بررسی تلویزیون ایکس ویژن 43XT725

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
مطالعه 13 دقیقه
ایکس ویژن 43XT725 به‌عنوان یک تلویزیون اقتصادی ۴۳ اینچ و FHD به‌تازگی وارد بازار شده است. با بررسی این محصول همراه زومیت باشید.
تبلیغات

تلویزیون با وجود پیشرفت دیگر تکنولوژی‌ها، هنوز جای پای محکمی در خانه‌های مردم دارد و به آن به چشم یک وسیله‌ی ضروری نگاه می‌شود. در گذر زمان این ابزار بزرگ و بزرگ‌تر شد و دیگر صرفا یک نمایش‌دهنده‌ی محتوای ویدئویی صرف نیست بلکه کیفیت ارائه محتوا، قابلیت‌های جانبی و مواردی از این دست جایگاه ویژه‌ای در خرید آن دارد. مادیران به‌عنوان شرکت مادر برند ایکس‌ویژن از سال‌ها پیش تولید تلویزیون را در کشورمان آغاز کرده است. پیش از این تلویزیون ۵۵ اینچ XKU635 با رزولوشن 4K را در زومیت از این برند بررسی کردیم اما 43XT725 تلویزیونی ۴۳ اینچ و اقتصادی برای سطحی دیگر از بازار است.

قیمت اصلی‌ترین برگ برنده‌ی این تلویزیون است اما آیا عملکرد نیز تناسبی با قیمت آن دارد؟‌ نقاط ضعف و قوت 43XT725 چیست و چه کسانی بهتر است سراغ آن بروند؟ در بررسی پیش‌روی سعی کرده‌ایم تا علاوه بر پاسخ به این سوالات، شما را با نیازهای واقعی از یک تلویزیون بیشتر آشنا کنیم. از شما دعوت می‌کنیم پیش از آغاز مطالعه‌ی بررسی، مشخصات فنی 43XT725 را در جدول زیر مشاهده کنید:

مشخصات فنی تلویزیون ۴۳ اینچی 43XT725 ایکس‌ویژن

مشخصات پنل

نوع پنل

LCD

ابعاد پنل

۴۳ اینچ

رزولوشن

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

مشخصات ویدیویی

HDR

خیر

نوردهی

 Edge-lit LED

مشخصات صوتی

قدرت خروجی صدا

دو اسپیکر ۱۰ واتی

دالبی

بله

تلویزیون هوشمند

سیستم‌عامل

اندروید نسخه‌ی ۷

پردازنده

چهار هسته‌‌ی ۸۰۰ مگاهرتزی Cortex A53

فروشگاه محتوا

بله

مرورگر وب

بله

پخش‌کننده‌ی موسیقی

بله

ورودی و خروجی

HDMI

دو عدد نسخه‌ی ۲.۰ 

USB

دو عدد USB 2.0

LAN

بله

ورودی کامپوزیت

بله

ورودی کامپوننت

خیر

ورودی آنتن

بله

وای‌فای

بله

خروجی هدفون

بله

دیگر مشخصات مشخصات 

منبع تغذیه

۲۲۰/۱۱۰ ولت - ۵۰ / ۶۰ هرتز

مصرف در زمان آماده‌به‌کار

۰.۵ وات

تلویزیون ایکس ویژن 43XT725 توسط مادیران برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی و درگاه‌ها

نخستین چیزی که از برخورد اول با 43XT725 نظر ما را جلب کرد، وزن کم دستگاه بود که به‌راحتی توسط یک نفر و بدون کوچترین‌ چالشی قابل جابجایی است؛ وزن بدون پایه‌ی دستگاه ۷.۶ کیلوگرم است که با اضافه‌شدن دو پایه‌ی آن به ۷.۸ کیلوگرم نیز می‌رسد. همان‌طور که از یک محصول اقتصادی انتظار می‌رود، شاهد بدنه‌ی پلاستیکی هستیم که خوشبختانه با رنگ خاکستری و طراحی مناسبی همراه شده است. حاشیه‌های کناری و بالایی دستگاه تنها یک سانتی‌متر است و حاشیه‌های پایینی نیز به‌دلیل قرارگیری اسپیکرها و تأکید روی صدا در حدود ۳۰ میلی‌متر ضخامت دارد؛ از نظر حاشیه‌‌ها و ظاهر کلی 43XT725 رضایت‌بخش عمل می‌کند و انتظار بیشتری از آن نداشتیم.

تلویزیون ایکس ویژن 43XT725
تلویزیون ایکس ویژن 43XT725

پشت دستگاه نیز از دو بخش با ضخامت‌های ۴۰ و ۸۰ میلی‌متری تشکیل شده است؛ درنتیجه مشکلی از بابت اتصال تلویزیون به دیوار نخواهید داشت: البته 43XT725 نازک‌ترین تلویزیون اقتصادی بازار محسوب نمی‌شود. برای اتصال به دیوار باید از نگهدارنده‌ای با استاندارد VESA 200x100 با فاصله‌ی افقی و عمودی ۲۰۰ و ۱۰۰ میلی‌متری جای پیچ‌ها استفاده کرد. پایه‌های دستگاه به‌شکل هلالی ساخته شده‌اند؛ به لطف آن‌ها تلویزیون پایداری خوبی روی میز دارد و در تکان‌‌های ساده احتمال افتادن آن چندان بالا نیست. سمت چپ مربع برآمده‌ی پشت دستگاه محل قرارگیری پورت‌های دستگاه است و خبری از درگاه‌های USB و HDMI کناری برای دسترسی سریع نیست.

تلویزیون ایکس ویژن 43XT725
تلویزیون ایکس ویژن 43XT725

از نظر تعداد پورت‌ها تقریبا با همان‌چیزی رو‌به‌رو هستیم که در تلویزیون‌های دیگر ایکس‌ویژن دیده‌ایم. متاسفانه دو درگاه USB دستگاه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و بسته به نوع دستگاه و مادگی کابل گاه استفاده‌ی هم‌زمان از آن‌ها چالش‌برانگیز است: هر دو درگاه USB از نوع ۰.۵ آمپر و ۵ ولت هستند و می‌توان از آن‌ها برای اتصال هاردهای اکسترنال معمولی استفاده کرد. طبق انتظار، دو درگاه HDMI برای این تلویزیون درنظر گرفته شده که برای یک محصول اقتصادی مناسب است. با‌توجه‌به هوشمندبودن تلویزیون، علاوه‌بر امکان اتصال کابل LAN کاربران به‌کمک WiFi نیز می‌توانند به اینترنت متصل شوند. علاوه‌براین، 43XT725 برای دریافت کانال‌های داخلی به تیونر دیجیتال DVB-T2 مجهز شده است. برخلاف XKU635 خبری از درگاه MicroSD برای کارت حافظه در پشت دستگاه نیست. همچون تلویزیون‌های دیگر پشت دستگاه میزبان ورودی ورودی AV (از نوع مینی)، ورودی آنتن و خروجی صدای دیجیتال SPDIF است.

کیفیت تصویر

مادیران از یک پنل ۴۳ اینچی Full HD از نوع (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) در 43XT725 استفاده کرده؛ نرخ به‌روزرسانی تصویر این تلویزیون همچون تمام محصولات اقتصادی دیگر ۶۰ هرتز است. در این تلویزیون ایکس‌ویژن از پنل IPS LCD استفاده شده است تا زاویه‌ی دید مناسبی را ارائه دهد. شاید برای بسیاری از کاربران سؤال باشد که آیا رزولوشن Full HD برای این تلویزیون ۴۳ اینچ کافی است یا خیر؟ پاسخ سؤال بستگی به نیاز شما دارد؛ به این معنی که عواملی همچون فاصله‌ی میانگین از تلویزیون و نوع محتوای در دسترس نیز در آن دخیل هستند؛ اگر در فاصله‌ی ۱.۷ تا ۲.۴ متری تلویزیون نشسته و آن را تماشا کنید، رزولوشن Full HD پاسخگوی نیاز شما خواهد بود و دیده‌شدن مرز پیکسل‌ها آزارتان نخواهد داد.

تلویزیون ایکس ویژن 43XT725

طبق انتظار از یک تلویزیون اقتصادی، خبری از پشتیبانی HDR در این محصول نیست؛ البته HDR تنها در تلویزیون‌های میان‌رده و بالارده معنای واقعی خود را پیدا می‌کند و پشتیبانی از آن در تلویزیون‌های ارزان‌تر چندان واقعی نیست. زاویه‌ی دید تلویزیون را برای بازه‌ی قیمتی آن قابل‌قبول می‌دانیم و تغییر رنگ‌‌ها به‌خصوص مشکی در آن کمتر از برخی رقبا است. تأخیر ورودی یا همان Input Lag خوشبختانه در بازه‌ی بین ۳۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه است؛ تأخیر ورودی بیش از هر چیز در بازی‌ها خود را نشان می‌دهد و این ارقام به‌دست‌آمده کاملا نیازهای یک گیمر غیرحرفه‌ای را نیز برآورده خواهد کرد.

در مجموع شاهد ۴ حالت تصویر استاندارد، واضح، فیلم و طبیعی هستیم که در عمل تغییر آن‌ها تفاوت زیادی در تصویری که مشاهده‌ می‌کنیم ایجاد نمی‌کند. متاسفانه امکان تغییر حالت‌های تصویر تنها در حالت پخش برنامه‌های تلویزیون و استفاده از درگاه HDMI وجود دارد و در صورتی که از درگاه USB برای پخش محتوای خود استفاده کنید، باید پیش از ورود به پخش‌کننده ویدئو حالت تصویر را انتخاب کنید. در ادامه می‌توانید تصاویر گرفته‌شده از زوایای ۴۵ درجه و مستقیم را مشاهده کنید:

تلویزیون ایکس ویژن 43XT725

همانند دیگر تلویزیون‌‌‌های مورد بررسی، روشنایی را در هشت ناحیه از پنل (با ۵۰ درصد فضای سفید و ۵۰ درصد مشکی) اندازه‌گیری کردیم؛ در حالت استاندارد روشنایی میانگین این ۸ ناحیه ۲۲۷ نیت اندازه‌گیری شد و روشنایی رنگ سیاه نیز با مقدار میانگین ۱.۹ نیت رضایت‌بخش بود. بازه‌ی تغییرات روشنایی در هشت ناحیه‌ی مورد بررسی چندان بزرگ نبود و پیوستگی خوبی بین نتایج وجود داشت. در بحث کنتراست Native این تلویزیون بهتر (۱۲۰) از برادر خود XKU635 عمل می‌کند اما در بحث روشنایی حرفی برای گفتن در مقابل آن ندارد. روشنایی ۲۲۷ نیت استفاده از تلویزیون در محیط‌های پرنور را چالش‌برانگیز می‌کند اما اگر محل مناسبی برای آن در اتاق درنظر گرفته شود، به‌خوبی نیاز شما را برآورده خواهد کرد. در تلویزیون‌های با سیستم نوردهی Edge-lit مسئله‌ی نشت نور ممکن است گاه به‌وضوح دیده شود؛ ما طی تست‌های روشنایی، نشت نور آزاردهنده‌ای مشاهده نکردیم که در جای خود پیشرفت خوبی محسوب می‌شود.

تلویزیون ایکس ویژن 43XT725

همان‌طور که اشاره کردیم، تفاوت فاحشی بین حالت‌های تصویر چه از نظر روشنایی و چه از نظر رنگ‌ها مشاهده نمی‌شود؛ رنگ سفید با تمایل شدید خود به سردی بیشترین انحراف را از معیار در همه‌‌ی حالت‌ها دارد. 43XT725 همچون رقبا از فضای رنگی گسترده پشتیبانی نمی‌کند؛ پوشش فضای رنگی sRGB نیز در هر چهار حالت حدود ۹۶.۵ درصد است. بین حالت‌های تصویر، فیلم با dE حدودی ۹.۲ کمترین خطای میانگین را دارد؛ در تمام آزمایش‌های ما اسلایدر Backlight روی حداکثر تنظیم شده بود. در ادامه می‌توانید نتایج حاصل از تست‌های دقت رنگ و فضای رنگی را مشاهده کنید:

حالت تصویر 

پوشش فضای رنگی

خطای میانگین

استاندارد

۹۶.۵

۹.۷

واضح

۹۶.۶

۹.۲

طبیعی

۹۶.۶

۹.۷

فیلم

۹۶.۵

۱۰.۴

تمامی اعداد در آزمایشگاه زومیت و به‌وسیله‌ی ابزارهای دقیق اندازه‌گیری شده‌اند.

در مجموع کیفیت تصویر ارائه‌شده توسط این تلویزیون کاملا با بازه‌ی قیمتی آن همخوانی دارد و در مواردی مانند رنگ مشکی از بسیاری از رقبای خود پیشی می‌گیرد. دقت رنگ برای کاربران عادی قابل قبول است اما خبری از HDR، پوشش فضای رنگی گسترده و پردازش تصویر در این تلویزیون نیست.

نرم‌افزار و عملکرد

مادیران از یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Cortex-A53 با فرکانس ۸۰۰ مگاهرتز برای اجرای سیستم‌عامل اندروید روی 43XT725 استفاده کرده است؛ همچنین یک گیگابایت حافظه‌ی رم و ۸ گیگابلایت حافظه ذخیره‌سازی (تقریبا ۵ گیگابایت فضای آزاد) در اختیار کاربر قرار دارد. 43XT725 تلویزیونی مبتنی بر اندروید TV نیست بلکه نسخه‌ی عادی اندروید را اجرا می‌کند؛ اندروید TV بهینگی بیشتری با کاربری تلویزیون دارد و کار با آن ساده‌تر از نسخه‌‌ی عادی اندروید است اما تعداد اپلیکیشن‌های اختصاصی آن بسیار اندک است. استفاده‌ی سازنده از نسخه‌ی ۷ اندروید قدمی مثبت در محصولات تولید داخل است؛ اما امیدواریم پردازنده‌ی قوی‌تری را در محصولات آتی این شرکت شاهد باشیم زیرا عملکرد ضعیف در بخش سخت‌افزاری، نرم‌افزار را نیز به یک کابوس مبدل می‌کند.

تلویزیون ایکس ویژن 43XT725

وقتی برای نخستین بار تلویزیون رو روشن می‌کنید، انتظاری ۱۵ الی ۲۰ ثانیه‌ خواهید کشید اما پس از آن به‌دلیل نوع سیستم‌عامل و در راه‌اندازی‌های بعدی، تنها ۴ ثانیه زمان برای شروع استفاده از آن نیاز خواهید داشت. صفحه‌ی اصلی‌ رابط کاربری، چینش کارت‌ها و ظاهر آن نسبت به XKU635 یک پله پایین‌تر قرار می‌گیرد. منوی اصلی به ۵ بخش کلی تقسیم‌ می‌شود (به ترتیب قرارگیری در محیط رابط کاربری):

  • پنجره‌ی انتخاب ورودی: انتخاب ورودی، پخش محتوای تصویری، عکس‌ها، تنظیمات تصویر و مشاهده‌ی برنامه‌های تلویزیون در این بخش انجام می‌گیرد
  • برنامه‌های کاربردی: اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده
  • مجموعه نرم‌افزار: میانبر تمام اپلیکیشن‌های نصب شده به‌همراه ارائه‌ی لیست کامل آن‌ها
  • دیگر: پخش‌کننده‌ی محتوا، اشتراک‌گذاری تصویر و...
  • تنظیمات: تنظیمات محدود تلویزیون

حرکت در منوها و هرآنجایی که نیازمند ماوس نباشید سرعت مناسبی برای یک محصول اقتصادی دارد اما کمبود قدرت سخت‌افزاری در اجرای برخی نرم‌افزارها مشهود است. متاسفانه نبود کنترلر حرکتی همراه دستگاه لطمه‌ی بزرگی به تجربه‌ی کاربری زده است؛ برای حرکت نشانگر ماوس از یک سمت صفحه به سمت دیگر در منو‌ها و برخی اپلیکیشن‌ها به ۵۰ ثانیه زمان نیاز است که اصلا برای یک تجربه‌ی لذت‌بخش مناسب نیست. تأخیر در پاسخ به دستورها کاربر مانند تغییر حجم صدا در هنگام تماشای فیلم نیز از سخت‌افزار این محصول نشات می‌گیرد. نرم‌افزار پخش فیلم پیش‌فرض فرمت‌های متنوعی پشتیبانی می‌کند و مشکلی از نظر سرعت ندارد با این حال توصیه می‌کنیم حتما از نرم‌افزاری‌ها و کدک‌های سازگار با آن‌ها نیز در کنار نمونه‌ی پیش‌فرض استفاده کنید. 

تلویزیون ایکس ویژن 43XT725
تلویزیون ایکس ویژن 43XT725

ما قادر به نصب گوگل پلی روی این تلویزیون نبودیم اما فروشگاه‌های نرم‌افزار دیگر به‌راحتی قابل نصب هستند و در کنار فروشگاه بدون نام پیش‌فرض اکثر نیازهای شما را پوشش می‌‌دهند. نرم‌افزارهای اندروید برای تلویزیون بهینه نشده‌اند و منوهای آن‌ها به دلیل طراحی شدن بر مبنای لمس به‌سادگی در دسترس نیستند. جستجوی ما برای یافتن تب اپلیکیشن‌های اخیر بی‌نتیجه پایان یافت که به‌دلیل فقدان سخت‌افزار قوی یک نکته‌ی منفی محسوب می‌شود. قابلیت «اشتراک صفحه‌نمایش» به‌سادگی قادر به انتقال محتوای صفحه گوشی روی تلویزیون است و گاه می‌توان استفاده از آن به‌جای سیستم‌عامل اصلی را توصیه کنیم. «انتشار سریع» نیز نمایش و انتقال سریع فایل‌ها و محتوای تصویر بین تلویزیون و گوشی را فراهم می‌کند؛ برای استفاده از این قابلیت نیازمند نصب یک نرم‌افزار از طریق گوگل‌پلی روی گوشی هستید که با صرف‌نظر از تأخیر عملکرد خوبی ارائه می‌دهد. 

کنترلر و تجربه صوتی

43XT725 با دو کنترل روانه‌‌ی بازار می‌شود: یکی کوچک با طول کمتر از ۱۵ سانتی‌متر و فاقد کلیدهای عدد است و دیگری با ابعاد نامتعارف ۲۵ سانتی‌متری طیف کاملی از کلیدها را ارائه می‌دهد. تجربه‌ی لذت‌بخش از تلویزیون‌های هوشمند به‌جز سیستم‌عامل به کنترلر مناسب نیز نیاز دارد؛ وجود دو کنترلر همراه دستگاه را به فال نیک می‌گیریم اما کار کردن با اندروید با چنین ابزاری چندان آسان نیست. متاسفانه در این محصول اقتصادی، خبری از کنترلر موسوم Air Mouse که در تلویزیون XKU635 شاهد آن بودیم نیست؛ این کنترلر با تشخیص حرکت دست، نشانگر ماوس را در محیط تلویزیون و اپلیکیشن‌ها به حرکت درمی‌آورد.

تلویزیون ایکس ویژن 43XT725

کنترلر بزرگ کیفیت ساخت بهتری نسبت به نمونه‌ی کوچک‌تر دارد. کنترلر کوچک خوش‌دست‌تر است اما فقدان کلید مربوط به افزودن نشانگر موس استفاده از آن در اپلیکیشن‌ها را سخت‌تر از مدل بزرگ‌تر کرده است. ایکس‌ویژن از ۵ کلید در زیر تلویزیون برای حرکت در منوها، خاموش و روشن کردن استفاده کرده است. هیچ‌یک از کنترلرهای دستگاه به‌صورت بلوتوث نیستند و نیازمند قرارگیری در جهت جلوی تلویزیون برای عملکرد صحیح هستند. سازنده‌ در تبلیغات 43XT725 مانور زیادی روی بخش صدا داده است؛ این تلویزیون به دو اسپیکر ۱۰ وات مجهز شده و حقیقتا حجم صدا و بازتولید صدای بم در آن مناسب است. سیستم صوتی Puresound صدای شفاف و فراگیری را ارائه می‌دهد که کاملا برای یک محصول ۴۳ اینچی شایسته است. 

جمع‌بندی

تلویزیون 43XT725 برای کسانی ساخته شده است که به‌دنبال یک محصول هوشمند و کار راه‌انداز با پرداخت هزینه‌ی نه چندان زیاد هستند؛ پنل Full HD دستگاه روشنایی متوسطی تولید می‌کند اما رنگ مشکی نسبت به رده‌ی قیمتی محصول مناسب و شایسته است. فقدان HDR و فضای رنگی گسترده ایراد بزرگی برای این تلویزیون محسوب نمی‌شود و در کل کیفیت تصویر در 43XT725 شما را ناامید نخواهد کرد اما اگر کیفیت تصویر اولویت اول شما باشد، گزینه‌های بهتر و البته گران‌تری نیز در بازار وجود دارد. حجم و کیفیت صدای خروجی دستگاه به لطف دو اسپیکر ۱۰ واتی آن بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

لوگو X-Vision روی تلویزیون ایکس ویژن 43XT725

تلویزیون هوشمند ۴۳ اینچی 43XT725 ایکس ویژن با اندروید ۷ وارد بازار شده؛ متاسفانه فقدان کنترلر حرکتی در استفاده از دستگاه کاملا حس می‌شود و کار با کنترل‌های فعلی واقعا در اپلیکیشن‌ها آزاردهنده است. حرکت در منوها و راه‌اندازی تلویزیون سرعت مناسبی دارد اما عملکرد دستگاه در اجرای برخی از اپلیکیشن‌ها به‌دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری افت می‌کند. در بحث طراحی، ایکس‌ویژن موفق عمل‌ کرده است و ظاهر تلویزیون شکیل بوده و حاشیه‌ها را در حد معقولی نگاه داشته‌اند. 

نکات مثبت

  • طراحی زیبا
  • نمایش مناسب رنگ مشکی
  • استفاده از سیستم صوتی مناسب
  • عرضه با اندروید ۷
  • زاویه‌ی دید مناسب

نکات منفی

  • سخت‌افزار ضعیف
  • فقدان کنترل حرکتی و دشواری کار با اندروید بدون آن
  • فقدان حالت بازی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات