فناوری پنهان پشت کف‌های شوینده چیست؟

پنج‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ده‌ها سال است که مواد شوینده در جای جای زندگی انسان حضور دارند و موارد استفاده از آن‌ها بی‌شمار است.
تبلیغات

شوینده‌ها در انواع و اشکال مختلفی تولید می‌شوند و فناوری تولید آن‌ها روزبه‌روز کامل‌تر شده و فرمولاسیون آن‌ها پیشرفت می‌کند. اما می‌توان گفت پایه اصلی اغلب مواد شوینده کف است.

کف نه‌تنها یک عامل روانی در پذیرش ماده شوینده به‌عنوان محصولی مؤثر به‌شمار می‌رود بلکه از نظر شیمیایی نیز واقعا تأثیرگذار است. بسیاری از افراد وجود کف زیاد را دلیلی بر کیفیت خوب شوینده‌ها می‌دانند و معمولا شوینده‌هایی که خوب کف نمی‌کنند را از سبد خرید خود خارج می‌کنند.

اما چه عاملی باعث موفقیت کف در تمیز کردن شده است؟

مواد شوینده معمول مانند مایع ظرفشویی، عملکردشان وابستگی زیادی به میزان کف کردن آن‌ها دارد. در حالت عادی روغن و آب باهم ترکیب نمی‌شوند و هنگامی که باهم تماس پیدا می‌کنند در دو لایه مختلف جای می‌گیرند. اما کف باعث می‌شود که روغن به قطرات ریزتری تبدیل شود؛ به‌طوری که بتوان آن را به‌نوعی با آب ترکیب و از هر سطحی پاک کرد.

درواقع کف از مولکول‌هایی تشکیل شده که دو ساختار متفاوت دارند. یکی از این ساختارها عاشق آب است و مولکول‌های هیدروفولیک نامیده می‌شود؛ و ساختار دیگر از آب متنفر است و هیدروفوبیک نام دارد. در فرایند شستشو مولکول‌های هیدروفولیک به روغن می‌چسبد و مولکول‌های هیدروفوبیک با آب پیوند برقرار می‌کند و این باعث می‌شود قطرات ریز روغن در آب معلق شوند.

فرایند کلی شستشو به این صورت اتفاق می‌افتد. هنگامی که شوینده‌ای را استفاده می‌کنید، در کف ایجادشده روغن و دیگر آلودگی‌ها با مولکول‌های کف ترکیب شده و از ساختار سطح در حال شستشو جدا می‌شوند.

گلرنگ

در طول سال‌های مختلف این فناوری به‌طور منظم پیشرفت کرده است. به‌عنوان مثال به مایع ظرفشویی آنزیم‌های مختلف اضافه شده که باعث حل کردن مواد غذایی می‌شود و فرایند شستشوی آن‌ها را از روی ظروف راحت‌تر می‌کند. تریکلوزان نیز ترکیب دیگری است که در شوینده‌های مختلف مثل مایع ظرفشویی و مایع دستشویی استفاده می‌شود. این ماده ترکیبی طبیعی دارد و معمولا از حیوانات و گیاهان استخراج می‌شود. ساختار ضد باکتریایی تریکلوزان باعث شده که نقشی اساسی در شوینده‌ها داشته باشد. این ماده خیلی سخت تخریب و از روی سطوح پاک می‌شود و به همین دلیل تاثیر زیادی در ازبین‌بردن جرم‌ها دارد. چراکه بعد از آبکشی نیز همچنان روی ظروف یا حتی روی دست باقی می‌ماند و خاصیت ضد باکتریایی سطوح را برای مدتی حفظ می‌کند.

نوع دیگری از شوینده‌ها نیز وجود دارند که پایه و اساس آن‌ها براساس کف نیست. مانند پودر یا مایع سفید کننده که بدون کف کردن می‌تواند برای سفید کردن و گندزدایی انواع سطوح یا پارچه‌ها استفاده شود. اساس کار سفید کننده آزاد کردن مولکول‌های اکسیژن در فرایندی است که اکسیداسیون نامیده می‌شود. این فرایند اکسیداسیون به‌قدری قوی عمل می‌کند که علاوه‌بر پاک کردن جرم‌ها، می‌تواند رنگ سطوح را نیز در خود حل کند. بنابراین سفیدکننده‌ها  موارد مصرف خاصی دارند و به‌عنوان یک شوینده روتین شناخته نمی‌شوند.

تکنولوژی سفیدکننده‌ها نیز در طول سالیان مختلف پیشرفت‌های بسیاری داشته است. امروزه سفیدکننده‌هایی که برای پاک کردن سرویس‌های بهداشتی به‌کار می‌روند قابلیت کف کردن نیز دارند اما سفیدکننده‌هایی که برای پارچه و البسه استفاده می‌شوند از این خاصیت مستثنی هستند.

گلرنگ یکی از برندهایی است که با سابقه طولانی در تولید شوینده‌های مختلف از جمله مایع ظرفشویی و مایع سفیدکننده از پیشتازان این بازار به‌شمار می‌رود. واحد تحقیق و توسعه گلرنگ در طول سال‌های گذشته روی فرمولاسیون و ترکیب‌بندی این محصولات تمرکز بسیاری داشته تا بتواند آن‌ها به موثرترین و باکیفیت‌ترین شوینده‌های بازار تبدیل کند.

بهبود فرمولاسیون این محصولات باعث شده که موارد استفاده و کاربرد آن‌ها در منزل افزایش پیدا کند. به‌عنوان مثال می‌توان از مایع سفیدکننده گلرنگ علاوه‌بر البسه و پارچه‌ها در سرویس بهداشتی و حتی سینک آشپزخانه نیز استفاده کرد.

اگرچه این محصولات همه در دسته مواد شیمیایی قرار می‌گیرند اما ارتقا فناوری تولید آن‌ها باعث شده که روزبه‌روز هماهنگی بیشتری با محیط زیست و سلامت انسان داشته باشند. ازاین‌رو هیچ نگرانی از بابت مصرف روزانه آن‌ها وجود ندارد و توصیه می‌شود برای حفظ پاکیزگی هرچه بیشتر، استفاده از مواد شوینده استاندارد و مناسب توسط خانواده‌ها جدی گرفته شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات