فروش الکسا آمازون از مرز ۱۰۰میلیون دستگاه گذشت

یک‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
آمازون ادعا می‌کند که فروش الکسا آمازون از مرز ۱۰۰میلیون دستگاه گذشته است. در این آمار تکان‌دهنده، همه‌ی حقیقت موضوع هم بیان نشده است.
تبلیغات

آمازون تمایل زیادی به انتشار آمار فروش الکسا آمازون در بازار ندارد. آخرین آمار فروش شرکت، به‌حدی مبهم است که نمی‌توانیم درنهایت تصویر روشنی از میزان فروش الکسا در بازار رقابتی در دست داشته باشیم.

آمازون، آمار و ارقام جالب‌توجهی درباره‌ی فروش الکسا منتشر کرده است. دیو لیمپ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری The Verge اعلام کرد که تاکنون بیش از ۱۰۰میلیون دستگاه مجهزبه الکسا آمازون در بازار به‌فروش رسیده است. اما در این مصاحبه، مشخص نشده که چند دستگاه مجهز به الکسا واقعا متعلق به خود شرکت آمازون است. از سوی دیگر، آمار به‌صورت طبقه‌بندی‌شده، محصولات مختلفی که با الکسا به بازار عرضه شده‌اند را مشخص نمی‌کند. درواقع می‌توانیم بگوییم که اطلاعات آمار فروش آمازون، تنها نشان می‌دهد کاربران بسیاری در بازار دستگاه‌هایی را با پشتیبانی از الکسا آمازون برای مصارف خانگی خریداری کرده‌اند.  

الکسا / alexa

دیو لیمپ علاوه‌بر ارائه‌ی آمار کلی و مبهم درباره‌ی فروش الکسا آمازون، در ادامه‌ی صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرده که موجودی اکو دات آمازون از ماه ژانویه تمام شده‌اند. آمار ارائه‌شده از سوی آمازون، تصویر روشنی از میزان دسترسی و استفاده از الکسا را نشان نمی‌دهد. مشخص نیست چه تعداد از دستگاه‌هایی که آمازون در آمار خود به آن‌ها اشاره کرده و مجهز به الکسا آمازون هستند، در دسته‌ی لوازم خانگی قرار دارند. همچنین مشخص نیست که چه تعدادی از کاربران واقعا از دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی الکسا در عمل استفاده می‌کنند.

وقتی کاربر ماشین لباسشویی با قابلیت پشتیبانی از الکسا آمازون را خریداری می‌کند، بدین معنی نیست که در عمل نیز کاربر برای کار کردن با ماشین لباسشویی از فرمان‌های صوتی استفاده می‌کند و از قابلیت‌های الکسا در عمل واقعا استفاده می‌‌شود. حتی مشخص نیست که دستیار هوشمند الکسا جزو گزینه‌های فعال دستگاه باشد یا هنوز فعال نشده باشد.  باتوجه به اینکه در زمان انتشار این مطلب بیش از ۲۸/۰۰۰دستگاه در صنعت خانه هوشمند، قابلیت پشتیبانی از الکسا آمازون را دارند، این احتمال وجود دارد که از این تعداد دستگاه‌ها، برخی از آن‌ها هنوز مورد استفاده قرار نگرفته باشند.

رقابت بازار را هم نمی‌توانیم نادیده بگیریم. رقیب سرسختی همچون گوگل اسیستنت کار را برای آمازون پیچیده‌تر می‌کند. هم‌اکنون در اکثر گوشی‌های هوشمند اندرویدی از گوگل اسیستنت پشتیبانی می‌کنند ولی هنوز قابلیت اتصال به اسپیکرهای هوشمند یا سایر لوازم خانگی هوشمند را ندارند. اگر گوگل نیز آمار و داده‌های مربوط‌به گوگل اسیستنت را منتشر کند، معلوم نیست شرایط برای الکسا سخت‌تر می‌شود یا با چالش جدی‌تری رو‌به‌رو خواهد شد یا خیر. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات