپتیکال ۱۰ برابری آن نیز منجر به طراحی طویل لنز شده است که تفاوت زیادی با دوربین‌های به‌کاررفته در سایر تجهیزات ویدیوکنفرانس‌ لاجیتک دارد. بدین ترتیب فارغ از محل و فاصله‌ی کاربران تا دوربین، می‌توان قاب مناسبی از حضار داشت. امکان تعبیه‌ی سه‌ حالت از پیش تعیین‌شده‌ی دوربین نیز کمک زیادی به افزایش بهره‌وری جلسات می‌کند تا به‌عنوان مثال با یک کلیک، دوربین از روی حضار به سوژه‌ی خاصی مانند وایت‌بورد موجود در اتاق جلسه تغییر قاب دهد.

اسپیکرفون نقش هاب اصلی برای برقراری تماس‌های صوتی را ایفا می‌کند. این دستگاه در کنار تجهیز به اسپیکر، از چهار میکروفن توانمند برخوردار است که به‌گفته‌ی لاجیتک توانایی دریافت صدا تا فاصله‌ی ۹ متری را دارد و قابلیت حذف نویز و همهمه‌ی محیط را نیز به ارمغان می‌‌آورد. کلید‌های کنترل دستگاه نیز روی اسپیکرفون تعبیه شده‌اند که عبارت هستند از: سه کلید سریع تغییر حالت دوربین به نمونه‌ی تعیین‌شده (که پیش‌تر باید برنامه‌ریزی شوند)، چهار کلید‌ تغییر زاویه‌ی دوربین، دو کلید زوم، افزایش و کاهش حجم صدا، قطع میکروفن، برقراری و پایان تماس و اتصال بلوتوث.

لاجیتک گروپ / Logitech Group
لاجیتک گروپ / Logitech Group

لاجیتک نمایشگر سیاه‌و‌سفید کوچکی روی اسپیکرفون گروپ نصب کرده است که اطلاعاتی مانند وضعیت تماس و اتصال دستگاه با بلوتوث را نمایش می‌دهد. همچنین نوار LED زیبایی محیط اطراف نمایشگر و پنل کنترلی را در برگرفته است که با تغییر رنگ به قرمز یا آبی اطلاعات شرایط دستگاه را اعلام می‌کند.

با توجه به نوع کاربرد گروپ (استفاده در جلسات با تعداد بالای حاضران)، لاجیتک ریموت مخصوصی را نیز همراه دستگاه قرار داده که قادر به انجام تمام عملیات‌های کنترلی است تا نیازی به دسترسی به اسپیکرفون نباشد. ابعاد و طراحی این ریموت به نحوی انجام شده است تا امکان قراردادن آن روی بخش کلید‌های کنترلی اسپیکرفون باشد.

لاجیتک برای اتصال اجزا به یکدیگر، از هاب کنترلی بهره برده که در نوع خود اقدامی هوشمندانه است. این بخش وظیفه‌ی اتصال اجزا به یکدیگر و تأمین توان مورد نیاز آن‌ها را برعهده دارد. بدین ترتیب می‌توان با قراردادن هاب در محلی دور از دید، دوربین و اسپیکرفون را به واسطه‌ی کابل بلند ۵ متری در محل مناسب تعبیه کرد. اتصال اجزای مختلف به هاب از طریق کابل PS/2 انجام می‌شود تا انتقال توان لازم نیز بدون نیاز به کابلی جداگانه به‌راحتی امکان‌‌پذیر باشد. لاجیتک برای جلوگیری از اتصال اشتباه کابل اسپیکرفون و دوربین در مکان دیگری، آن‌ها را با رنگ‌های قرمز و آبی مشخص کرده است تا عملیات راه‌اندازی دستگاه در ساده‌ترین حالت ممکن قرار داشته و هر فردی قادر به انجام آن باشد.

عملکرد

یکی از نقاط قوت محصولات لاجیتک، فرایند آغاز به‌کار آسان آن‌ها است و دستگاه ویدئو کنفرانس گروپ نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته در نظر داشته باشید، نرم‌افزار تماس ویدیوی در این دستگاه به‌صورت یکپارچه تعبیه نشده است و برای استفاده از آن باید از کامپیوتر بهره ببرید.

برای استفاده از ‌گروپ تنها کافی است پس از اتصال دوربین و اسپیکر فون به هاب، آن را به کامپیوتر متصل کنید تا بلافاصله عملیات شناسایی دستگاه آغاز شود و در کمترین زمان ممکن قادر به استفاده از آن در نرم‌افزار ویدئو کنفرانس خود باشید. این دستگاه به‌صورت پیش‌فرض توسط عموم پلتفرم‌های مکالمه‌ی صوتی و تصویری پشتیبانی می‌شود تا فارغ از سرویس مورد استفاده‌ی خود، به‌راحتی قادر به استفاده از گروپ باشید. فهرست نام‌دارترین نرم‌افزار‌های پشتیبان از لاجیتک گروپ عبارت است از: اسکایپ، زوم، تیمز، فیوز، جبر، کانکت، بلوجینز، ویدئو، گوگل میت، برادسافت و GoToMeeting. لازم به ذکر است که برای سازگاری بیشتر با برخی از نرم‌افزار‌های مذکور باید با مراجعه به آدرس support.logitech.com، پلاگین‌ مخصوص نرم‌افزار را دانلود کرد.

لاجیتک گروپ / Logitech Group

کیفیت خوب ویدئو با زوم ۱۰ برابری بسیار کاربردی

گروپ در حالی که بسیاری از مشخصه‌های نسل پیشین خود را به ارث برده است، قابلیت‌های بیشتری نیز به‌همراه دارد تا انجام مکالمات ویدیویی در بالاترین کیفیت ممکن قرار داشته باشد. به‌عنوان مثال می‌‌توان به فناوری فوکوس خودکار روی سوژه‌ها اشاره کرد. با اینکه نمی‌توان انتظار فوکوس سریعی مانند دوربین‌های فیلم‌برداری داشت، اما گروپ در این زمینه عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد و با تغییر قاب، سوژه در کسری از ثانیه شناسایی می‌شود و در فوکوس قرار می‌گیرد. این روند در حدی سریع است که در استفاده‌های زومیت هیچ‌گاه مشکل یا تاخیری مشاهده نشد.

گروپ برای ارسال محتوای تصویری از کدک H.264 با فشرده‌سازی (Scalable Video Coding (SVC و UVC 1.5 بهره می‌برد تا به کمترین پهنای باند ممکن برای ارسال و دریافت باکیفیت ویدئو نیاز باشد. با استفاده از این دستگاه حداکثر قادر به ارسال ویدئو با رزولوشن 1080P و نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه خواهید بود. در صورتی که از اپلیکیشن دوربین ویندوز برای سنجش کیفیت دوربین گروپ استفاده کنید، جزئیات بالا و تصویر کلی بسیار خوبی را مشاهده خواهید کرد.

برای بررسی عملکرد لاجیتک گروپ از نرم‌افزار اسکایپ و اینترنت با پهنای باند ۳۵ مگابایت (آپلود) استفاده شد. کیفیت ویدیوی ارسالی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و می‌توان آن را از گزینه‌های بسیار خوب حال حاضر در بازار دانست. اما توانایی اصلی گروپ به ارسال محتوای باکیفیت خلاصه نمی‌شود و محصولات دیگری از لاجیتک مانند میت‌آپ در این زمینه عملکرد بهتری دارند. قابلیت اصلی گروپ به دامنه‌ی وسیع فاصله‌ی کانونی آن باز می‌گردد؛ جایی که با ۵ برابر زوم اپتیکال و ۵ برابر زوم دیجیتال که لاجیتک آن را ۱۰ برابر زوم بدون افت کیفیت می‌نامد، آزادی عمل بالایی برای نمایش هر بخش از اتاق جلسات را دارد.

لاجیتک گروپ / Logitech Group
عریض‌ترین نمای دوربین
لاجیتک گروپ / Logitech Group
زوم ۱۰ برابری

البته همان‌طور که می‌شد حدس زد، ادعای لاجیتک درخصوص زوم ۱۰ برابری بدون افت کیفیت بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد و در این حالت با افت محسوسی در کیفیت تصویر رو‌به‌رو هستیم. نباید از قابلیت زوم ۵ برابری اپتیکال غافل شد که امکان نمایش قاب بسته‌تری را بدون افت کیفیت فراهم می‌کند. البته گروپ در ارائه‌ی زوم ۱۰ برابری نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و تصویر نهایی با وجود کاهش کیفیت‌، باز هم خوب و کاربردی است و می‌توان جزئیات را در سطح بالایی در آن مشاهده کرد. با وجود زاویه‌ی دید کمتر ۹۰ درجه‌ای گروپ (در مقایسه با زاویه‌ی ۱۲۰‌ درجه‌ای میت‌آپ)، وجود زوم اپتیکال امکان تعبیه‌ی دوربین در فاصله‌ی بیشتر نسبت به میز کنفرانس را دارد.

میکروفن‌های تعبیه‌شده در لاجیتگ گروپ عملکرد بسیار خوبی دارند و حتی از فاصله‌ی ۵ متری نیز صدا به‌خوبی دریافت و ارسال می‌شود. در صورتی که از دستگاه در مکان‌های آرام و بدون نویز محیطی بهره ببرید، گروپ بدون نیاز به میکروفن‌های کمکی توانایی دریافت صدا از تمام گوشه و کنار فضا را خواهد داشت. به‌لطف استفاده از چندین میکروفن در جهات مختلف، امکان تشخیص گوینده در محیط در دسترس است تا با افزایش سطح صدای وی، کیفیت بالاتر مکالمه‌ی صوتی به‌ارمغان بیاید. با این حال لاجیتک برای بهبود کیفیت میکروفن‌ها، امکان اتصال دو عدد میکروفن کمکی و قرار دادن آن‌ها در فواصل بیشتر با اسپیکرفون را فراهم کرده است.

برخلاف کیفیت میکروفن، گروپ در زمینه‌ی پخش صدا عملکرد خوبی ندارد و نه‌تنها کیفیت پخش خوبی نداشته، بلکه از پخش صدا با حجم بالا نیز عاجز است و در مقایسه با لاجیتک کانکت و حتی اسپیکرهای ۱۵ وات پرتابل در این زمینه در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود در صورتی که قصد استفاده از گروپ در محیط‌های بزرگ را دارید، از بلندگوهای توانمندتری بهره ببرید.

لاجیتک گروپ همانند کانکت در کنار کاربرد به‌عنوان ویدئو کنفرانس، می‌تواند با اتصال با بلوتوث به گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ برای انجام مکالمات صوتی با استفاده به‌عنوان اسپیکر به‌کار گرفته شود.

جمع‌بندی

لاجیتک با عرضه‌ی تجهیزات ویدیوکنفرانس متنوعی شامل BCC950، کانکت، میت‌آپ و گروپ، تنوع محصولات خود برای کاربری‌های تجاری و سازمانی را به‌خوبی تکمیل کرده است. بدین ترتیب برای هر سازمانی با حجم جلسات گوناگون، محصولی ایده‌آل از برند لاجیتک را خواهید یافت. در این بین گروپ با تجهیز به قابلیت‌های مختلف، گزینه‌ی بسیار خوبی برای جلسات کاری در اتاق‌های بزرگ با تعداد زیاد حضار به‌شمار می‌رود که قادر به تأمین نیاز‌های کاربران در سطح بالایی است.

لاجیتک گروپ / Logitech Group

لاجیتک گروپ یکی از بهترین دستگاه‌های ویدئو کنفرانس مخصوص جلسات با تعداد حاضران زیاد و کلاس‌های آموزشی است. هرآنچه برای برگزاری مکالمه‌ی صوتی باکیفیتی نیاز است، در گروپ دیده می‌شود. کیفیت بسیار خوب ویدیوی ارسالی، زوم ۱۰ برابری، حالات پیش‌فرض دوربین، میکروفن‌های توانمند و ریموت کنترل، تنها بخشی از قابلیت‌های دستگاه رده‌بالای لاجیتک است تا نیاز کاربران مختلف در این زمینه را به‌خوبی برآورده کند.

نکات مثبت

  • دوربین با قابلیت چرخش در زوایای مختلف و زوم ۱۰ برابری
  • میکروفن عالی با امکان افزودن میکروفن‌های بیشتر
  • ریموت کنترل کاربردی
  • فرایند نصب آسان
  • اتصال با NFC و بلوتوث

نکات منفی

  • حجم کم صدای اسپیکر
  • افت کیفیت تصویر در زوم دیجیتال
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات