پوست مصنوعی هوشمند برای برقراری ارتباط با گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها

چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان به‌تازگی موفق به ایجاد پوست مصنوعی شدند تا از طریق این پوست بتوانیم با دستگاه‌هایمان تعامل لمسی بهتری برقرار کنیم.
تبلیغات

دانشمندان «پوست مصنوعی» ایجاد کرده‌اند که می‌تواند دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها را کنترل و مدیریت کند و در نهایت شاهد تعامل بیشتری با دستگاه‌های دیجیتالی از طریق پوست خواهیم بود. این فناوری با دو نمونه اولیه ایجاد شده است که یک نسخه ساده‌تر و یک نسخه بسیار واقع بینانه‌تر ارائه شده‌اند. نمونه اولیه‌ای از این پوست مصنوعی با زیبایی ظاهری و تقلید از پوست انسان طراحی شده است که حالت‌های مختلف تماس لمسی مانند نوازش را درک کرده و به آن پاسخ می‌دهد. این رابط پوست مصنوعی، Skin-On نامیده می‌شود که می‌تواند به گوشی‌های هوشمند، گجت‌های پوشیدنی یا تاچ‌پد لپ‌تاپ وصل شود و به ارتباط پوستی حساسیت نشان دهد.

مارک تیسیر، دانشجوی دکترا در Telecomm ParisTech، می‌گوید:

پوست انسان بهترین رابط برای تعامل است. من این الگوی جدید پوستی را که اشکال جدیدی از حرکات ورودی را برای کاربران نهایی ایجاد می‌کند، پیشنهاد می‌دهم. یکی از راه‌های اثبات حساسیت به تماس و لمس در این پوست مصنوعی، استفاده از ایموجی‌ها بوده که، برای مثال، ضربه‌زدن به پوست به‌معنای تعجب، تماس قوی و محکم به‌معنای خشم و غلغلک پوست به‌معنای خنده بوده است.

این امر با استفاده از لایه‌ای از سیم‌های مسی قابل کشش که بین اپیدرم و هایپودرم سیلیکونی برای شبیه‌شدن به پوست انسان ساخته شده، صورت گرفته است. در نتیجه فشاری که کاربر به پوست وارد می‌کند، بار الکتریکی سیستم را تغییر می‌دهد.

هدف اصلی پروژه این است که رابط پوستی را جایگزین رابط سخت دستگاه‌هایی چون گوشی‌های هوشمند کند

طبق گفته دانشمندان، پوست مصنوعی Skin On برای ایجاد حرکات مختلف با احساسات مختلف برنامه‌ریزی شده است. این پوست دارای یک سطح ظریف است و این احساس پوست از طریق لایه هایپودرمیس (لایه چربی) انجام می‌شود. این فناوری توسط محققان دانشگاه بریستول با همکاری Telecomm ParisTech و دانشگاه سوربن در پاریس ساخته شده است. این تیم می‌گوید که کار آن‌ها در آینده به دستگاه‌های انسان‌شناسی خواهد رسید و پای این فناوری به اسباب‌بازی‌ها و ربات‌هایی با مشخصات انسانی باز خواهد شد. درواقع هدف اصلی پروژه این است که رابط پوستی را جایگزین رابط سرد و سخت دستگاه‌هایی چون گوشی‌های هوشمند کند. در نتیجه تعامل انسان با دستگاه‌ها، مشابه تعامل انسان با انسان از طریق پوست خواهد شد.

پوست مصنوعی / artificial skin
پوست مصنوعی / artificial skin
پوست مصنوعی / artificial skin
پوست مصنوعی / artificial skin

دکتر آن رودوآ، استادیار دانشگاه بریستول، گفت:

پوست مصنوعی ممکن است در ابتدا غیرمتعارف به نظر برسد زیرا تاکنون به سطوح سخت در این زمینه عادت کرده بودیم، اما مزایای بیشتری در استفاده از این فناوری‌های انعطاف‌پذیر وجود دارد. این پوست مصنوعی، رابط بهتر و طبیعی‌تری برای استفاده‌کنندگان خواهد بود و عملکرد دقیق‌تری خواهد داشت.

قدم بعدی در این پروژه، واقعی‌تر کردن پوست مصنوعی با مو، ویژگی‌های دما و حتی تغییر بافت‌ها با عرق‌کردن یا برجستگی پوست خواهد بود که تعامل را ساده‌تر و طبیعی‌تر به ارمغان خواهد آورد؛ اما شاید کمی عجیب و ترسناک هم باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات