TSMC شکایتی با موضوع نقض کپی‌رایت علیه گلوبال فاندریز به جریان انداخت

جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
غول‌های صنعت تولید پردازنده شکایت‌های متقابلی را علیه هم به جریان انداخته‌اند که به موضوع تکراری و همیشگی کپی‌رایت مربوط می‌شود.
تبلیغات

شرکت تایوانی ساخت‌و‌تولید نیمه‌هادی (TSMC) بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پیمانکاری تراشه در جهان محسوب می‌شود. آن‌ها شکایت‌های متعددی را علیه شرکت همکار آمریکایی یعنی GlobalFoundries در کشورهای آمریکا و آلمان و سنگاپور به جریان انداخته‌اند. موضوع شکایت‌ها، نقض حقوق پتنت‌های مرتبط با فرایند تولید فتولیتوگرافی است. منابع خبری شکایت‌های کنونی را پاسخ شرکت تایوانی به پرونده‌های مشابه حقوقی گذشته می‌دانند. TSMC در بیانیه‌ی حقوقی اعلام کرد که «برای نبرد جدی در دادگاه» آماده خواهد بود و پرونده‌ها را تا «ضربه‌ی جدی مالی» به رقیب دنبال می‌کند.

GlobalFoundries در ۲۶ اوت سال جاری فرایند حقوقی را علیه شرکت تایوانی به جریان انداخت. در پرونده‌های مذکور هم موضوع اصلی نقض قوانین پتنت بود. TSMC در پاسخ به آن پرونده، تلاش‌های رقیب آمریکایی را بی‌اساس خواند. به‌علاوه آن‌ها می‌گویند که چنین پرونده‌هایی برای ایجاد اختلال در کسب‌وکار به جریان می‌افتند. از نظر TSMC شکایت‌های حقوقی، به‌خاطر عدم توانایی رقیب در رقابت‌های مرتبط با فناوری است.

TSMC در شکایت خود ادعا می‌کند که رقیب آمریکایی ۲۵ پتنت آن‌ها را نقض کرده است. پتنت‌های مورد نظر آن‌ها در فرایندهای تولید نودهای ۴۰، ۲۸، ۲۲، ۱۴ و ۱۲ نانومتری استفاده می‌شوند. به‌علاوه TSMC از دادگاه تقاضا کرده است تا فروش نیمه‌هادی‌های مبتنی بر پتنت‌های مورد شکایت را از سوی GlobalFoundries متوقف کند. با توجه به گستردگی موضوع شکایت، اگر TSMC در پرونده‌ی جاری موفق شود،‌ تقریبا تمامی خطوط تولید GlobalFoundries با چالش جدی مواجه خواهد شد.

در ماه اوت که شرکت آمریکایی پرونده‌ی خود را به جریان انداخت، ادعاهای محرمانه‌ای را مطرح کرد که سوءاستفاده از پتنت‌هایش توسط TSMC را تاحدودی نشان می‌داد. پتنت‌های مورد نظر GlobalFoundries در ساخت تراشه برای حداقل ۶ دستگاه اپل استفاده شده بودند. از میان دستگاه‌ها می‌توان به اپل واچ، آیپد مینی و آیفون XS اشاره کرد. در مجموع نقض حقوق ۱۶ پتنت در پرونده‌ی مذکور مطرح شد که ۱۳ نمونه از آن‌ها در آمریکا و ۳ نمونه‌ی دیگر در آلمان رخ داده بودند.

GlobalFoundries در شکایت خود به‌دنبال احکامی علیه واردات محصولات اپل و همچنین گوشی‌های گوگل و پردازنده‌های گرافیکی انویدیا بود. وسعت پرونده‌ی مذکور به‌حدی بود که شرکت‌های کوالکام، لنوو و مدیاتک را هم تحت تأثیر قرار می‌داد.

tsmc

سام آذر از مدیران اجرایی GlobalFoundries در واکنش به شکایت TSMC نوشت:

TSMC همیشه از موقعیت برتر خود در بازار استفاده کرده است تا بر رقبا فشار وارد کند. پرونده‌ی حقوقی تلافی‌جویانه‌ی آن‌ها که به‌تازگی مطرح شد، هم‌راستا با رفتارهای قبلی آن‌ها محسوب می‌شود. ما در موقعیت خود و فرایند حقوقی درحال جریان با اعتماد و قدرت حرکت می‌کنیم و تحت تأثیر این اقدا‌م‌ها قرار نخواهیم گرفت.

TSMC به‌خاطر قرارداد طولانی‌مدت با اپل برای تولید تراشه‌های سری A گوشی‌های آیفون، به‌ جایگاه بزرگ‌‌ترین تولیدکننده‌ی پیمانکاری تراشه رسید. جدیدترین تراشه‌ی آن‌ها یعنی Apple A13 Bionic با فرایند ویژه‌ی هفت نانومتری موسوم به N7 Pro تولید می‌شود.

درنهایت دعوای حقوقی میان دو بازیگر بزرگ صنعت تولید تراشه، پیامدهای مناسبی برای بازار نخواهد داشت. فراموش نکنید که بخش‌های مهمی از صنعت فناوری امروز تحت تأثیر جنگ تجاری میان آمریکا و چین هستند. به‌علاوه با توجه به سرعت پیش‌برد پرونده‌ها، به نظر نمی‌رسد که در آینده‌ی نزدیک شاهد رأی نهایی یا حل‌و‌فصل تنش‌ها باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات