اورکلاک حیرت‌انگیز پردازنده ۱۸ هسته‌ای Core i9 10980XE اینتل

پنج‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
اورکلاک حیرت‌انگیز پردازنده Core i9 10980XE اینتل نظر افراد بسیاری را به خود جلب کرده است.
تبلیغات

پردازنده Core i9 10980XE اینتل که از پرچمداران سطح بالای دسکتاپ (HEDT) به حساب می‌آید، به‌تازگی برای پیروزی در رقابت با پردازنده‌های Ryzen Threadripper نسل سوم، آماده ورود به بازار شده است. کاهش قیمت به ازای هر هسته پردازشی، برجسته‌ترین مسئله در مورد این پلتفرم است. اما جدا از مسئله‌ی قیمت، ظاهرا این پردازنده پرچم‌دار می‌تواند تا ۵/۱ گیگاهرتز افزایش فرکانس را برای تمامی ۱۸ هسته به ارمغان آورد.

پردازنده‌های نسل دهم اینتل Core X برای پردازش‌های سنگینی طراحی شده‌اند

ظاهرا شرایط برای پردازنده‌های قدرتمند Cascade Lake X اینتل بر وفق مراد است و تاکنون مادربردهای جدیدی با سوکت LGA 2066 از برند‌های MSI و Gigabyte منتشر شده‌اند تا زمینه را برای ورود پردازنده جدید و قدرتمند اینتل فراهم کنند. پردازنده‌های نسل دهم اینتل Core X برای پردازش‌های سنگینی چون اجرای برنامه‌های سه‌بعدی و رندرینگ طراحی شده و عملکردی بسیار قدرتمند را در این زمینه در اختیار کاربران و حرفه‌ای‌ها قرار خواهند داد.

پردازنده‌های اینتل در زمینه اورکلاکپذیری از گذشته تا امروز عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و این موضوع برای پردازنده‌های جدید Cascade Lake X اینتل نیز صادق بوده است. پردازنده مدل Core i9 10980XE اینتل ۱۸ هسته‌ای است و با ۱۸ هسته و ۳۶ رشته پردازشی فرکانس بوست را به عدد ۴/۳ گیگاهرتز خواهد رساند. به‌تازگی سایت PCGamesN توانسته است ۱۸ هسته در فرکانس ۵/۰ گیگاهرتز در پردازنده Core i9 10980XE اورکلاک کند. در نهایت نیز با وجود خنک‌کننده مایع، استاندارد این فرکانس به ۵/۱ گیگاهرتز در تمامی ۱۸ هسته رسید که نتیجه، اورکلاک‌پذیری بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ی این پردازنده جدید را به تصویر کشید. در واقع اکنون می‌توانید یک پردازنده HEDT را با قیمتی پایین‌تر خریداری کنید که عملکرد آن نسبت به نسل پیشین به شکل مناسبی افزایش پیدا کرده است.

پردازنده اینتل

با نگاهی به بنچمارک فوق خواهید دید که Intel Core i9-10980 XE با کسب امتیاز ۵۱٬۵۱۴ تا ۳۲ درصد سریع‌تر از AMD Threadripper 2950X با امتیاز ۳۵٬۶۹۱ است؛ با وجود این، تراشه اینتل با قیمت ۹۷۹ دلار و رقیب آن از AMD با قیمت ۹۰۰ دلار به فروش می‌رسند. به هر حال احتمالا در این شرایط هم خرید Core i9-10980 XE عقلانی‌تر به نظر می‌رسد.

پردازنده اینتل

به‌طور کلی پردازنده‌های نسل دهم اینتل از پردازنده‌های نسل دومی AMD Ryzen Threadripper بسیار سریع‌تر هستند؛ اما باید دید که آیا حریف پردازنده‌های نسل سومی Ryzen Threadripper با لیتوگرافی 7 نانومتری هم خواهند بود یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات