AMD پشتیبانی از ویژگی Radeon Image Sharpening را به کارت‌های گرافیکی وگا اضافه کرد

چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
AMD در درایور جدید خود با افزودن قابلیت پشتیبانی از فناوری شفاف‌ساز تصویر رادئون به کارت‌های گرافیکی قدیمی‌تر، لذت استفاده از این ویژگی را برای قشر بزرگ‌تری از کاربران فراهم کرد.
تبلیغات

AMD نیز با پیروی از انویدیا، درایورهای خود را برای کاربرانی که از کارت‌های گرافیک این شرکت یعنی سری رادئون استفاده می‌کنند، بهینه‌سازی کرد. به‌روز‌رسانی اخیر درایور در کارت‌های گرافیک AMD، با افزودن قابلیتِ پشتیبانی از ویژگی شفاف‌ساز تصویر رادئون (Radeon Image Sharpening) در کارت‌های گرافیک RX Vega 56 ،RX Vega 64 و نیز پردازنده‌ی گرافیکی رادئون VII، جان تازه‌ای به کارت‌های گرافیک یادشده بخشیده‌ است. نسخه‌ی 19.9.3 از درایور رادئون آدرنالین با بهره‌گیری از ویژگی Radeon Image Sharpening یا به‌اختصار RIS، هنگام اجرای بازی‌هایی با قابلیت پشتیبانی از دایرکت‌ایکس 12و رابط گرافیکی Vulkan، وضوح تصویر را در کارت‌های گرافیک یادشده و نیز پردازنده‌های گرافیکی رادئون Vega Frontier Edition به‌ارمغان می‌آورد.

Radeon image sharpening

ویژگی RIS به‌عنوان الگوریتمی برای وضوح تطبیقی کنتراست توصیف شده که با حداقل میزان کاهش نرخ فریم، تصاویر واضح‌تر و شفاف‌تری ایجاد می‌کند. AMD میزان افت نرخ فریم هنگام استفاده از ویژگی RIS در کارت گرافیک RX 5700 XT را در برخی از بازی‌های محبوب بین یک تا دو درصد ذکر کرده است. پیش‌تر نیز بررسی جامع این فناوری را در زومیت خوانده بودید. فناوری شفاف‌ساز تصویر رادئون در ماه ژوئن سال جاری، همراه‌ با پردازنده‌های گرافیکی جدید AMD با معماری Navi شامل رادئون RX 5700 و رادئون RX 5700 XT معرفی شد. پشتیبانی از ویژگی یادشده از اوایل سپتامبر نیز به کارت‌های گرافیک پایین‌رده با معماری پلاریس شامل رادئون RX580 ،RX570 ،RX480 ،RX470 و RX590 افزوده شد.

نسخه‌ی 19.9.3 از درایور AMD، قابلیت پشتیبانی از بازی Clancy’s Ghost Recon Breakpoint در کارت‌های گرافیک این شرکت را مهیا خواهد ساخت. به این معنی که عملکرد بازی مذکور در کارت‌های گرافیک AMD بهبود یافته و نرخ فریم اندکی بیشتر خواهد شد. بازی Clancy’s Ghost Recon Breakpoint از چهارم ماه اکتبر منتشر خواهد شد. ذکر این نکته لازم است که در پیشنهاد فروشی که AMD اخیرا به‌راه انداخته، بازی یادشده همراه‌با عناوین Borderlands 3 و Outer Worlds به رایگان در اختیار کاربرانی قرار می‌گیرد که پردازنده‌های نسل سوم رایزن یا کارت‌های گرافیک رادئون را خریداری کنند.

Radeon image sharpening

تخریب سایه‌مانند

هنگام انتشار این نسخه از درایور، چندین باگ نیز وجود داشت که بعدتر AMD اقدام به حل آن‌ها کرد. یکی از این ایرادات مربوط به بازی Sekiro: Shadows Die Twice بود که با به‌روزرسانی درایور هنگام اجرای بازی، برخی بافت‌ها در محیط بازی دچار تخریب می‌شد  و جلوه‌های ناخوشایندی را ایجاد می‌نمود.

همچنین کاربرانی که از کارت گرافیک رادئون RX 5700 سری Navi استفاده می‌کردند، هنگام فعال‌بودن گزینه‌ی شتاب سخت‌افزاری (hardware acceleration) در تنظیمات مربوط به نمایش (Display) ویندوز، مشکلاتی را در نمایش تصاویر مشاهده می‌کردند. بعدها این مشکل حل شد. البته هنوز هم برخی از مشکلات در نسخه‌ی 19.9.3 از درایور AMD حل نشده است. از جمله‌ی این باگ‌ها، ایجاد مصنوعات یا تخریب بافت‌های تصاویر در برخی از نمایشگرهایی است که دارای نرخ تازه‌سازی ۷۵ فریم در ثانیه هستند و بیشتر در محصولات سری RX 5700 مشاهده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی باگ‌هایی که این درایور با خود به‌همراه آورده، این صفحه را که AMD برای درایور جدید خود منتشر کرده، مطالعه کنید. برای نصب درایور یادشده نیز از این لینک استفاده کنید. البته AMD این به‌روزرسانی در درایور رادئون را با برچسب optional، به‌معنی «اختیاری» فهرست کرده است و هیچ اجباری برای نصب آن وجود ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات