هشدار سامانه همتا درباره پیامک‌های جعلی رجیستری

یک‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
سامانه‌ی همتا درباره ارسال پیامک‌های جعلی هشدار داد. این پیامک‌ها از کاربران می‌خواهد برای جلوگیری از قطع‌شدن تلفن‌همراه مبلغی پرداخت کنند.
تبلیغات

سامانه‌ی همتا از ارسال پیامک‌هایی جعلی خبر داد که از کاربران می‌خواهد برای جلوگیری از قطع‌شدن تلفن‌همراه مبلغی پرداخت کنند. کاربر ازطریق لینک موجود در این پیامک‌ها، به صفحه‌ای شبیه به سامانه‌ی اینترنتی گمرک و سپس صفحه‌ای هدایت می‌شود که ظاهر آن شبیه درگاه‌های پرداخت است و مشخصات کارت بانکی از وی دریافت می‌شود.

به‌نظر می‌رسد بعد از برداشته‌شدن معافیت ۸۰ دلاری واردات گوشی تلفن‌همراه مسافری و افزایش هزینه‌های رجیستری و اقدامات سامانه‌ی همتا برای مسدودسازی موبایل‌هایی که به‌صورت متخلفانه رجیستری شده‌اند، عده‌ای از افراد سودجو با ارسال پیامک‌هایی به کاربران، از آن‌ها می‌خواهند برای جلوگیری از قطع‌شدن تلفن‌همراه خود مبلغی پرداخت کنند؛ درصورتی‌که این روش یکی از روش‌هایی است که کلاه‌برداران برای دستبرد به حساب بانکی افراد از آن استفاده می‌کنند.

سامانه‌ی همتا از کاربران خواسته است درصورت مشاهده‌ی چنین مواردی، موضوع را در اسرع وقت ازطریق بخش گزارش مردمی درگاه اینترنتی پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir گزارش دهند. سامانه‌ی همتا از کاربران خواسته است نکات زیر را نیز رعایت کنند:

۱. هرگونه اطلاع‌رسانی درزمینه‌ی طرح ثبت تلفن‌همراه از طریق سرشماره‌ی پیامکی HAMTA انجام می‌شود. درصورت دریافت هرگونه پیامک با محتوای مشکوک، می‌توانید از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در هفت روز هفته موضوع را با مرکز پاسخ‌گویی سامانه‌ی همتا به شماره‌ی ۰۹۶۳۶۶ مطرح کنید تا راهنمایی‌های لازم ارائه شود؛

۲. ثبت تلفن‌همراه مسافری و پرداخت عوارض مربوط به آن صرفا ازطریق زیردامنه‌ی گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس https://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister انجام می‌شود؛

۳. پیش از هرگونه پرداخت، حتما باید از اعتبار درگاه پرداخت مطمئن شوید. ویژگی‌های اولیه درگاه پرداخت معتبر عبارت‌اند از:

  • عبارت https و علامت تأیید سرویس‌دهنده (معمولا به‌صورت قفل سبزرنگ) در ابتدای آدرس درگاه پرداخت وجود دارد.
  • درگاه پرداخت زیردامنه‌ای از دامنه shaparak.ir است. هرگونه ترکیب دیگری از کلمه‌ی shaparak و هر پسوند دامنه‌ی دیگری به غیر از ir. غیرمجاز است. به‌عنوان مثال، ترکیب‌هایی نظیر shapaarak یا shaparack نامعتبر هستند.
  • برای اطلاع از آدرس درگاه‌های پرداخت اینترنتی معتبر، می‌توان به تارنمای کاشف به آدرس kashef.ir مراجعه کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات