بنچمارک منتسب به پردازنده ۱۶ هسته‌ای AMD Ryzen 3950X فاش شد

شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بنچمارک منتسب به AMD Ryzen 3950X از عملکرد بسیار خوب پردازنده‌ی موردانتظار ۱۶ هسته‌ای در مقایسه با پردازنده ۱۸ هسته‌ای Core i9-9980Xe اینتل حکایت دارد.
تبلیغات

وب‌سایت Wccftech، صبح امروز در گزارشی مدعی شد که توانسته است به بنچمارک پردازنده‌ی AMD Ryzen 3950X دسترسی پیدا کند و آن را در اختیار این رسانه قرار دهد. بنچمارک‌هایی که در ادامه‌ی این مقاله قابل‌مشاهده هستند، توسط اپلیکیشن Cinebench R20 روی یک رایانه‌ی مجهز به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ مایکروسافت (بیلد 18362) ثبت‌ شده‌اند. در ضمن تراشه‌ی AMD در این بنچمارک‌ها روی مادربرد ASUS Prime X570-P قرار گرفته و با خنک‌کننده‌ی Wraith خنک شده است.

پردازنده‌ی 3950X ای‌ام‌دی یکی از پردازنده‌های موردانتظار این شرکت به‌شمار می‌آید و پیش‌بینی می‌کنیم که حداکثر قیمتی معادل ۷۴۹ دلار داشته باشد و بنچمارک‌های جدید فاش‌شده نشان می‌دهند که این پردازنده، قدرت بالایی دارد. پیشتر در وب‌سایت AMD شاهد آمدن نام این پردازنده‌ی مرکزی در فهرست بوده‌ایم. AMD Ryzen 3950X در ابتدا تاریخ عرضه‌ی مشخصی داشت اما عرضه‌ی آن بنابه‌دلایلی نامشخص به‌تعویق افتاد. بنچمارک‌های منتشرشده از این تراشه‌ی ۱۶ هسته‌ای نشان می‌دهند که AMD Ryzen 3950X در برخی موارد عملکردی شبیه به پردازنده‌ای ۱۸ هسته‌ای Intel Core i9-9980Xe دارد.

بنچمارک پردازنده AMD Ryzen 9 3950X

رسانه‌ی Wccftech می‌گوید که بنچمارک فاش‌شده در حالت پردازشی پایه‌ی پردازنده‌ها ثبت شده و هیچ‌گونه اورکلاکی در آن‌ها صورت نگرفته است. بدون هیچ‌گونه توضیح اضافی، بهتر است به بررسی بنچمارک‌ها بپردازیم. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که پردازنده‌ی AMD Ryzen 9 3950X توانسته است امتیاز ۸٬۷۸۹ را در بنچمارک Cinebench R20 کسب کند. رقم یادشده، امتیاز بسیار بزرگی به‌شمار می‌آید و نشان می‌دهد که رایزن ۹ جدید توانسته است به ازای هر هسته‌ی پردازشی، امتیازی معادل ۵۴۹ را کسب کند.

نمونه‌‌ای از این پردازنده که طبق ادعای Wccftech همان مدلی است که در خرده‌فروشی‌ها عرضه خواهد شد، ظاهرا دارای فرکانس پردازشی بوست ۳/۹ گیگاهرتز برای تمامی هسته‌ها است. البته این فرکانس پردازشی، ممکن است به‌میزان ۵۰ مگاهرتز بیشتر یا کمتر باشد. در واقع Wccftech می‌گوید که فرکانس پردازشی بوست تمام هسته‌ای AMD Ryzen 9 3950X در اکثر اوقات هنگام آزمایش‌شدن در دو بنچمارک Cinebench و Prime95 روی ۳/۹ گیگاهرتز تنظیم شده است. افزون بر موارد یادشده، پردازنده‌ی Ryzen 3950X در آزمایش‌های انجام‌شده، فرکانس پردازشی بوست تک هسته‌ای معادل ۴/۷ گیگاهرتز را از خود ثبت کرده است.

بنچمارک پردازنده AMD Ryzen 9 3950X

در مقایسه‌ای کوتاه متوجه می‌شویم که پردازنده‌ی Intel 9980Xe توانسته است در همین بنچمارک امتیاز ۸٬۸۳۳ را کسب کند تا در زیر پردازنده‌ی AMD قرار گیرد. به‌عبارت دیگر، پردازنده‌ی ۱۸ هسته‌ای موردبحث اینتل توانسته است به ازای هر هسته‌ی پردازشی، امتیازی معادل ۴۹۰ کسب کند. بدیهی است که با انجام اورکلاک در این پردازنده‌ها، امتیازهای به‌دست‌آمده به‌شکل درخورتوجهی دست‌خوش تغییر خواهند شد. با این همه فراموش نکنید که ارقام به‌دست‌آمده همان ارقامی هستند که دو شرکت AMD و اینتل در تبلیغات‌شان به آن‌ها اشاره می‌کردند.

معیار دیگری به‌نام «عملکرد به ازای هر دلار» برای پردازنده‌ها تعریف می‌شود که پردازنده‌ی 3950X در این بخش می‌درخشد. پردازنده‌ی اینتل 9980XE به‌ازای هر دلار، ۴/۴۶ امتیاز را کسب کرده است، در ضمن پیش‌بینی می‌شود که پردازنده‌ی Core i9-10980Xe نیز در این بخش به ازای هر دلار، ۹/۱۹ امتیاز را کسب کند.

پردازنده های Ryzen

این درحالی است که پردازنده‌ی 3950X عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد و توانسته است به ازای هر دلار، ۱۱/۷۳ امتیاز را کسب کند. این، خبر خوبی برای مشتریان است؛ زیرا نشان می‌دهد که طی چند سال اخیر، معیار عملکرد به ازای هر دلار تا چه حد تغییرِ مثبت به‌خود دیده است. در واقع سرعت بالارفتن اعداد به‌دست‌آمده در این معیار، امروزه در مقایسه با نسل قبل به‌میزان ۳ برابر افزایش یافته است که رقم درخورتوجهی به‌شمار می‌آید.

پردازنده‌‌های نسل سوم خانواده‌ی رایزن مدتی است که روانه‌ی بازار شده‌اند. به‌علاوه AMD قصد دارد در کمتر از یک ماه دیگر، پردازنده‌های پرچمدار بالارده‌ی دسکتاپ (HEDT) این خانواده را نیز روانه‌ی بازار کند. بر اساس موقعیت فعلی و همچنین پیش‌بینی کارشناسان مختلف، انتظار داریم که AMD بتواند در بازار پردازنده‌های پرچمدار بالا‌رده‌ی دسکتاپ، سهم عمده‌ی بازار را از اینتل بگیرد و از آن خود کند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این رابطه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات