محکومیت AMD به پرداخت ۳۰۰ دلار به خریداران پردازنده‌های سری Bulldozer و Piledriver

شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
AMD به‌دلیل تبلیغات دروغین برای پردازنده‌های قدیمی مبتنی‌بر دو معماری Bulldozer و Piledriver محکوم شده است به خریداران آن‌ها حداکثر ۳۰۰ دلار بازپرداخت کند.
تبلیغات

اگر سال‌ها پیش پردازنده‌های مبتنی‌بر دو معماری Bulldozer و Piledriver شرکت AMD را خریده‌اید و ساکن کالیفرنیای آمریکا هستید یا یکی از این پردازنده‌ها را به‌صورت مستقیم از وب‌سایت AMD تهیه کرده‌اید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت این شرکت، درخواست بازپرداخت حداکثر ۳۰۰ دلار را به‌ازای هر پردازنده ثبت کنید. در اوت سال ۲۰۱۹، AMD در دادگاه حضور پیدا کرد و با حکم صادرشده مبنی‌بر بازپرداخت ۱۲/۱ میلیون دلار به خریداران پردازنده‌های سری Bulldozer و Piledriver موافقت کرد. این حکم به‌دلیل تبلیغات کذب AMD برای این پردازنده‌ها صادر شده است. 

پردازنده FX شرکت AMD

AMD در زمان عرضه‌ی پردازنده‌های نام‌برده، مدعی شده بود پردازنده‌های سری FX Bulldozer نخستین پردازنده‌های هشت‌هسته‌ای بومی برای رایانه‌های دسکتاپ هستند؛ اما واقعیت چیز دیگری بوده است. ظاهرا هریک از این تراشه‌ها تنها از چهار «ماژول دوهسته‌ای» برخوردار بوده‌اند که منابع تغذیه‌ای مشترک داشته‌اند؛ ازجمله یک واحد FPU (واحد ممیز شناور). AMD در دفاعیاتش مدعی شده بود هریک از این ماژول‌ها به‌صورت جداگانه به‌عنوان دو هسته به‌حساب می‌‌آیند؛ اما مشتریان این شرکت با این ادعا موافقت نکردند؛ زیرا نمی‌توانستند ازطریق آن‌ها پردازش‌های جداگانه را انجام دهند. 

درواقع، پردازنده‌های ساخت AMD واقعا هشت هسته داشتند؛ ولی این هسته‌ها در بین چهار ماژول پخش شده بودند که در هر ماژول منبعی برای تغذیه‌ی هسته‌ها وجود داشت. همین موضوع باعث شده بود کاربران AMD قبول نکنند پردازنده‌های مذکور از هشت هسته‌ی مجزا بهره می‌گیرند. البته دادخواست ثبت‌شده تنها واکنش منفی به پردازنده‌های AMD نیست. هنگام عرضه‌ی این تراشه‌ها به بازار، انتقادات زیادی متوجه AMD شد؛ زیرا پردازنده‌های عرضه‌شده نتوانستند مطابق ادعاهای AMD ظاهر شوند و قدرت کمتری داشتند.

پردازنده FX شرکت AMD

فروش کمتر از حد انتظار تراشه‌های مبتنی‌بر دو معماری Bulldozer و Piledriver یکی از دلایل اصلی کاهش درآمد AMD در سال‌های عرضه‌ی این پردازنده‌ها بود؛ بااین‌حال، این شرکت توانست در سال‌های بعد این ضررهای مالی را جبران کند. یکی از دلایل جبران ضررها این بود که AMD توانست شرکت‌های سازنده‌های کنسول‌های بازی را ترغیب کند در دو نسل از محصولاتشان از پردازنده‌های این شرکت استفاده کنند؛ البته به‌شرطی که بهره‌مندی نینتندو سوئیچ از تراشه‌ی انویدیا را به‌حساب نیاورید. هم‌اکنون حتی حضور تراشه‌های AMD در دستگاه‌های دیگری نظیر مدل جدید سرفیس‌های مایکروسافت را شاهد هستیم.

در‌همین‌زمینه، کاربران در سال ۲۰۱۵ دادخواستی جمعی (Class Action Lawsuit) برای کشاندن AMD به دادگاه ثبت کردند و بعد از اینکه قاضی دادگاه در ژانویه دفاعیه‌های AMD را نپذیرفت، حکم بازپرداخت ۱۲/۱ میلیون دلار آمریکا را صادر و AMD نیز با این حکم موافقت کرد. بنابراین، کسانی که یکی از پردازنده‌های یادشده در جدول زیر را خریده باشند، می‌توانند درخواست بازپرداخت حداکثر ۳۰۰ دلار از پولشان را ثبت کنند. این تراشه‌ها در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ فروخته شده‌اند. درضمن همان‌طورکه اشاره کردیم، کسانی می‌توانند درخواست را ثبت کنند که ساکن کالیفرنیا باشند یا اینکه پردازنده را به‌صورت مستقیم از وب‌سایت رسمی AMD به‌نشانی amd.com خریده باشند. 

فهرست پردازنده‌های AMD که شامل بازپرداخت می‌شوند

AMD FX-8120

AMD FX-8150

AMD FX-8320

AMD FX-8350

AMD FX-8370

AMD FX-9370

AMD FX-9590

البته فراموش نکنید کسانی که درخواست بازپرداخت ۳۰۰ دلار را ثبت کنند، نباید انتظار داشته باشند تمام این مبلغ به آن‌ها بازگردانده شود. این روند برای شکایت‌های جمعی اتفاقی معمول است. درواقع در چنین شکایت‌هایی، هرچه افراد بیشتری درخواست بازپرداخت ثبت کنند، به هر فرد پول کمتری می‌رسد. همچنین آن‌طورکه وب‌سایت ورج در گزارشش نوشته است، وکلای دادگستری ۳۰ درصد از مبلغ حکم، یعنی همان ۱۲/۱ میلیون دلار و دو شاکی پرونده نیز هریک ۷٬۵۰۰ دلار دریافت خواهند کرد. این یعنی به‌طور کلی AMD می‌تواند به ۲۵ هزار نفر تمام آن ۳۰۰ دلار را برگرداند.

اگر به ثبت درخواست تمایل دارید، می‌توانید تا قبل از ۳ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (۱۳ دی ۱۳۹۸) به این لینک در وب‌سایت رسمی AMD مراجعه کنید. در این مرحله از ثبت درخواست، به رو کردن مدرک برای اثبات خرید پردازنده‌های یادشده در جدول بالا نیازی ندارید؛ مگر اینکه پنج یا تعداد بیشتری از پردازنده‌ها را خریده باشید. دادگاه در ۲۰ فوریه‌ی ۲۰۲۰ (۱ اسفند ۱۳۹۸) ادعاهای کاربران را بررسی و مشخص خواهد کرد که باید چه هزینه‌ای به آن‌ها برگردانده شود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات