مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی ۲۰۱۹ در قاب تصویر

چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
از سال ۱۹۸۷ تاکنون، مسابقات جهانی خودورهای خورشیدی میزبان رقابتی تماشایی میان تیم‌‌های شرکت‌‌کننده برای طی مسیری سه‌هزارکیلومتری از شمال به جنوب استرالیا است.
تبلیغات

حدود ۳۰ سال است مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی بریجستون (The Bridgestone World Solar Challenge) میزبان خلاق‌‌ترین مهندسان جوان از سرتاسر جهان است تا تلاش خود را برای ساخت قدرتمندترین خودروهایی به‌‌کار گیرند که تنها با انرژی خورشیدی حرکت می‌‌کنند. سال ۲۰۱۹، سی‌‌ودومین سالگرد برگزاری این مسابقات جهانی بود.

در این سری از مسابقات که در استرالیا برگزار می‌‌شود، شرکت‌‌کنندگان جوان باید خودروهای خود را برای طی مسیری سه‌هزارکیلومتری از شهرهای داروین (واقع در شمال) تا آدلاید (واقع در جنوب) آماده کنند. این دانش‌‌آموزان به‌‌همراه تیم مهندسی حامی‌شان، خودروهای خورشیدی را با دستان خود می‌سازند و آن‌‌ها را آماده‌‌ی رقابت در یکی از بزرگ‌‌ترین مسابقات جهان می‌‌کنند.

تصور رایج بر این است که خودرو هزار واتی خورشیدی باید بتواند این مسیر را در ۵۰ ساعت طی کند. بر‌همین‌اساس، خودروهای خورشیدی فقط اجازه دارند پنج کیلووات‌‌ساعت (معادل ۱۰ درصد از انرژی استحصال‌شدنی در مسیر) را در باتری خود ذخیره کنند و سایر انرژی موردنیاز برای حرکت باید به‌‌صورت مستقیم از تابش خورشید یا بازیافت انرژی مکانیکی خودرو تأمین شود. از‌این‌رو، شاید بتوان گفت خودروهای این مسابقات تقریبا پربازده‌‌ترین خودروهای برقی جهان هستند.

در تمامی طول مدت مسابقه، خودروها زیرنظر بازرسان فنی و ایمنی خواهند بود و تمامی مراحل این سفر ثبت و ضبط می‌‌شود. تیم‌‌های شرکت‌کننده سفر خود را از شهر داروین در شمال استرالیا آغاز می‌کنند و تا آنجا که محدودیت‌‌های فنی خودروشان اجازه می‌‌دهد، تا ساعت ۱۷ به سفر خود ادامه می‌‌دهند و با آغاز ساعات تاریکی، باید خود را برای اردوزدن در دل بیابان آماده‌ کنند تا فردا با طلوع آفتاب دوباره بتوانند سفر خود را از سر بگیرند.

در طول این مسیر سه‌هزارکیلومتری، ۹ توفقگاه اجباری وجود دارد که در آن، تیم‌‌ها می‌‌توانند از آخرین وضعیت تغییرات آب‌‌وهوایی و موقعیت مکانی خود در مسیر مسابقه آگاه شوند. در این توفقگاه‌‌ها، شرکت‌‌کنندگان فقط مجازند تعمیر و نگه‌داری اولیه شامل بررسی باد لاستیک خودرو و پاک‌سازی گرد‌و‌غبار از سطح خودرو را انجام دهند.

گفتنی است این مسابقات در سه کلاس مختلف برگزار می‌‌شود:

  • Challenger Class برای خودروهای خورشیدی تک‌سرنشین با حداکثر سرعت. حداکثر طول و عرض مجاز برای خودروهای چهارچرخ این کلاس به‌‌ترتیب ۵ و ۲/۲ متر است و سطح پنل خورشیدی به‌‌کاررفته نباید از چهار مترمربع تجاوز کند؛
  • Cruiser Clas برای خودروهای خورشیدی پربازده و کاربردی با دو سرنشین یا بیشتر. این کلاس از مسابقات بیشتر با هدف تمرکز روی ساخت خودروهای تجاری به‌‌منظور حمل‌‌ونقل پایدار برگزار می‌‌شود و نیم‌‌نگاهی به چشم‌‌انداز آینده‌‌ی این صنعت از خودروها در بازارهای جهان دارد.
  • Adventure Class که برای خودروهای غیرمسابقه‌‌ای تولیدشده در ادوار قبلی از این رویداد در نظر گرفته شده است.

گفتنی است امسال تیم‌‌های IVE Engineering Solar Car Team و Sunswift و Solar Team Eindhoven به‌‌ترتیب در مقام‌‌های اول تا سوم مسابقات کلاس کروزر و تیم‌‌های University of Michigan Solar Car Team و Tokai University Solar Car Team و Agoria Solar Team نیز به‌‌ترتیب در مقام‌‌های اول تا سوم مسابقات کلاس چلنجر جای گرفتند.

درادامه، از شما همراهان زومیت دعوت می‌‌کنیم مجموعه تصاویر منتخب این رویداد هیجان‌‌انگیز را تماشا کنید.

شرکت‌‌کنندگان به‌‌همراه خودروهای خورشیدی در Hidden Valley Motorsport Complex شهر داروین استرالیا؛ لحظاتی قبل از آغاز مسابقات سال ۲۰۱۹

تصویری از راننده‌‌ی خودور خورشیدی تیم Arrow car از استرالیا در ششمین روز از برگزاری مسابقات (بندر آگوستا)

خودرو Sophie 6s محصول تیم  IVE Engineering از هنگ‌‌کنگ در جریان مسابقات سری کروزر

راننده‌‌ی خودروی خورشیدی Eos II از تیم دانشگاه مینه‌‌سوتای آمریکا در حال بررسی وضعیت فنی خودرو در توفقگاه Barrow Creek در سومین روز از مسابقات سری کروزر

راننده‌‌ی تیم Twente از هلند در نقطه‌‌ی شروع مسابقات در شهر داروین

اعضای تیم Agoria از بلژیک (برنده‌‌ی مسابقات کلاس چلنجر) در شهر دانمارا

خودرو Sun Shuttle-III محصول تیم The Sun Shuttle از چین در روز پنجم مسابقات کلاس کروزر

اعضای تیم Violet از استرالیا در حال تعویض لاستیک خودرو Sunswift در خلال مسابقات کلاس کروزر

خودرو Nuna محصول تیم Vattenfall Solar از هلند در حال رقابت در روز دوم مسابقات کلاس چلنجر

خودرو Ardingly Solar محصول تیم Ardingly College Sola از انگلستان در حال رقابت در کلاس ادونچر

واکنش تیم  Vattenfall Solar به حادثه‌‌ی آتش‌‌سوزی خودرو NunaX در فاصله‌‌ی ۲۵۰ کیلومتری از خط پایان (روز پایانی مسابقات)

خودرو Bluepoint محصول تیم Agoria از بلژیک در حال ورود به شهر  Coober Pedy (روز چهارم مسابقات)

شادی اعضای تیم Agoria از بلژیک پس از پیروزی در مسابقات کلاس چلنجر در شهر آدلاید

جشن پیروزی تیم Agoria در خط پایان مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی کلاس چلنجر سال ۲۰۱۹  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات