سامسونگ در گزارش مالی اخیرش، سود فروش گلکسی نوت 10 را درخورتوجه اعلام کرده است

پنج‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سامسونگ در گزارش مالی اخیر خود، سود و درآمد حاصل از فروش پرچم‌دار جدیدش، یعنی گلکسی نوت ۱۰ را بیشتر از گوشی پرچم‌دار پیشین خود، یعنی گلکسی نوت ۹، اعلام کرده است.
تبلیغات

سامسونگ به‌تازگی گزارش مالی سه‌ماهه سوم یا چارک سوم سال مالی جاری را اعلام کرده است. در این گزارش، آشکارا به اعداد و ارقام دقیق مربوط به میزان فروش و درآمد و سود سامسونگ در بخش‌های مختلف فعالیتش اشاره‌ای نشده است. با‌این‌حال، برخی اطلاعات و ارقام موجود در آن می‌تواند برای تشخیص عملکرد اقتصادی سامسونگ در دوره‌ی مالی اخیر مفید باشد؛ به‌‌ویژه اطلاعاتی که بر عملکرد موفق گوشی هوشمند گلکسی نوت 10 سامسونگ در بازار فروش تأکید می‌کند. 

بنابر گزارش مالی اخیر، سود عملیاتی سامسونگ در چارک سوم سال مالی ۲۰۱۹ تقریبا ۷/۷ تریلیون وون کره‌جنوبی (معادل ۶/۶ میلیارد دلار آمریکا) بوده است. این رقم درمقایسه‌با سال گذشته کاهش ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد. با‌این‌حال، عملکرد اقتصادی سامسونگ درمقایسه‌با چارک مالی پیشین امسال مثبت بوده و سود عملیاتی این شرکت ۱۸ درصد رشد یافته است.

میزان درآمد سامسونگ در سه‌ماهه‌ی سوم امسال نیز ۶۲ تریلیون وون گزارش شده که معادل ۵۳ میلیارد دلار است و درمقایسه‌یا با درآمد سامسونگ در همین دوره‌ی زمانی در سال گذشته، ۵ درصد کاهش یافته است. درمجموع، عملکرد اقتصادی سامسونگ درمقایسه‌با دوره‌ی زمانی مشابه در سال گذشته، افول محسوسی نشان می‌دهد. سامسونگ دلیل این امر را کسادی بازار محصولات نیمه‌رسانا می‌داند.

گلکسی نوت 10 پلاس / Galaxy Note 10 Plus

در چند سال اخیر، فروش تراشه‌ی حافظه و محصولات نیمه‌رسانا بخش مهمی از درآمد و سود تجاری سامسونگ را تشکیل داده است؛ با‌این‌حال، در دوره‌ی مالی اخیر تجارت حافظه برای این شرکت کره‌ای چندان پرسود نبوده و میزان تقاضای بازار برای محصولات نیمه‌رسانا کاهش چشمگیری پیدا کرده است. به‌همین‌دلیل، سود عملیاتی سامسونگ به ۳/۰۵ تریلیون وون (معادل ۲/۶۳ میلیارد دلار) در چارک سوم مالی امسال در بخش تجارت محصولات نیمه‌رسانا رسیده است. این رقم درمقایسه‌با سال قبل کاهش آشکار ۷۷ درصدی را نشان می‌دهد.

با‌این‌همه، سامسونگ امیدوار است ورود به نسل جدید گوشی موبایل بتواند موجب رونق مجدد بازار تراشه‌های حافظه و محصولات نیمه‌رسانا شود. گوشی‌های مجهز به قابلیت ارتباطی 5G سرعت دانلود بیشتری درمقایسه‌با نمونه‌های فعلی و 4G دراختیار کاربران قرار می‌دهند. بنابراین، ورود آن‌ها به بازار می‌تواند موجب افزایش تقاضا شود و این فرایند شکستن احتمالی رکود بازار محصولات نیمه‌رسانا را به‌همراه خواهد داشت.

ناگفته نماند سامسونگ با پرچم‌داران جدیدی که در دست تولید دارد، می‌تواند تأثیر درخورتوجهی بر بازار نسل جدید گوشی 5G بگذارد. برنامه‌های سامسونگ دراین‌زمینه تا حدی با تولید گوشی‌های جدید تاشو پیوند خورده و این شرکت امید فراوانی به موفقیت آن‌ها دارد؛ ازاین‌رو، سال آینده سال مهمی برای سامسونگ به‌منظور تجربه‌ی دوباره‌ی سود و درآمد سرشار از بازار موبایل و سخت‌افزار و سایر محصولات وابسته به آن خواهد بود.

با وجود افول رونق مالی سامسونگ در بخش محصولات نیمه‌رسانا درمقایسه‌با سال گذشته، این شرکت در بخش گوشی موبایل خود عملکرد موفقی در چارک مالی سوم امسال تجربه کرده است. سود عملیاتی بخش گوشی موبایل و فناوری اطلاعات سامسونگ در چارک مالی سوم امسال درمقایسه‌با دوره‌ی زمانی مشابه در سال قبل ۳۲ درصد افزایش یافته و به ۲/۹۲ تریلیون وون کره‌جنوبی (معادل ۲/۵۲ میلیارد دلار) رسیده است. این رقم افزایش ۸۷ درصدی را درمقایسه‌با چارک دوم مالی امسال نشان می‌دهد. علاوه‌بر‌آن، از چارک مالی نخست سال ۲۰۱۸ تاکنون، این رقم بیشترین درآمد بخش گوشی موبایل سامسونگ محسوب می‌شود.

گلکسی نوت 10 پلاس / Galaxy Note 10 Plus

براساس تأیید سامسونگ، بخش مهمی از این موفقیت مالی به فروش درخورتوجه اعضای خانواده‌ی گلکسی نوت ۱۰ مربوط می‌شود؛ یعنی پرچم‌دارانی که درمقایسه‌با سری گلکسی نوت ۹ عملکرد بسیار بهتری در بازار داشته‌اند. موفقیت مالی اعضای خانواده‌ی گلکسی نوت ۱۰ درمقایسه‌با خانواده‌ی گلکسی نوت ۹، شباهت فراوانی به عملکرد موفق گوشی گلکسی اس ۱۰ و سایر هم‌خانواده‌های آن در بازار دارد؛ زیرا اعضای این خانواده نیز توانستند در هفته‌ی نخست حضور خود در بازار، فروش بیشتری درمقایسه‌با اعضای خانواده‌ گلکسی اس ۹ تجربه کنند.

البته عملکرد مثبت مالی بخش گوشی سامسونگ در چارک سوم سال مالی جاری فقط تحت‌تأثیر فروش موفق خانواده‌ی گلکسی اس ۱۰ سامسونگ نبوده است و عملکرد چشمگیر اعضای خانواده‌ی Galaxy A در بازار را هم می‌توان در این موضوع تأثیرگذار دانست. اعضای این خانواده محصولات میان‌رده را در بازار گوشی موبایل نمایندگی می‌کنند و قیمت ارزان‌تر آن‌ها درمقایسه‌با محصولات پرچم‌دار موجب افزایش میزان فروش آن‌ها شده است. شاید به‌همین‌دلیل است که سامسونگ قصد دارد حاشیه‌ی سود محصولات میان‌رده‌ای که در بازارهای انبوه فروخته می‌شوند، به‌سمت افزایش هرچه‌بیشتر مدیریت کند.

با‌این‌حال، میزان تقاضا برای گوشی موبایل در چارک چهارم سال مالی جاری کاهش می‌یابد و میزان عرضه نیز به همان نسبت کاهش خواهد یافت. علاوه‌بر‌آن، باید هزینه‌ی هنگفتی هم برای بازاریابی محصولاتی صرف شود که قرار است در تعطیلات پایانی امسال به بازار بیاید. بنابراین، سامسونگ انتظار دارد میزان درآمد بخش گوشی موبایل این شرکت در سه‌ماهه‌ی پایانی امسال درمقایسه‌با چارک مالی سوم کاهش یابد.

گلکسی نوت 10 پلاس / Galaxy Note 10 Plus

با وجود ثبت عملکرد موفق مالی برای بخش گوشی موبایل و عملکرد ناموفق مالی برای بخش محصولات نیمه‌رسانا، بخش تجارت صفحه‌نمایش سامسونگ عملکرد دوگانه‌ای در دوره‌ی مالی اخیر ثبت کرده است. درحالی‌که میزان فروش پنل‌های OLED کوچک و متوسط رونق بیشتری درمقایسه‌با دوره‌های پیشین داشته است، صفحه‌نمایش‌های بزرگ و تلویزیونی افت محسوسی در میزان فروش تجربه کرده‌اند. به‌همین‌دلیل، درآمد بخش تلویزیون سامسونگ در این دوره‌ی مالی درمقایسه‌با سال گذشته کاهش یافته است.   

عملکرد موفق مالی سامسونگ در بخش گوشی موبایل در وضعیتی حاصل شده که اپل در چارک سوم مالی امسال افت درآمد حاصل از بخش موبایل و گوشی آیفون خود را ۳ درصد گزارش کرده است. البته در گزارش مالی جدید اپل رشد درآمد بخش پوشیدنی‌ها و آپید و خدمات آن را شاهد هستیم. این در حالی است که تعداد گوشی‌های موبایل سامسونگ که به بازار عرضه‌ شده‌اند، در چارک سوم مالی امسال ۸ درصد رشد یافته و به ۷۸/۲ میلیون دستگاه رسیده است.           

سامسونگ بازگشت به عملکرد مالی خیره‌کننده‌ی سال گذشته را مستلزم رونق‌گرفتن مجدد بازار محصولات نیمه‌رسانا می‌داند. باید منتظر ماند و دید ورود گوشی‌های هوشمند به نسل جدید 5G چه تأثیر مثبتی می‌تواند بر این موضوع بگذارد.

دیدگاه خود را درباره‌ی گزارش مالی سامسونگ در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ و سود و درآمد آن از فروش گلکسی نوت ۱۰ را با ما و دیگران کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات