کارت‌های گرافیک Xe اینتل اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی به بازار عرضه می‌شوند

شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به نظر می‌رسد اینتل قصد دارد کارت‌های گرافیک Xe خود را اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی به بازار عرضه کند.
تبلیغات

بنا به گزارش‌های منتشر شده، کارت‌های گرافیک Xe اینتل در اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی به بازار عرضه خواهند شد؛ بنابراین، احتمالا در کنفرانس‌های کامپیوتکس ۲۰۲۰ یا E3 ۲۰۲۰ یا حتی یک رویداد اختصاصی، شاهد رونمایی از اولین سری کارت‌های گرافیک مجزا ۱۰ نانومتری اینتل خواهیم بود. اینتل با عرضه GPUهای Xe به سومین بازیکن اصلی در بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا تبدیل خواهد شد؛ بازاری که چندین دهه است انویدیا و AMD را به‌عنوان بازیکنان اصلی معرفی کرده است.

intel xe

در ادمه این گزارش آمده است که این سری از کارت‌های گرافیک براساس معماری ۱۰ نانومتری ساخته خواهند شد. همچنین به نظر می‌رسد که اینتل در گام اول فقط روی کارت‌های گرافیک مخصوص بازی تمرکز نمی‌کند، بلکه بازار HPC (محاسبات سطح بالا) و هوش مصنوعی را نیز هدف قرار می‌دهد؛ به این معنی که آن‌ها با کارت‌های گرافیک HPC انویدیا نیز رقابت خواهند کرد. این موضوع نیز تا حدی تأیید شده است زیرا اولین محصول ۷ نانومتری اینتل در سال ۲۰۲۱ یک پردازنده‌ی گرافیکی Xe GP (واحد پردازش گرافیکی چند منظوره یا GP-GPU) برای مراکز داده خواهد بود. در بخشی از این گزارش آمده است:

اینتل به‌جای تمرکز محض روی بازار بازی‌های کامپیوتری، قصد دارد GPUهای جدید را با CPUهای خود ترکیب کند تا پلتفرمی رقابتی در تلاش برای بدست آوردن بازار پردازش‌های مرتبط با مراکز داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ایجاد کند و چنین اقدامی به‌طور مستقیم رقابت با پلتفرم AI GPU انویدیا را هدف قرار داده است.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد اینتل قصد دارد از اولین سری از کارت‌های گرافیک مجزا موبایلی خود نیز رونمایی کند؛ تراشه گرافیکی موبایلی Xe DG1 با اسم رمز iDG1LP فاش شده است. این تراشه موبایلی که عملکردی مشابه با کارت گرافیک رده دسکتاپ GTX 1050 انویدیا خواهد داشت از حافظه GDDR6 و توان حرارتی ۲۵ واتی بهره می‌برد. قطعا برای بحث در مورد این موضوع کمی زود است ولی به نظر می‌رسد اولین سری از پردازنده‌های گرافیک موبایلی اینتل به همراه CPUهای ده نانومتری تایگر لیک، سال آینده رونمایی خواهند شد.

اگر واقعا اینتل اواسط سال ۲۰۲۰ را برای عرضه اولین سری از کارت‌های گرافیک خود به بازار هدف قرار داده باشد، احتمالا شاهد رقابت مستقیم آن‌ها در مقابل معماری AMD RDNA 2 و انویدیا Ampere که محصولاتی ۷ نانومتری هستند و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ رونمایی شوند، خواهیم بود؛ تماشای رقابت این شرکت‌ها در عملکرد و قیمت گذاری بسیار هیجان‌انگیز است.

شما در مورد سری کارت‌های گرافیک Xe اینتل چه فکری می‌کنید؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات