کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با مصرف ویتامین D

پنج‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشی که اخیرا در برزیل انجام شد، نقش ویتامین D در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را نشان داد.
تبلیغات

ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. پژوهش‌ها نقش ویتامین D را در کنترل قند خون نشان می‌دهند. درحال‌حاضر نقش ویتامین D در افزایش سلامت استخوان‌ها به خوبی شناخته شده است. همچنین، یک پژوهش جدید در برزیل نشان داده که ویتامین D ممکن است باعث افزایش حساسیت به انسولین شود که درنتیجه باعث کاهش سطح گلوکز و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 خواهد شد. نتایج این پژوهش به‌صورت آنلاین در مجله انجمن یائسگی آمریکای شمالی (The North American Menopause Society) منتشر شده است.

پژوهش‌های دیگر در این زمینه، به وضوح رابطه‌ی بین ویتامین D و کنترل قند خون را نشان داده‌اند، که نشان می‌دهد ویتامین D حساسیت انسولین را افزایش می‌دهد و عملکرد سلول بتای پانکراس را بهبود می‌بخشد. در این پژوهش مقطعی که شامل ۶۸۰ زن برزیلی در سنین ۳۵ تا ۷۴ سال بود، هدف، ارزیابی ارتباط احتمالی بین کمبود ویتامین D و افزایش قند خون بود.

در بین زنانی که با آن‌ها مصاحبه شد، ۲۴ نفر (۳/۵ درصد) از مکمل‌های ویتامین D استفاده می‌کردند. پژوهشگران دریافتند که استفاده از این مکمل‌ها ارتباط معکوسی با میزان بالای سطح گلوکز دارد. قرار گرفتن در معرض آفتاب همچنین باعث ایجاد چنین رابطه‌ای می‌شود که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D با سطح بالای قند خون همراه است.

نتایج این پژوهش در مقاله‌ای با نام «سطوح سرمی بالای ویتامین D با سطح قندخون پایین در ارتباط است» منتشر شد.

دکتر جان پینکرتون، مدیر اجرایی این انجمن در این‌باره گفت:

اگرچه برای این موضوع هنوز یک رابطه علت و معلول ثابت نشده، اما سطح پایین ویتامین D ممکن است نقش مهمی در ابتلا به دیابت نوع ۲ ایفا کند.مکمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ویتامین D ممکن است باعث بهبود کنترل قندخون شوند، ولی هنوز به مطالعات بیش‌تری در این‌باره نیاز است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات