مأموریت سه‌گانه چین برای کاوش مریخ در سال ۲۰۲۰

سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
چینی‌ها قصد دارند در سال ۲۰۲۰ مأموریتی سه‌گانه با هدف تحقیق درباره‌ی سیاره‌ی سرخ انجام دهند. آن‌ها می‌خواهند مدارگرد و ماژول فرود و مریخ‌نورد را یک‌جا ارسال کنند.
تبلیغات

به‌تازگی اولین تصویر از کاوشگر مریخ سازمان فضایی چین منتشر شده است؛ کاوشگری که قرار است سال آینده به مقصد مریخ پرتاب شود. یه جیان‌پِی، دانشمند ارشد در حوزه‌ی علوم و کاوش‌های فضایی در آکادمی فناوری فضایی چین، در برنامه‌ای از شبکه‌ی تلویزیون جهانی چین (CGTN) اظهار کرد:

این مأموریت به‌خوبی پیش می‌رود. اگر با مشکل پیش‌بینی‌نشده‌ای روبه‌رو نشویم، کاوشگر مریخ در سال ۲۰۲۰ پرتاب خواهد شد و در سال ۲۰۲۱، روی سیاره‌ی سرخ فرود خواهد آمد.
مریخ نورد چین / Chinese Mars Rover

در تصاویر منتشر‌شده، فضاپیما در پوسته‌ای محافظتی دیده می‌شود؛ اما به‌گفته‌ی مقام‌های رسمی، این پوسته شامل مدارگرد و ماژول فرود و مریخ‌نورد می‌شود. ویدئویی که در اوت ۲۰۱۶ منتشر شده‌ بود، به این مسئله اشاره می‌کرد که این مجموعه از سه بخش تشکیل‌ شده است. هدف از انجام این مأموریت، بررسی اتمسفر و سطح مریخ و ویژگی‌های زمین‌شناسی و مغناطیسی آن است. به‌گفته‌ی یه، این بررسی‌ها می‌تواند به کشف سرنخ‌هایی درباره‌ی ماهیت و تکامل مریخ و منظومه‌ی شمسی منجر شود.

مریخ نورد چین / Chinese Mars Rover

یه دراین‌زمینه می‌گوید:

کاوش در مریخ اقدامی نوآورانه است. اگر این مأموریت موفقیت‌آمیز باشد، برای اولین‌بار در جهان، کشوری موفق شده است سه کار (ارسال مدارگرد و ماژول فرود و مریخ‌نورد) را در یک مأموریت انجام دهد.

برای رسیدن به مریخ، این مجموعه با راکت لانگ‌مارس ۵ که از موتور سوخت مایع استفاده می‌کند، به مدار زمین‌آهنگ (Geosynchronous Orbit) ارسال خواهد شد. پس از ورود به مدار، این مجموعه در هفت ماه به سیاره‌ی سرخ خواهد رسید.

شایان ذکر است در‌حال‌حاضر، راکت لانگ‌مارس ۵ در حال دریافت مجوزهای پرواز مجدد است؛ البته محموله‌ی چینی‌ها، تنها مسافر سیاره‌ی سرخ در سال ۲۰۲۰ نیست. مأموریت مشترک آژانس فضایی اروپا و روسیه که ExoMars ۲۰۲۰ نام دارد، برای سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی‌شده است؛ هرچند در‌حال‌حاضر با مشکلاتی درزمینه‌ی سیستم چترهای فرود مواجه شده‌ است. کاوشگر بزرگ ناسا موسوم به Mars ۲۰۲۰ هم قرار است در سال ۲۰۲۰ پرتاب شود واماراتی‌ها هم در اندیشه‌ی ارسال مدارگرد مریخ خود موسوم به «امید» (Hope) هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات