SimCam: دوربین نظارتی با قابلیت آموزش‌‌پذیری

چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
شرکت Simtoo در خلال نمایشگاه CES 2019، از دوربین نظارتی جدیدی با قابلیت‌‌های ویژه در هوش مصنوعی رونمایی کرد.
تبلیغات

Simtoo شرکتی اصالتاً چینی است که بیشتر به‌‌خاطر ساخت پهپادهای سلفی منعطف و قابل‌‌حمل شهرت دارد؛ اما گویا این شرکت قصد دارد در سال جاری در بازارهای تازه‌‌ای ورود کند. در جریان نمایشگاه CES 2019 لاس‌وگاس، این شرکت از دوربین تازه‌‌ی خود با نام SimCam رونمایی کرد. این دستگاه با گواهی IP65، دوربینی امنیتی مناسب برای محیط‌های مسکونی محسوب می‌‌شود که از قابلیت هوش مصنوعی برای شناسایی افراد در معرض دید خود بهره می‌‌برد.

چنانچه نگاهی به ظاهر این دوربین بیندازید، احتمالاً متوجه ویژگی چشمگیری نخواهید شد؛ درواقع همین حالا هم تعداد زیادی از دوربین‌‌های امنیتی نظیر Nest ،Ring و Ooma به بازار عرضه شده‌‌اند که از الگوریتم‌های بینایی رایانه‌‌ای برای تشخیص چهره‌، ردیابی افراد و تشخیص رفتارهای مشکوک استفاده می‌کنند. در این میان، سیم‌‌کم چه مزیت رقابتی را عرضه می‌‌کند؟ به ادعای شرکت سازنده، محصولش ابزاری است که امکان آموزش سیستم بینایی دوربین را در محدوده‌‌های نظارتی خاص فراهم می‌‌کند. مثلاً می‌‌توان به دوربین آموزش داد که محیط تحت‌‌نظارت، میز صبحانه در آشپزخانه یا دَرب کمد در فضای منزل باشد.

SimCam camera

فناوری پایش این دوربین به‌‌اندازه‌‌ای خوب است که قادر به تشخیص نکات ظریفی در محیط اطراف است؛ مثلاً وقتی که درب محوطه‌‌ی ورودی یک استخر باز گذاشته می‌شود یا زمانی که بسته‌‌ی پستی به محل می‌‌رسد. این دوربین مانند بسیاری از رقبای هوشمند خود، می‌تواند چهره‌‌ی اعضای خانواده و دوستان را با دقت ۹۹.۴ درصد تشخیص دهد و هشدار دهد که فرد به‌‌خصوصی در حال نزدیک‌‌شدن به محل است.

وقایع ضبط‌شده نیز روی کارت حافظه‌‌ی Micro SD کوچکی ذخیره می‌شوند که می‌‌توانند نهایتاً با اطلاعات اپلیکیشن سیم‌‌کم همگام‌‌سازی ‌شوند. این اپلیکیشن می‌‌تواند به‌‌طور خودکار وقایع را در فهرست‌های جداگانه‌‌ای به تفکیک نام دوربین، نوع شناسایی، تاریخ‌ و زمان ثبت سازمان‌دهی کند. آرون ژانگ، مدیرعامل و بنیان‌‌گذار شرکت سیم‌‌تو می‌‌گوید:

ما سال‌ها در رویای ساخت دوربین امنیتی خانگی هوشمند بودیم تا اینکه تیم ما موفق شد فناوری هوش مصنوعی را با محصول نظارت ویدئویی ادغام کند. بیشتر دوربین‌‌های امروزی قابلیت ضبط تصاویر را دارند؛ اما این امکان وجود نداشت که کاربران بتوانند نوع نظارت خود را بر خانه یا ملک تعریف کنند. با کمک فناوری هوش مصنوعی و پایش اجسام فیزیکی، سیم‌کم توانسته افق‌‌های تازه‌‌ای را در عرصه‌‌ی امنیت و نظارت خودکار منازل به روی ما بگشاید.
SimCam camera

البته Nest نیز عملکردی قابل‌قیاس با محصول سیم‌‌تو در مناطق تحت‌‌نظارت ارائه می‌دهد؛ این بدان معنی است که می‌‌توانید حوزه‌‌ی علاقه‌‌مندی خاصی را در دید دوربین تعریف کنید تا هر زمان که تحرکاتی در این حوزه دیده‌‌ شد، به شما اطلاع‌رسانی کند. اما تعریف چنین عملکردهایی در Nest منوط به پرداخت حق‌‌ اشتراک ماهیانه است؛ این در حالی است که هیچ هزینه‌‌ی اشتراکی برای سیم‌‌کم تعریف نشده است. این دوربین ویژگی‌های قابل‌‌توجه دیگری نیز دارد که می‌‌توان در میان‌‌ آن‌‌ها به وجود واحد پردازش برداری ساخت شرکت Movidius اینتل اشاره کرد؛ این واحد توانایی تشخیص اشیا را به‌‌کمک فناوری هوش مصنوعی دارا است. سیم‌‌کم مجهز به میکروفن و اسپیکر است که امکان برقراری تماس دو طرفه را فراهم می‌‌کند. برای ایجاد چنین قابلیتی از تراشه‌‌ی بی‌سیمی در باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی به‌‌همراه حسگری پنج مگاپیکسلی ۱/۲.۳ اینچی سونی IMX باقابلیت دید ۳۶۰ درجه‌‌ و امکان تصویربرداری در شب بهره گرفته شده است.

همان‌‌طور که پیش‌‌تر ذکر شد، سیم‌‌کم قابلیت همگام‌‌سازی کامل را با اپلیکیشن اختصاصی خود را خواهد داشت. علاوه‌‌بر این، امکان ارسال دستورهای صوتی از طریق دستیار صوتی الکسای آمازون و گوگل اسیستنت نیز فراهم شده است. شرکت سیم‌‌تو می‌گوید که به‌‌واسطه‌‌ی برنامه‌‌ی توسعه‌‌دهنده‌‌‌‌ی مجیک این شرکت و کیت توسعه‌‌ی نرم‌افزاری، می‌‌توان حداکثر بهره‌‌برداری را از ظرفیت سخت‌‌افزاری دوربین به عمل آورد.

سیم‌‌کم در ماه فوریه سال جاری (بهمن ۹۷) راهی بازارهای جهان خواهد شد؛ هنوز جزئیاتی درمورد نحوه‌‌ی قیمت‌‌گذاری و سفارش‌‌ این محصول ارائه نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات