فیفا 20؛ نقد بازی از نگاه زومجی

جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
بازی فیفا 20، محصول جدید الکترونیک آرتز، با اضافه کردن حالت‌ خیابانی جدیدی به اسم ولتا، سعی در دمیدن روح تازه‌ای در مجموعه فوتبالی خود داشته است. با بررسی بازی همراه باشید.
تبلیغات

سال‌ها است که اوایل پاییز عادت کرده‌ایم شاهد عرضه نسخه جدیدی از مجموعه محبوب و بسیار پرفروش فیفا باشیم. امسال نیز الکترونیک آرتز با عرضه FIFA 20، سعی کرده تا با اضافه کردن حالت‌های جدید از جمله فوتبال خیابانی موسوم به ولتا و همچنین اعمال بهبودهایی در گیم‌پلی بازی، طرفداران بازی را راضی نگه دارد. سال گذشته، فیفا 19 کار خود را بسیار با قدرت آغاز کرد اما بروزرسانی‌های متعدد بازی، آن را به یک بازی با باگ‌های فراوان تبدیل کرد. امسال اما EA Sports قول وعده داده است که آنها تمام انتقادات طرفداران را شنیده‌اند و تمامی مشکلات اصلی بازی را رفع کرده‌اند. آیا آنها در این امر موفق بوده‌اند و آیا توانسته‌اند بازی فیفا 20 را به اثری خوب برای فوتبال‌دوستان تبدیل کنند؟

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

به‌شخصه، چند سالی است که تقریبا بیش‌ترین وقتم برای بازی‌های ویدیویی صرف قسمت آلتیمیت تیم فیفا می‌شود و خب در چند وقت اخیر و پس از تمام شدن آلتیمیت تیم نسخه قبلی هم بی‌صبرانه منتظر انتشار فیفا 20 بودم تا دوباره ساخت تیمی از صفر و بهتر کردن آن به مرور زمان را آغاز کنم. اما خب حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ در یک هفته‌ای که از انتشار بازی گذشته، بیشتر از اینکه درگیر آلتیمیت تیم و ساخت تیم در آن باشم، مشغول گل کوچیک بازی کردن در زمین‌های فوتبال خیابانی ریو دو ژانیرو یا سالن‌های توکیو بودم! از شما چه پنهان قبل از انتشار بازی، تصورم این بود که بخش ولتا هم نهایتا چیزی شبیه به قسمت The Journey و یک سرگرمی چند ساعته خواهد بود که قرار است پس از تمام کردن آن برای همیشه کنارش بگذارم و دوباره تجربه‌ام از بازی محدود به آلتیمیت تیم شود. ولی خب سخت در اشتباه بودم و ولتا، نه‌تنها یک حالت یک بار مصرف و چند ساعته نیست که شاید بتوان آن را یکی از بهترین بخش‌ها در بین حالت‌های مختلف فیفا 20 دانست؛ بخشی که به شکل تمام و کمال لذت بازی کردن در زمینی کوچک‌تر در مقایسه با زمین چمن فوتبال را ارائه می‌دهد و گیم‌پلی آن هم به شکلی طراحی و خلق شده که می‌تواند هیجان به مراتب بیش‌تری در مقایسه با فوتبال معمولی در بازی داشته باشد و اوقات بسیار مفرحی برای بازیکنان فیفا 20 خلق کند. 

بررسی بازی فیفا 20

اما اصلا حالت ولتا، چه ویژگی‌هایی دارد؟ اول از همه اینکه ولتا شامل یک بخش داستانی می‌شود؛ بخشی که در آن باید بازیکن خودتان را با ظاهر دلخواه بسازید و با انواع و اقسام آیتم‌هایی که در دسترس قرار دارند وی را شبیه‌سازی کنید. پس از آن کارتان را از یک انبار که حالا تبدیل به زمین فوتبال خیابانی شده شروع خواهید کرد و به مرور با طی کردن مراحل ترقی همراه‌با تیم‌تان، درنهایت وارد مسابقات جهانی فوتبال خیابانی خواهید شد. بخش داستانی ولتا، به مراتب داستان و روایتی بهتر در مقایسه با حالت Journey نسخه‌های قبلی دارد و اتفاقاتی که در جریان آن رخ می‌دهند، روابط بین شخصیت شما با هم‌تیمی‌هایش و مواردی از این دست حداقل در حد بخش داستانی یک بازی ورزشی قابل قبول و رضایت‌بخش هستند. از آن مهم‌تر اما روند کلی بخش داستانی بازی است که در آن حالت‌های جزئی‌تر فوتبال خیابانی موجود در بازی مثل حالت سه دربرابر سه یا چهار دربرابر چهار را تجربه خواهید کرد و حتی با شکست دادن تیم‌های حریف، قادر خواهید بود یکی از بازیکنان آن‌ها را به‌خدمت بگیرید. حتی به مرور زمان و با کسب امتیار در بازی‌ها، می‌توانید شخصیتی را که ساخته‌اید ارتقا بدهید و مثلا دقت شوت‌های وی یا کیفیت حرکات تکنیکی‌اش را بهتر کنید. داستان قابل قبول و وجود تنوع خوب در زمینه گیم‌پلی، بخش داستانی ولتا را که خیلی هم طولانی نیست به تجربه‌ای سرگرم‌کننده تبدیل کرده که البته یک مشکل عجیب هم دارد و ظاهر دروازه‌بان اکثر تیم‌های حاضر در بازی، یکسان و دقیقا به شکل دروازه‌بان تیم شما است!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات