انتظارات بالقوه‌ سرمایه‌گذاران از بیت کوین در سال ۲۰۱۹

یک‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
باوجود سقوط شدید قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۱۸ و روند نزولی بازار رمز ارزها، در سال جدید سرمایه‌گذاران چه انتظاری از این صنعت دارند؟
تبلیغات

سال ۲۰۱۸، بیت‌ کوین بزرگ‌ترین رکود تاریخی خود را تجربه کرد، به‌طوری‌که در پایان ماه دسامبر، ارزش این ارز رمزنگاری‌شده ۸۰درصد پایین‌تر از قیمت آغاز سال آن بود. به‌این‌ترتیب بیت‌کوین با روند بازار نزولی (بازار خرسی) وارد سال ۲۰۱۹ شد. سؤالی که مطرح می‌شود این است که سرمایه‌گذاران در دو فصل اول سال جاری، باید چه انتظاری از این بازار داشته باشند؟

چند کاتالیزور در افق بیت کوین

در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹، مؤسسه Bakkt، یکی از صرافی‌ها و ارائه‌دهندگان نقدینگی ارزهای دیجیتال که توسط شرکت مادر ICE بورس اوراق بهادار نیویورک اداره می‌شود، یکی دیگر از بازارهای معاملات آتی بیت‌کوین را راه‌اندازی می‌کند.

بازارهای معاملات آتی بیت‌کوین، در اواخر سال ۲۰۱۷ و توسط دو اپراتور بزرگ یعنی CBOE و CME تنظیم شدند. اما ازآنجاکه بازارهای هر دو اپراتور با محوریت پول نقد عمل می‌کنند، تأثیر زیادی بر روند قیمت کوتاه‌مدت دارایی‌های دیجیتال نخواهند داشت.

bitcoin price 2018

 به‌گفته‌ی جیک چروینسکی، وکیل دولتی دادگستری و وکیل مدافع بخش دعوی بورس و اوراق بهادار سازمان  Kobre & Kim، بازارگاه Bakkt درواقع یک بازار فیزیکی بیت‌کوین است که تحویل BTC را به سرمایه‌گذاران تضمین می‌کند. این بازار می‌تواند تأثیر زیادی روی قیمت رمزارزها داشته باشد، زیرا مدار عرضه‌ی بیت‌کوین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چروینسکی می‌گوید:

توجه کنید که Bakkt، یک نیروی واقعی حفظ و عرضه‌ی بیت‌کوین است. به این معنی که جریان‌های داخلی سازمانی و نهادی، می‌توانند عرضه‌ی یک ارز را کاهش و به‌تبع قیمت آن را افزایش دهند. این پروسه، با عملکرد بازارهای آتی کنترل‌شده‌ی بیت‌کوین نظیر CME و CBOE که صرفاً با محوریت تبادلات نقدی آینده فعالیت می‌کنند، متفاوت است.

فاکتوری که تأثیر بالقوه‌ی Bakkt بر قیمت بیت‌کوین را تعیین می‌کند، نرخ تقاضای مشتریان آمریکایی این شرکت در طول چندماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

Bakkt

گرچه بسیاری از سرمایه‌گذاران، هم‌اکنون نیز Bakkt را یکی از کاتالیزورهای اصلی بهبود وضعیت بیت‌کوین می‌دانند، اما تقاضای Bakkt هنوز هم نامشخص است. این احتمال وجود دارد که سیر نزولی و ادامه‌دار قیمت‌ها که به فروش حجم بالای بیت‌کوین منجر شد، روند و سود مورد انتظار اولیه‌ی این شرکت را محقق نکند.

البته هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا Bakkt، در میان‌مدت به افزایش معنی‌دار قیمت BTC کمک می‌کند یا خیر. اما، راه‌اندازی اولین بازار فیزیکی آتی بیت‌کوین در ایالات‌متحده، عامل مثبتی برای این بخش و همچنین نهادینه‌سازی دارایی‌های رمزنگاری‌شده، به‌عنوان یک کلاس دارایی محسوب می‌شود.

از طرف دیگر، در پی خبر تأسیس Bakkt، بورس اوراق بهادار Nasdaq نیز تصمیم دارد یک بازار معاملات آتی دیگر را راه‌اندازی کند. این برنامه تقریباً هم‌زمان خواهد بود با بیانیه‌ی آینده‌ی کمیسیون اوراق بهادار آمریکا (SEC) درباره‌ی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF)، که درخواست آن را شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی VanEck و استارتاپ  SolidX ارائه کرده بودند.

VanEck-SolidX

آیا یک ETF در راه است؟

ETF یا صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشتراکی است که سهام آن، درست مانند شرکت‌های سهام عمومی و همچنین دارایی‌های فیزیکی، در بازار بورس مبادله می‌شود.

به‌گفته‌ی هستر پیرس، یکی از مقامات ارشد بخش دارایی‌های رمزنگاری کمیسیون SEC، تصویب ETF بیت‌کوین ممکن است چند روز یا چند سال به طول بیانجامد و سرمایه‌گذاران نباید منتظر چنین چیزی بمانند. او گفته بود:

لازم نیست نفس خود را حبس کنید و منتظر بمانید. من اکیداً به مردم توصیه می‌کنم که تصمیمات مهم خود را به تصویب ETF بیت کوین یا دارایی‌های رمزنگاری‌شده واگذار نکنند. همه‌ی شما میدانید که من به‌سختی تلاش می‌کنم همکارانم را تشویق کنم که با ذهن بازتر و روشن‌تری به حوزه‌ی دارایی‌ها و ارزهای رمزنگاری‌شده نگاه کنند. اما من هم به آن اندازه که برخی از مردم می‌گویند، قابل‌تحسین نیستم.

صرف‌نظر از ETF، قیمت BTC براساس یک چرخه تغییر خواهد کرد. طی سال ۲۰۱۸، صنعت ارزها و دارایی‌های دیجیتال در برخی حوزه‌ها پیشرفت چشمگیری داشت و تحولات مثبت بی‌سابقه‌ای را نسبت چند سال اخیر شاهد بود. بااین‌حال همه‌ی تغییر و تحولات، تأثیر زیادی بر قیمت این دارایی‌های نداشتند.

ازلحاظ تاریخی، به‌طور متوسط ۶۲هفته طول کشید تا بیت‌کوین از یک اصلاح اساسی بهبود پیدا کند. بیشتر تحلیلگران انتظار دارند که وضعیت بیت‌کوین، تا پایان سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۹، روند تدریجی مثبتی را تجربه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات