برندگان مسابقه‌ی عکاسی نجومی سال ۲۰۱۹ اعلام شدند

جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
مطالعه 11 دقیقه
امسال هم مسابقه‌ی برترین عکس‌های نجومی توسط رصدخانه‌ی سلطنتی گرینویچ برگزار شد و برندگان آن اعلام شدند. در این عکس‌ها ابهت و بزرگی جهان به خوبی نمایان است.
تبلیغات

رصدخانه‌ی سلطنتی گرینویچ برندگان امسال مسابقه‌ی بزرگ عکاسی نجومی Insight Investment Astronomy Photographer را اعلام کرد. تماشای عکس‌های برتر این مسابقه خالی از لطف نیست.

امسال بیش از ۴۶۰۰ عکس در این مسابقه شرکت داده شدند که در ۹۰ کشور در سراسر دنیا ثبت شده بودند. داوران این مسابقه برای اعلام نفرات اول تا سوم هر زیرمجموعه‌ی عکاسی و برنده‌ی جایزه‌های بخش‌ Robotic Scope و اعلام برنده برای جایزه‌ی Sir Patrick Moore در بخش عکاسان تازه‌کار، تلاش بسیاری انجام دادند. سپس باید از بین همه‌ی عکس‌های منتخب یک عکس را انتخاب می‌کردند تا به‌عنوان برنده‌ی نهایی این مسابقه برای جایزه‌ی ۱۲٫۵۰۰ دلاری اعلام شود.

جایزه‌ی بزرگ سال ۲۰۱۹ به عکاس اهل مجارستان به نام لازلو فرانسیس (Laszlo Fransics) تعلق گرفت که در بخش عکاسی از ماه شرکت کرده‌بود. او در این عکس ۳۲ عکسی را که در مراحل مختلف خسوف ۲۱ ژانویه در بوداپست مجارستان گرفته‌بود، در یک عکس جا داده و تصویر حیرت‌انگیزی را به نمایش گذاشته‌بود.

خسوف

عکاس: László Francsics، نام اثر: Into the Shadow

رصدخانه‌ی سلطنتی گرینویچ این عکس را این‌گونه توضیح داده‌است:

این عکس‌ها از فازهای مختلف، اما بسیار نزدیک به همِ خسوف گرفته شده بودند؛ به‌طوری‌که تلفیق آن‌ها در یک تصویر پیوسته به خوبی سایه‌ی زمین را نشان می‌داد. در لبه‌ی سایه‌ی ایجاد شده رنگ آبی مشخص است که سایه‌ی لایه‌ی ازن را نشان می‌دهد. این عکس‌ها در فاصله‌های سه دقیقه‌ای و توسط دوربینی گرفته شده‌اند که از قبل برنامه‌ریزی شده و از راه دور کنترل می‌شده است. ستاره‌های کمرنگی که در پس‌زمینه‌ی این عکس‌ها قرار دارند به‌عنوان راهنمایی برای کنار هم قرار دادن عکس‌ها استفاده شده و از طرفی عکاس با کمک آن‌ها توانسته‌است مدار واقعی ماه را نشان دهد.

در ادامه ی این مقاله می‌توانید عکس‌های برنده‌ی دیگر بخش‌های این مسابقه را ببینید و برای اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از آن‌ها می‌توانید به وب‌سایت رسمی این مسابقه مراجعه کنید.

برنده‌ی عکاس نجومی جوان سال

گل سرخ

عکاس: Davy van der Hoeven، نام اثر: Stellar Flower Hendrik-Ido-Ambacht, South Holland, Netherlands, 26 February 2019

وقتی عکاس جوان این عکس تصمیم گرفت تا از اعماق آسمان عکس‌برداری کند، در اینترنت به جست‌وجو در مورد سحابی‌ها پرداخت و در این میان با سحابی گل سرخ آشنا شد. او با همکاری پدرش ابزاری برای عکس‌برداری ساخت و سپس با استفاده از فیلترهای مختلف در سه شب متوالی در ماه نوامبر، تصاویر مختلفی از این سحابی تهیه کرد. او برای اینکه بتواند با روند پردازش تصویر آشنا شود، ابتدا با یکی از عکس‌های قدیمی پدرش تمرین کرد و سپس به‌تنهایی داده‌های بدست آمده از عکس‌های خودش را پردازش کرد.

برنده‌ی جایزه‌ی عکس شفق قطبی

شفق قطبی

عکاس: Nicolai Brügger، نام اثر: The WatcherLofoten, Norway, 9 March 2018

عکاس برای ثبت این عکس در فصل برفی، کوه‌های آفرزوی کامن (Offersøykammen) در نروژ را بالا رفته تا بتواند از شفق قطبی عظیم و حیرت انگیز جزایر لوفوتن (Lofoten) عکسبرداری کند. او ساعت‌های بسیاری منتظر مانده و نهایتاً پس از نیمه‌شب، نور زیبای شمالی خودنمایی کرده‌است. او برای تولید این عکس، عکس‌برداری را به‌صورت پانوراما انجام داده تا بتواند شکل خمیده‌ی این شفق قطبی را در بالای کوهستان نمایش دهد.

جایزه‌ی عکاسی از کهکشان‌ها

NGC

عکاس: Rolf Wahl Olsen، نام اثر: Shells of Elliptical Galaxy NGC 3923 in HydraAuckland, New Zealand, 21 May 2017–25 March 2018

این تصویری از کهکشان بیضوی و عجیب NGC 3923 است. در تصویر این کهکشان پوسته‌های دایروی متحدالمرکزی دیده می‌شود که به دلیل ادغام‌های این کهکشان با کهکشان‌های دیگر در زمان‌های گذشته تشکیل شده‌است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد در کهکشان NGC 3923 چهل و دو پوسته‌ی متحدالمرکز وجود دارد و بنابراین، این کهکشان بیشترین تعداد این پوسته‌ها را در مقایسه با دیگر کهکشان‌های شناخته شده دارد. اگر در تصویر دقت کنید یک شارش ستاره‌ای را در عکس می‌بینید که به سوی پایین و سمت راست کشیده شده‌است و سپس در محلی شبیه به یک پوسته دایره‌ای ناگهان از بین رفته‌است. در این شارش ستاره‌ای یک کهکشان دایره‌ای کوچک قرار دارد که گفته می‌شود یکی از منشأهای سیستم متشکل از پوسته‌های متحدالمرکز است. حالا این کهکشان در حال سقوط به سوی مرکز کهکشان NGC 3923 است و ستاره‌هایی که در پشت آن قرار دارند به‌صورت یک دنباله دیده می‌شوند. در پس‌زمینه‌ی این عکس و در بخش‌هایی که فاصله‌ی بیشتری دارند و به خوبی دیده نمی‌شوند، کهکشان‌های متعددی وجود دارند. برخی از این کهکشان‌ها در میان نورهای ساطع شده از کهکشان NGC 3923 قابل رؤیت هستند، اما برخی از آن‌ها میلیاردها سال نوری از این کهکشان فاصله دارند.

برنده‌ی جایزه‌ی عکاسی از خورشید

sun

عکاس: Alan Friedman، نام اثر: A Little FireworksBuffalo, New York, USA, 29 July 2018

در این عکس نمایی از لبه‌ی خورشید را در وضعیتی می بینید که حالتی شبیه به آتش بازی در آن وجود دارد. این عکس در زمان کمینه‌ی فعالیت خورشیدی در چرخه‌ی ۱۱ ساله‌ی خورشیدی گرفته شده‌است. بخش بزرگی از لبه‌ی خورشید نسبت به زمینه‌ی کیهانی سرخ رنگ شده‌است. در واقع طیف رنگی توسط عکاس وارونه شده تا بتواند عمق و کنتراست را در کروموسفر خورشید به خوبی نشان دهد. اطلاعات مربوط به عکس ابتدا با یک دوربین سیاه و سفید بدست آمده‌است و سپس با توجه به عمق و کنتراست رنگی شده‌است.

جایزه‌ی بخش انسان و فضا

space

عکاس: Ben Bush، نام اثر: Ben, Floyd & the CoreHadrian’s Wall, Hexham, UK, 9 August 2018

در این عکس تصویری از عکاس را همراه‌با سگش فلوید (Floyd) می‌بیند که در حلقه‌ای از مریخ، زحل و مرکز کهکشان راه شیری قرار گرفته‌اند. این عکس نشان‌دهنده‌ی عشق عکاس به کیهان است. عکاس صاحب تعدادی سگ است که همراهان همیشگی او هستند؛ اما معمولاً برای استفاده از آن‌ها در عکاسی در شب با مشکل مواجه است. در این عکس سرعت شاتر روی ۱۰ ثانیه تنظیم شده‌ است تا به عکاس اجازه دهد بتواند فلوید را آرام کند. علاوه بر این ایزو در این عکس افزایش داده‌شده و عکاس برای مدت ۱۰ ثانیه به‌طور پیوسته در گوش فلوید عبارت «تکان نخور، تکان نخور» را زمزمه می‌کرده‌است. برای بدست آوردن عکسی با سرخ‌گونی مناسب، عکاسی چندبار تکرار شده‌است. در واقع این عکس شامل تمام چیزهایی است که عکاس در عکاسی عاشق آن است: ارتباط با زمین، خانواده، سگ‌ها و دوستان.

برنده‌ی بخش سیاره‌ها، سیارک‌ها و دنباله‌دارها

Mars

عکاس: Andy Casely، نام اثر: Death of OpportunitySydney, Australia, 26 May–30 October 2018

این تصویر عکس‌های متوالی از مریخ را نشان می‌دهد که در زمانی گرفته شده که مریخ در حال نزدیک شدن به خورشید بوده‌ و از طرف دیگر خورشید و مریخ در دو سمت مخالف زمین قرار داشته‌اند. این عکس در سال ۲۰۱۸ ثبت شده و روند طوفان مریخی بزرگی را نشان می‌دهد. این طوفان باعث از بین رفتن مریخ‌نورد آپورچونیتی (Opportinity) شد. عکس اول (۲۶ ماه مه) زمان‌های اولیه‌ی طوفان در کوه‌های آتشفشانی در بهار مریخی را نشان می‌دهد. این طوفان به مرور رشد می‌کند و در حوالی ششم تا یازدهم ماه ژوئن فراگیر می‌شود (عکس دوم و سوم) و در نتیجه آپورچونیتی را پنهان می‌کند. این طوفان ادامه یافته و در روز سوم ماه ژوئیه تنها آتشفشان تارسیس (Tharsis) تحت تأثیر طوفان قرار نگرفته است. در ماه ژوئیه و پس از آنکه که خورشید و مریخ در دو سوی مخالف زمین و در نزدیک‌ترین فاصله از هم قرار گرفتند، تنها پدیده‌هایی مانند Syrtis Major از میان غبار ناشی از طوفان قابل دیدن بود و پس از آن چون مریخ از خورشید فاصله گرفته‌، پدیده‌ی معمول سپیدایی شروع شده و سطح آن به تاریکی گراییده است.  این هنگام زمانی است که قطب جنوب مریخ در آغاز فصل تابستان قرار دارد.

برنده‌ی بخش رباتیک

saturn

عکاس:László Francsics، نام اثر: Infrared SaturnChilescope, Atacama region, Chile, 26 August 2018

عکاس در این عکس سعی کرده‌است بتواند آن دسته از رنگ‌های مرئی سطح زحل را که بسیار به طیف مادون قرمز نزدیک است نمایان کند. برای اینکار او از دو فیلتر مخصوص عکسبرداری از سیارات به نام IR 685 و IR 742 استفاده کرده‌است. این فیلترها معمولاً برای دو هدف استفاده می‌شوند. فیلتر اول که فیلتر مادون قرمز سیاره‌ای است باعث کاهش اختلالات ناشی از اتمسفر بر عکس‌ها می‌شود و فیلتر RGB جلوه‌های مرئی سیاره را به خوبی نشان می‌دهد. عکاس با انتخاب این فیلترها در واقع محدوده‌ی عکس‌برداری نجومی آماتوری را قدری بهبود بخشیده‌است چون با این کار توانسته محدوده‌ی طیف رنگی را به اندازه‌ی ۰٫۴ میکرون به سمت محدوده‌ی مادون قرمز گسترش داده‌است (۶۲۰-۱۱۵۰ نانومتر).

برنده‌ی بخش عکاسی آسمان

آسمان

عکاس: Wang Zheng، نام اثر: Across the Sky of HistoryEjina, Inner Mongolia, China, 12 August 2018

برنده‌ی این بخش عکسی است که در آن یک درخت صنوبر خشکیده به صورتی عرفانی به تصویر کشیده شده‌است. این عکس در منطقه‌ی تاریخی  پادشاهی ژی ژیا (Xi Xia) در چین گرفته شده‌است. درخت صنوبر در مقابل فرسایش بسیار مقاوم است و به همین علت در این عکس تصویری از یک سرزمین متروک شکل گرفته‌است. از طرفی چون یک شهاب‌سنگ در حال سقوط است، درخت صنوبر را به‌صورت یک موجود باستانی در بیابانی غیر مسکونی به ما نشان می‌دهد.

برنده‌ی جایزه‌ی بخش عکاسی ستاره‌ها و سحابی‌ها

سحابی

عکاس: Ignacio Diaz Bobillo، نام اثر: Statue of Liberty NebulaGeneral Pacheco, Buenos Aires, Argentina, 24 March 2018

در این عکس دو سحابی را می‌بینید که در فاصله‌ی زیادی از یکدیگر قرار دارند. سحابی سمت راست که NGC 3576 نام دارد به زمین نزدیک‌تر است و شکل آن الهام‌بخش نام این عکس است (سحابی مجسمه‌ی آزادی). هر دو سحابی فعال هستند و ستاره‌زایی دارند. در نتیجه شکل و نور آن‌ها ناشی از ستاره‌های فعال و جوان است که باعث می‌شود آرایه‌ی زیبایی از شکل ورنگ را تماشا کنیم. در این عکس از فیلترهایی استفاده شده که تنها اجازه‌ی عبور طیف بسیار باریکی از نور را می‌دهند و در نتیجه تصویر حاصل رنگ‌هایی را نشان می‌دهد که با استاندار سه رنگ پالت رنگی هابل هماهنگ است.

جایزه‌ی بهترین عکس تازه‌واردان

با وجود اینکه در این بخش هم باید یک برنده اعلام می‌شد، نهایتاً دو برنده معرفی شدند.

تازه وارد

عکاس: Ross Clark، نام اثر: The Jewels of Orion Embleton, Northumberland, UK, 30 January 2019

عکاس اولین عکس از سپتامبر ۲۰۱۸ که عکاسی نجومی را آغاز کرده تلاش کرده تا چنین عکسی را ثبت کند. این عکس بخشی از صورت فلکی شکارچی را نشان می‌دهدکه در واقع بهترین هدف عکاسی در نیمکره شمالی است. این عکاس عنوان کرده که در این عکس نشان داده که با یک دوربین DSLR متوسط و یک لنز تا چه حد می‌توان در عکاسی نجومی پیشرفت کرد. او گفته امیدوار است این عکس بتواند برای کسانی که یک کیت عکاسی دارند و قصد دارند عکاسی نجومی را شروع کنند، الهام‌بخش باشد. این تصویر ترکیبی از دو عکس ۲۰۰ میلی‌متری است. این دو عکس در PixInsight پردازش شدند و برخی پردازش‌های پایه‌ای برای حذف نورهای اضافه و کالیبره کردن نور روی آن‌ها انجام شده‌است. سپس این دو عکس با استفاده از فتوشاپ به یکدیگر متصل شدند و با کمک این نرم‌افزار نویزها کاهش یافته، غبار حذف شده و اندازه و رنگ ستاره‌ها کنترل شده‌است.

چین

عکاس: Shuchang Dong، نام اثر: Sky and Ground, Stars and SandNingxia, China, 25 July 2018

عکس دوم در بخش مرکزی چین و در حالی گرفته شده که نور ماه با شدت تمام بر تپه های شنی می‌تابیده‌است. عکاس همراه‌با دوست خود در این منطقه حضور داشته و پس از غروب خورشید و طلوع ماه، تصمیم گرفته این عکس را از آسمانِ ستاره‌باران و با شکوه ثبت کند.

عکس‌های برنده و عکس‌های دوم و سوم در هر بخش، همراه‌با ۶۸ عکسی که در لیست نهایی برای انتخاب برندگان قرار داشتند، در نمایشگاه عکاسی نجومی سال که در موزه‌ی ملی دریانوردی بریتانیا برگزار می‌شود، به نمایش گذاشته شده‌است. این نمایشگاه از ۱۳ سپتامبر به روی بازدیدکنندگان گشوده شده‌است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات