لیفان X60 / ایکس 60؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

یک‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 19 دقیقه
در کلاس کراس‌اورهای کامپکت چینی بازار ایران، لیفان X60 از فروش بالایی برخوردار است. در این مطلب به بررسی جامع لیفان X60، همراه‌با بررسی توانایی‌های فنی و رفاهی خودرو در مقاسیه با رقبا، نظیر ام‌وی‌ام X22، هاوال H2 و هایما S5 می‌پردازیم.
تبلیغات

لیفان X60، یکی از قدیمی‌ترین کراس‌اورهای چینی بازار ایران است که به دلیل قیمت اقتصادی و فقدای رقبای پرتعداد در کلاس خود، هم‌چنان مورد توجه مردم کشورمان قرار دارد. باید قبول کنیم، آنچه فروش نسبتا خوب لیفان X60 در ایران را تضمین می‌کند، زیبایی ظاهری یا کیفیت عالی در تجهیزات فنی نیست، بلکه بازاریابی صحیح شرکت واردکننده و استفاده از شرایط موجود در بازار داخلی است. از یک سو، عوارض و مالیات‌های متعدد بر خودروهای وارداتی، قیمت مدل‌های کره‌ای و ژاپنی را به چندصد میلیون تومان می‌رساند و از سویی دیگر، تنوع بالا همراه حق انتخاب برای خریدار ایرانی، فراهم نیست. تولیدکنندگان داخلی هم، توجهی به نیاز مصرف‌کننده ندارند و حتی با وجود عطش بازار برای کراس‌اورهای سایز متوسط، محصولی در این کلاس بدنه ندارند.

گروه لیفان، یکی از شرکت‌های با سابقه در صنعت خودرو و موتورسیکلت چین‌ است. سال ۱۹۹۲، با سرمایه اولیه‌ی ۲۰۰ هزار یوآن (۳۰ هزار دلار)، شرکت موتورسیکلت‌سازی لیفان شکل گرفت و به سرعت، با ساخت پیشرانه‌ی خودرو، توسعه پیدا کرد. در سال ۲۰۰۷ و تنها ۱۵ سال پس از تأسیس اولیه، مجموع تولید سالیانه‌ی انواع محصولات لیفان به ارزش ۱۲.۶ میلیارد یوآن (۱.۸۸ میلیارد دلار) رسید و مدتی بعد اعلام شد، ارزش صادرات لیفان در سال، به عدد ۴۱۰ میلیون دلار، رسیده است. خودروهای لیفان، در ۵۱ کشور دنیا با نمایندگی فعال، فروخته می‌شوند و موتورسیکلت‌های این برند، در اروپا، کانادا و مکزیک هم، قابل خرید هستند. علاوه بر کرمان موتور در ایران، خطوط تولید خودروهای لیفان در جمهوری آذربایجان، مصر، اتیوپی، روسیه و اروگوئه فعالیت می‌کنند.

در سبد لیفان چین، ۱۵ محصول وجود دارد که  ۲ مدل سدان، ۵ کراس‌اور، ۴ نسخه ون و وانت تجاری، ۳ خودروی تمام برقی و یک مدل استیشن واگن خانوادگی را شامل می‌شود. لیفان X60، یکی از قدیمی‌ترین مصحولات حاضر در خط تولید شرکت سازنده و اولین کراس‌اور این برند، محسوب می‌شود. این خودرو، سال ۲۰۱۱ رونمایی شد و با فیس‌لیفت‌ جزئی در سال ۲۰۱۵، به‌روزرسانی شد. مدل جدید این خودرو، باز هم یک فیس‌لیفت از نسخه‌ی اولیه محسوب می‌شود اما با تغییرات گسترده در چراغ‌های اصلی، جلوپنجره و سپرها، چند ماه دیگر وارد بازارهای جهانی خواهد شد. در این مطلب، از تصاویر هر سه مدل استفاده شده است که شامل نمونه‌ی پایه با جلوپنجره‌ی ساده، فیس‌لیفت ۲۰۱۵ با جلوپنجره‌ی دارای خطوط عمودی و نسخه‌ی جدید می‌شود.

 

 

طراحی ظاهری و بدنه

تقریبا از سال ۱۳۹۶ به بعد، تمامی نمونه‌های لیفان X60 که در ایران عرضه شدند، به‌روزرسانی شده و دارای جلوپنجره‌ی مدل ۲۰۱۵ هستند. این نسخه، با خطوط عمودی کروم و براق در فضای بین چراغ‌ها، با تفاوت واضحی نسبت به نسخه‌ی قدیمی که از خطوط افقی استفاده می‌کرد، قابل تشخیص است. فراتر از این، مدل‌های قبل و بعد از ۱۳۹۶، تفاوتی با یکدیگر ندارند. از سویی دیگر، مدل جدید لیفان X60 که به‌عنوان مدل ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد، دارای نکات بسیار جالبی برای علاقه‌مندان صنعت خودروسازی و خصوصا شرکت‌های ایرانی است. با نگاهی به این خودرو می‌فهمیم که با حداقل هزینه و استفاده از یک پلتفرم قدیمی، می‌توان نمای ظاهری یک کراس‌اور اقتصادی را متحول کرد و دست کم، محصولی جذاب‌تر و مشتری‌پسندتر، ارائه داد.

LIFAN X60

در نمای رو‌به‌رو، لیفان X60 دارای چراغ‌های کشیده با الگویی شبیه به بال پرنده است که حدود یک دهه قبل، شدیدا مورد توجه خودروسازان آسیایی، خصوصا هیوندای بود. این بخش، مستقل از دیگر اجزا، ظاهر خوبی دارد و با کمی تورفتگی در بدنه، حس یک کراس‌اور اسپرت را به بیننده القا می‌کند. متناسب با چراغ‌های اصلی، جلوپنجره هم دارای نمای بیضی شکل با کشیدگی به سمت پایین است که با خطوط عمودی در مدل جدید، تهاجمی‌تر به‌نظر می‌سد و اصطلاحا به سبک پانامریکانا (استفاده شده در محصولات اسپرت مرسدس بنز AMG، مثل مرسدس GT R) شباهت دارد.

LIFAN X60

همان‌طور که از یک کراس‌اور اقتصادی در بازار جهانی انتظار می‌رود، خبری از مه‌شکن‌های LED در لیفان X60نیست و نمونه‌های ارزان‌قیمت دایره‌ای، داخل حفره‌های مخصوص به خود، دیده می‌شوند. در عوض، چراغ‌های راهنما داخل فضایی اختصاصی با پلاستیک سیاه‌رنگ قرار داده شدند تا شبیه به روشنایی LED در خودروهای مدرن، جلوه کنند. لیفان X60دارای خطوط متعدد روی سپر و بدنه برای حجم‌دهی و اغراق سایز بدنه نیست. نمای روبروی این خودرو، با ۲ خط عمیق ارائه می‌شود که از امتداد شیشه‌ی جلو تا جایگاه چراغ‌های اصلی و پایین سپر ادامه پیدا می‌کند. از نکات مثبت در طراحی لیفان X60، می‌توان به حجم نسبتا کم پلاستیک‌ خشک و ارزان‌قیمت در سپر اشاره کرد. شاید مهم‌ترین نکته‌ی منفی هم ، لوگوی ناخوشایند شرکت سازنده با سایز بزرگ و حالت تکرار حرف L باشد که شدیدا توی ذوق می‌زند. البته نباید فراموش کرد که این ایراد هم، در فیس‌لیفت جدید، برطرف شده است.

کلاس بدنه‌ی لیفان X60 در گروه کراس‌اورهای کوچک، از نمای جانبی و خصوصا زمانی‌که نزدیک خودرو ایستاده باشید، به وضوح احساس می‌شود. کاپوت جلو، کوتاه است و ارتفاع سقف هم، چندان زیاد نیست. هرچند که با فنربندی بلند، کمی از حس یک کراس‌اور، به بیننده القا می‌شود؛ اما در مقایسه با خودروهایی مثل ام‌وی‌ام X33 S اسپرت و هاوال H2، قدیمی و کوچک‌تر به‌نظر می‌رسد. طراحان لیفان X60، با چاق‌کردن گلگیرها تلاش کرده‌اند تا ابهت بیشتری برای محصول خود فراهم کنند که البته، نتیجه‌ای عالی در پی نداشته است و باتوجه به عدم تقارن در جلو و عقب، رینگ‌های کوچک ۱۶ اینچی در نمونه‌ی وارداتی و فضای خالی داخل گل‌یگر، ناموزون جلوه می‌کند. البته نمای جانبی لیفان X60 دارای نکاتی مثبتی نیز هست که شامل ریل فلزی باربند، آینه بغل‌های راهنمادار هم‌رنگ بدنه و یک خط عمیق چشم‌نواز، در امتداد دستگیره‌ها می‌شود.

LIFAN X60

از نمای پشت، تفاوت خاصی بین نسخه‌های مختلف لیفان X60وجود ندارد. در مدل فیس‌لیفت‌شده (۱۳۹۶)، از LED به‌جای لامپ‌های مرسوم استفاده شده است و در آخرین مدل (۲۰۱۹)، اگزوزهای دوگانه‌ی مربعی شکل و سپر اسپرت، جایگزین شده‌اند. لیفان X60، چراغ‌های عقب نسبتا کوچکی دارد که برای یک هاچ‌بک شهری، مناسب به‌نظر می‌رسد و چندان، زیبنده‌ی یک کراس‌اور نیست. مشابه دیگر اجزای بدنه، در نمای پشت خودرو هم، خطوط تیز و حجم‌دهی خاصی وجود ندارد که البته، نوعی زیبایی در سادگی، فراهم کرده است. مدل‌های ۱۳۶۹ به بعد، دارای لامپ دنده عقب سفیدرنگ در وسط کاسه چراغ نیستند تا این بخش، حالتی قرمز و یک‌دست داشته باشد. لیفان X60 با قطعه‌ای از کروم براق در قسمت دست‌گیر‌ه‌ی صندوق همراه است. این موضوع، همراه‌با سپر بزرگ هم‌رنگ بدنه که استفاده‌ی نسبتا کمی از پلاستیک سیاه دارد، حس یک خودروی ارزان‌قیمت و حاصل از مواد بازیافتی را، از بیننده دور می‌کند. لیفان X60 که امروزه در ایران فروخته می‌شود، دارای سپری کوتاه است که ادوات زیر بدنه و حتی منبع اگزوز را، توی ذوق می‌زند. نسخه‌ی آخرین مدل (۲۰۱۹)، البته دارای این نقص نیست، اما مواد پلاستیکی بیشتری در قسمت پایین دارد.

در مجموع و باتوجه به کلاس قیمتی لیفان X60، می‌توان نمره‌ی بالاتر از متوسط به طراحی بیرونی خودرو داد. این محصول، در سال ۲۰۱۰ رونمایی شده است، اما همچنان نسبت به رقبای چینی خود، ظاهر قابل قبول و مشتری‌پسندی ارائه می‌دهد. ابعاد لیفان X60، شامل طول ۴۳۲۵ میلی‌متر، عرض ۱۷۹۰ میلی‌متر و ارتفاع استاندارد سقف ۱۶۹۰ میلی‌متر ارائه می‌شود، درحالیکه فاصله محورهای ۲۶۰۰ میلی‌متر دارد و کف خودرو با رینگ‌های استاندارد ۱۶ اینچ، ۱۸ سانتی‌متر بالاتر از سطح جاده است.

طراحی داخلی و کابین

نسخه‌های مختلف لیفان X60، تفاوت زیادی از نظر طراحی داخلی ندارند و الگو گرفته از نسل قبل تویوتا راو4 (مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲) هستند. مهم‌ترین اختلاف مدل فعلی با نمونه‌ی ۲۰۱۹، مربوط به کنترل تهویه مطبوع است؛ لیفان X60 وارداتی با کلیدهای گردان سه‌گانه ارائه می‌شود که میزان گرما و سرما، مسیر خروجی هوا و شدت آنرا تنظیم می‌کنند، در حالی‌که مدل ۲۰۱۹ دارای دکمه‌های کوچک و ساختار مدرن‌تری است.

LIFAN X60
LIFAN X60

به محض ورود به کابین، استفاده از مواد ارزان‌قیمت و سبک قدیمی در طراحی داشبورد، محرز می‌شود. ترکیب کلیدها و هواکش‌های تهویه مطبوع، فراتر از یک هاچبک چینی نیست؛ هرچند که با برآمدگی بخش میانی و حضور نمایشگر لمسی، جذابیت بیشتری پیدا می‌کند. مدل‌های قدیمی لیفان X60، فاقد مانیتور سرگرمی و ناوبری ماهواره‌ای بودند. در مدل ۲۰۱۹، ظاهر هواکش‌ها نیز، بهبود یافته است؛ اما همچنان شاهد برآمدگی در گوشه‌ها و خروجی هوای دایره‌ای نزدیک شیشه‌های جانبی هستیم که چندان زیبا به‌نظر نمی‌رسند. بخش‌های مختلف داشبورد، حالت وحد و یک‌تکه ندارند، بلکه به‌صورت قطعات مجزا روی هم سوار شده‌اند. این موضوع، منجر به دیده شدن خطوط متعدد روی داشبورد شده که البته آزاردهنده است.

LIFAN X60

به‌طور کلی، نمی‌توان از کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در داشبورد لیفان X60 رضایت داشت. حتی قطعات نقره‌ای رنگی که فلزی به‌نظر می‌رسند هم، پلاستیکی هستند. این شرایط، در تودری‌ها هم وجود دارد و صرفا می‌توان از پوشش نرم صندلی‌ها در استراحتگاه بازو، به‌عنوان نکته‌ی مثبت، یاد کرد. چرم مصنوعی با کیفیت متوسط، برای لیفان X60 استفاده شده که از نظر استاندارد، در سطح خودروهای ارزان‌قیمت داخلی است. پنل آبی رنگ پشت فرمان با طرح دیجیتال برای سرعت‌سنج هم، جذابیت بالایی برای راننده ندارد و احتمالا، سبک سیلندری با عقربه‌های سنتی (شبیه سوزوکی گرند ویتارا)، می‌توانست محوبیت بیشتری داشته باشد.

LIFAN X60

راحتی کابین لیفان X60، از نظر ابعاد و فضای قابل استفاده، امتیاز بالایی دارد. افرادی با قد ۱۹۰ سانتی‌متر هم، مشکل خاصی در مقابل زانو ندارند و فاصله‌ی مناسبی بین سر تا سقف، خواهند داشت. از نکات جالب در طراحی لیفان X60، می‌توان به امکان خوابیدن صندلی‌های عقب به سمت صندوق اشاره کرد که شبیه به صندلی‌ جلو در خودروهای معمولی، عمل می‌کند و استراحت در کابین را، ساده‌تر خواهد کرد. لیفان X60، برای سواری ۴ فرد بالغ مناسب است و البته با کمی ناراحتی در ردیف دوم، می‌تواند ۵ سرنشینه استفاده شود. صندوق عقب خودرو در حالت استاندارد، ۴۰۵ لیتر فضا دارد که از این نظر، مشابه ۲۰۶ صندوقدار (۴۰۰ لیتر) و کوچک‌تر از پژو ۴۰۵ (با ۴۷۰ لیتر) است.

پیشرانه و شرایط فنی

در سراسر جهان، تنها یک نوع قوای محرک برای لیفان X60 عرضه می‌شود. این خودرو، صرفا به‌صورت دیفرانسیل جلو قابل خرید است و نوع دنده خودکار هم، در سال‌های اخیر، به‌جای نمونه‌ی ۵ سرعته‌ی دنده دستی در ایران فروخته می‌شود.

LIFAN X60

لیفان X60، مجهز به پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی است که قدرت ۱۳۱ اسب‌بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. نهایت گشتاور این خودرو، ۱۶۸ نیوتن‌متر است که از ۴۲۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. نمونه‌ی جدید، دارای جعبه‌دنده خودکار CVT با قابلیت تعویض به‌صورت دستی است و به همین دلیل، ۱۳.۵ ثانیه پس از شروع حرکت، سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند. نهایت سرعت لیفان X60 خودکار، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و بنا به گزارش‌های استفاده‌کنندگان در ایران، میانگین مصرف سوخت ۸.۵ تا ۹ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر دارد. این خودرو، دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. موتور ۴ سیلندر لیفان X60، به‌صورت ۱۶ سوپاپ با سیستم زمان‌بندی متغیر (VVT)، همراه میل‌سوپاپ دوبل بالاسری (DOHC) عرضه می‌شود.

امکانات رفاهی

در نمای بیرونی، رینگ‌های آلومنیوم ۱۶ اینچ با لاستیک‌هایی به عرض ۲۱۵ میلی‌متر دیده می‌شوند که البته، حداقل‌های مورد نیاز برای محصولی در کلاس لیفان X60 هستند. آینه‌بغل‌های با تنظیمات برقی، بدون جمع‌شونده‌ی خودکار عرضه می‌شوند؛ اما هم‌رنگ‌بدنه و راهنمادار هستند. درپوش صندوق عقب هم برقی نیست و با فشردن دستگیره یا کلید داخل اتاق، باز می‌شود. ریل باربند، مه‌شکن جلو، روشن شدن خودکار چراغ‌ها با حسگر نور، چراغ‌های هالوژن برای روشنایی اصلی با قابلیت تنظیم ارتفاع، بال عقب، آنتن کوسه‌ای و سانروف برقی ۲ حالته، مهم‌ترین امکانات لیفان X60 از نمای بیرونی هستند. نوار LEDروشنایی روز، در فهرست آپشن‌های این خودرو دیده نمی‌شود.

نمایشگر ۸ اینچی لمسی، مهم‌ترین تغییر لیفان X60 نسبت به گذشته محسوب می‌شود که البته به‌صورت جداگانه برای مدل‌های قدیمی هم، با هزینه‌ای نزدیک به ۱.۵ میلیون تومان قابل خرید و نصب است. همراه‌با نمایشگر، دوربین پارک، ناوبری ماهواره‌ای، رادیو پخش با ۶ بلندگو، قابلیت تماس تلفنی و ارتباط بلوتوث با گوشی هوشمند، DVD پلیر، درگاه USB و AUX، ریموت کنترل و کارت‌خوان SD نیز قابل استفاده هستند. پرده و گرم‌کن شیشه عقب، فرمان تلسکوپی قابل تنظیم، تهویه مطبوع تک حالته و شارژر ۱۲ ولت USB، مهم‌ترین امکانات لیفان X60 در فضای داخلی هستند.

شرایط ایمنی و تجهیزات حفاظتی

هرچند که ارزان‌ترین کراس‌اور لیفان، در بسیاری از بازارهای مهم دنیا، از جمله استرالیا عرضه نمی‌شود تا مجبور به رعایت استانداردهای ۴ ستاره باشد؛ عملکرد قابل قبولی در تست‌های ایمنی نشان داده است. البته امتیازات کسب شده توسط این خودرو، در تست‌های تصادف بنیاد ایمنی خودروهای چین (C-NCAP) قابل استناد و مورد توجه کارشناسان نیست، اما می‌توان از فیلم‌های منتشر شده نتیجه گرفت که بدنه‌ی لیفان X60 دارای استقامت خوبی در برخوردهای مواجه شده از زاویه‌ی رو‌به‌رو و نمای جانبی است. نمونه‌ای از فیلم‌های تست برخورد این خودرو در ادامه‌ی مطلب، قابل مشاهده است.

لیفان X60 با ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو تولید می‌شود و فاقد ایربگ پرده‌ای سراسری برای حفاظت سرنشینان، هنگام برخورد از نمای جانبی است. از سیستم‌های ایمنی مربوط به ترمز و کنترل پایداری هم، فقط ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) برای این کراس‌اور در نظر گرفته شده است و امکاناتی نظیر کنترل کشش (TCS) و مدیریت تعادل (ESP) در فهرست امکانات ایمنی لیفان X60 دیده نمی‌شود. لازم به توضیح است، سیستم توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD)، صرفا هنگام ترمزگیری وارد عمل می‌شود و تاحدودی به حفظ خودرو روی مسیر مستقیم، کمک می‌کند؛ اما فناوری مدیریت تعادل (ESP)، در زمان گردش‌های ناگهانی فرمان و لغزنده بودن مسیر، تأثیر شایانی بر کنترل خودرو دارد.

بررسی فنی و مقایسه با رقبا

حدود ۳ سال، از عرضه‌ی لیفان X60 در بازار ایران می‌گذرد و این خودرو، با فراز و نشیب‌هایی در کیفیت مونتاژ نمونه‌ی داخلی، مواجه بوده است. از سویی دیگر، شایعات ضد و نقیض بی‌شماری درباره‌ی ایرادات فنی متعدد یا ارزش بالای لیفان X60 در مقایسه با محصولات مشابه وجود دارد که با حستجویی کوتاه در اینترنت، خریدار احتمالی را سردرگم خواهد کرد. البته نباید فراموش کنیم که وب‌سایت‌های خودرویی تبلیغ‌محور، به دلیل نیاز به شرکت واردکننده در جهت تأمین خودرو برای تست ویدیویی، نکات مثبت هر محصول را بزرگ‌نمایی و از بازگوکردن ایرادات، خودداری می‌کنند؛ اما از سویی دیگر، بدبینی مطلق بسیاری از مردم ایران نسبت به خودروهای چینی، جو سنگینی برای لیفان X60 به وجود آورده است. با این شرایط تصمیم گرفتیم، پرس و جویی از رانندگان خودرو که بیش از یک سال، سابقه‌ی مالکیت لیفان X60 دارند داشته باشیم و نتیجه‌ی آنرا، به اطلاع مخاطبان زومیت برسانیم.

LIFAN X60

از دیدگاه عامه‌ی مردم و مصرف‌کنندگان، زیبایی قابل قبولی در کراس‌اور کامپکت لیفان، باتوجه به قیمت و رقبا دیده می‌شود. هرچند که بیش از ۵ سال از طراحی X60 می‌گذرد و محصولات پرتعداد چینی با چهره‌های متفاوت در ایران حضور دارند، می‌توان امتیاز خوبی به نمای بدنه و چراغ‌ها داد. البته نباید فراموش کرد که ظاهر این کراس‌اور، کاملا قدیمی و خارج از زبان طراحی خودروهای مدرن به‌نظر می‌رسد اما فروش بالای محصولاتی نظیر سوزوکی گرند ویتارا، مزدا۳ و حتی جک S5 ثابت کرده است، خریدار ایرانی در مقابل مدل‌های جدید، مقاومت نشان می‌دهد و تقاضا برای نمونه‌های قدیمی را ترجیح می‌دهد. می‌توان مطمئن بود، در صورت عرضه‌ی لیفان X60 با ظاهر مدل ۲۰۱۹ و قیمت عادلانه، فروش خوب این خودرو، ادامه داشته باشد. از دیدگاه نگارنده، می‌توان محصول لیفان را زیباتر از ام‌وی‌ام X22 و چانگان دانست، در حالی‌که هایما S5 و هاوال H2، جذابیت بیشتری دارند.

LIFAN X60
LIFAN X60

در فضای داخلی، اشاره کردیم که ۴ فرد بلند قد، نشیمن راحتی خواهند داشت و لیفان X60، دید مناسبی برای آن‌ها فراهم خواهد کرد. این خودرو، البته از نظر بزرگی صندوق بار، وضعیت چشم‌گیری ندارد و با حجم ۴۰۰ لیتر، فراتر از ۲۰۶ صندوق‌دار نیست اما در کلاس کراس‌اورهای کوچک شهری، قابل قبول است. از نکات منفی در لیفان X60، باید به کیفیت پایین در متریال داشبورد، سبک طراحی و چیدمان قدیمی کلیدها، و فقدان آپشن‌های ساده، مثل خروجی هوا برای سرنشینان عقب اشاره کرد. استفاده کنندگان از لیفان X60 معتقدند، صندلی‌های این خودرو دارای ارگونومی مناسب نیست و در سفرهای طولانی، باعث خستگی می‌شود. از سویی دیگر، پنل آبی‌رنگ پشت فرمان با نمایشگر دیجیتال سرعت هم، جذابیت چندانی برای رانندگان ایرانی نداشته است.

کمبود امکانات ایمنی، شاید مهم‌ترین نکته منفی در لیفان X60 باشد. امروزه حتی در خودروی ارزان‌قیمتی مثل ام‌وی‌ام X22 هم، آپشن حفظ خودرو در شیب (HHC) وجود دارد؛ اما چنین سیستمی در لیفان X60 دیده نمی‌شود. جالب است بدانید، فناوری نسبتا ساده‌ی HHC برای خودروهایی مثل لیفان X60 که از پیشرانه‌ی ضعیفی استفاده می‌کنند، ضروری‌ است تا حرکت در سربالایی‌، ساده‌تر شود. این خودرو مثل بسیاری دیگر کراس‌اورهای اقتصادی ساخت چین، فقط با ۲ کیسه هوا ارائه می‌شود و از سیستم مدیریت تعادل ESP، بی‌بهره است.

رانندگی طولانی‌مدت با لیفان X60، نکات جالبی به‌همراه دارد که در ادامه اشاره می‌شود. مهم‌ترین معضل خودرو، فقدان پیشرانه‌ی قدرتمند، جعبه‌دنده مدرن و فناوری‌های کمک‌راننده است که البته، این مشکل در کراس‌اورها رقیب، مثل ام‌وی‌ام X22 و چانگان هم، دیده می‌شود. موتور ۱.۸ لیتر ۱۳۱ اسب‌بخار برای محصولی با وزن ۱۳۳۰ کیلوگرم، کافی به‌نظر نمی‌رسد و برای رانندگی آرام در شهر، مناسب خواهد بود. مصرف سوخت لیفان X60 هم، حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است تا در کلاس خودروهای کم‌مصرف، جایی نداشته باشد.

LIFAN X60

از نظر کیفیت رانندگی، شاهد عملکرد متفاوت لیفان X60 در شرایط مختلف هستیم. هنگام حرکت در مسیر مستقیم و عبور از دست‌اندازهای شهری، فنرهای نرم و منعطف خودرو به کمک می‌آیند و مانع از احساس خشکی و ضربه‌ی احتمالی به پایین‌تنه‌ی سرنشینان، می‌شوند. از سویی دیگر، همین نرمش سیستم تعلیق و فنربندی، می‌تواند در زمان پیچیدن با سرعت بالا یا مانورهای ناگهانی، مشکل‌ساز شود و تعادل خودرو را بر هم بزند. در چنین شرایطی، فقدان سیستم مدیریت تعادل ESP (برای حفظ خودرو در مسیر مستقیم) و نیاز به احتیاط بیشتر توسط رانند، به‌شدت احساس می‌شود. این محصول، از فناوری‌هایی مثل TCSو ESC نیز، بهره‌مند نیست تا با کنترل کشش و گشتاور، به رانندگی آرام در سربالایی‌ها ممکن کند. بنا به اظهارنظر مالکان X60، خودرو در حالت تعویض دنده‌ی خودکار و حرکت در شیب‌های تند به سمت بالا، با ایست کامل یا ناتوانی مواجه می‌شود که البته به همین دلیل، لازم است راننده‌ی لیفان X60، خودرو را در حالت تعویض دنده دستی قرار دهد و با کمی فشار بر پدال گاز، حالتی شبیه به نیم کلاچ شبیه‌سازی کند.

در مجموع، می‌توان قیمت تمام‌شده و خدمات پس از فروش نسبتا خوب کرمان موتور را، مهم‌ترین نکات مثبت و دلایلی بر تقاضای متعادل بازار ایران برای لیفان X60 در سال‌های اخیر دانست. چنانچه بخواهیم مقایسه‌ای بین این خودرو و دیگر کراس‌اورهای کوچک چینی در بازار ایران داشته باشیم، می‌توان ادعا کرد که ام‌وی‌ام X33 S اسپرت با پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۱۳۴ اسب‌بخار، بدنه‌ی جادارتر و آپشن‌های رفاهی بیشتر، ارزش خرید بالاتری دارد. هاوال H2 هم، اگرچه با قیمتی حدود ۱۰ تا ۲۰درصد گران‌تر از لیفان X60، وارد بازار ایران خواهد شد، اما به لطف ظاهر مدرن، پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱۴۱ اسب‌بخار و انبوهی از امکانات فنی-رفاهی، جذاب‌تر از لیفان به‌نظر می‌رسد.

LIFAN X60

قیمت نهائی

(به‌روزرسانی مهرماه ۱۳۹۸)

با افزایش ارزش دلار در برابر پول ملی ایران، قیمت کراس‌اورهای ارزان‌قیمت چینی هم به ۲۰۰ میلیون تومان، نزدیک شده است. هنگام نگارش این مطلب، لیفان X60 خودکار در بازار آزاد، حدود ۱۷۰ میلیون تومان قیمت دارد و ارزان‌تر از، ام‌وی‌ام X33 S اسپرت است. در برنامه‌ی فروش کرمان موتور برای تیرماه ۱۳۹۷، قیمت قطعی کراس‌اور لیفان، ۹۷.۵ میلیون تومان اعلام شده بود. 

مشخصات / مدل‌ها

لیفان X60

زوتی دامای X7

هاوال H2

بورگوارد BX7

سانگ‌یانگ رکستون G4

تویوتا RAV4

تویوتا RAV4 هیبرید

فولکس واگن تیگوان

رنو کولئوس ۲۰۱۶

توسان ۲۰۱۷

کیا اسپورتیج ۲۰۱۷

هوندا CR-V ۲۰۱۶

میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۷

هیوندای سانتافه ۲۰۱۷

کیا سورنتو ۲۰۱۷

نیسان جوک اسپرت

ام‌جی GS

تعداد سیلندر

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

حجم موتور (لیتر)

۱.۸

۲

۱.۵

۲

۲

۲.۵

۲.۵

۱.۴

۲.۵

۲

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۱.۶

۲

حداکثر قدرت (اسب‌بخار)

 ۱۳۱ 

۱۷۷

۱۴۱

۲۲۲

۲۲۲

۱۷۷

۱۹۴

۱۲۵

۱۷۰

۱۶۴

۱۶۸

۱۸۵

۱۶۶

۱۹۰

۱۹۰

۱۹۰

۲۱۷

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۱۶۸ 

۲۵۰ 

۲۰۲

۳۰۰ 

۴۲۰

۲۳۳

۲۰۶

۲۰۰

۲۲۶

۲۰۵

۲۲۰

۲۴۵

۲۲۰

۲۲۰

۲۲۰

-

۳۵۰

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۶

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۶

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۸.۵

۹.۵ 

۹ 

۹

۱۰.۵

۹

۷.۳

۶

۸.۴

۸.۵

۹.۴

۸.۱

۹.۴

۱۱

۱۱.۲

۶.۵

۶.۲

جعبه‌دنده

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

CVT

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

حجم باک بنزین

۵۵

۶۰

۶۰

۶۰

۷۰

۵۶

۵۶

۵۸

۶۰

-

۵۰

۵۸

۶۰

۶۶

۶۶

۵۰

۵۵

وزن (کیلوگرم)

۱۳۳۰ 

۱۷۳۱

۱۶۰۰

۱۸۰۰

۲۰۰۰

۱۷۸۰

۱۸۲۰

۱۵۰۰

۱۶۰۰

۱۵۲۰

۱۶۹۵

-

۱۵۸۰

۱۵۷۰

۱۵۸۵

-

گالری

LIFAN X60
LIFAN X60
LIFAN X60
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات