چه انتظاری از عرضه اولیه سهام اوبر داشته باشیم؟

پنج‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
انتظار می‌رود عرضه‌ی اولیه‌ی سهام (IPO) اوبر در چند ماه آینده به بازارها برسد. این عرضه‌‌ی عمومی سهام می‌تواند به یکی از معاملات بزرگ تاریخ تبدیل شود.
تبلیغات

اوبر مدارک S-1 خود را در کمیسیون بورس و اوراق بهادار به‌صورت محرمانه تکمیل کرده است. این سند معمولا تا چند هفته قبل از عرضه‌ی سهام دردسترس عموم قرار نمی‌گیرد.

درحالی‌که در چند سال گذشته عمومی‌شدن چندین یونیکورن فناوری را شاهد بوده‌ایم، عرضه‌ی عمومی سهام اوبر (Uber) موضوع دیگری است. میزان افزایش سرمایه ممکن است به بیش از ۲۰میلیارد دلار برسد و ارزش‌گذاری بیش از ۱۲۰میلیارد دلار برآورد شود. گفتنی است تاکنون، این شرکت ۲۰میلیارد دلار در بازارهای خصوصی سرمایه جذب کرده است. این امر باعث می‌شود عرضه‌ی اولیه‌ی سهام Uber به یکی از معاملات بزرگ تاریخ تبدیل شود.

رسیدن به این جایگاه بدون مشکل و تنش نبوده است. در ژوئن‌۲۰۱۷، تراویس کالانیک، مدیرعامل پیشین شرکت، در میان سرقت اسرار تجاری و اقدام‌های شدید علیه رگولاتورها استعفا کرد.

بااین‌حال، دارا خسروشاهی، مدیرعامل سابق ایکس‌پدیا (Expedia) و مدیرعامل جدید اوبر، زمان کمی برای ایجاد تغییرات بزرگ، به‌ویژه با فرهنگ خاص شرکت صرف کرد و IPO بخش مهمی از این فرایند خواهد بود.

این عرضه چیزی بیش از جذب سرمایه‌ی صرف خواهد بود. عرضه‌‎ی عمومی سهام، سهام نقدشونده را به‌عنوان پول معامله و نیز روشی برای جذب کارکنان مستعد فراهم می‌کند. درواقع، تلاش برای توسعه وسایل نقلیه‌ی خودران به استخدام مهندسان حرفه‌ای و دانشمندان داده نیاز دارد.

uber

آندره حداد، مدیرعامل شرکت توربو (Turbo) می‌گوید:

رقیبی که بهترین پوشش جهانی را داشته باشد، با بیشترین درآمد برای رانندگان و کمترین هزینه و راحت‌ترین تجربه برای مصرف‌کنندگان برنده‌ی میدان خواهد بود. در مسابقه‌ی تحول فضای کسب‌وکار چندتریلیون‌دلاری، این اتفاق هنوز زود است.

همچنین به‌نظر می‌رسد رقیب اصلی اوبر، یعنی لیفت (Lyft)، فرایند عرضه‌ی اولیه‌ی سهامش را در اوایل سال ۲۰۱۹ شروع کند. بااین‌حال، اوبر دست بالا را دارد. این شرکت حدود ۶۹درصد از بازار آمریکا را دراختیار و در هفتاد کشور دیگر نیز حضور دارد. همچنین، اوبر بخش‌های تجاری متنوعی، مانند تحویل غذا و حمل‌ونقل بار نیز دارد. 

درمجموع، بازهم لیفت پیشرفت چشمگیری داشته است. علاوه‌براین، حفظ پیشتازی در فضای فناوری می‌تواند دشوار باشد. زمانی نه‌چندان دور، شرکت‌هایی مانند نوکیا و بلک‌بری صنعت موبایل را زیر سلطه‌ی خود داشتند.

اوبر

جیمی ساترلند، مدیرعامل سونیکس و هم‌بنیان‌گذار TaxiNow، یکی از بازیگران پیشین صنعت تاکسی اینترنتی می‌گوید:

بزرگ‌ترین تفاوت بین اوبر و لیفت حضور در عرصه‌ی جهانی است. اوبر مجبور است هزینه‌ی بیشتری برای ورود به بازارهای جدید و حل‌وفصل مسائل با رگولاتورها صرف کند. هنگامی‌که این راه هموار شود، دنباله‌روی برای شرکتی مانند لیفت آسان‌تر می‌شود. مطمئنا اوبر برخی مزایای برتری را کسب خواهد کرد؛ اما همان‌گونه که در بازارهای توسعه‌یافته‌تر مانند سان‌فرانسیسکو دیده می‌شود، هزینه‌های تعویض برای مصرف‌کننده به‌هیچ‌وجه وجود ندارد.

شایان ذکر است درنهایت، عرضه‌ی اولیه‌ی اوبر ممکن است به چیزی خارج از کنترل مدیریت بستگی داشته باشد: ناپایداری بازار سهام. افت شاخص در دسامبر بدترین دوران پس از رکود بزرگ بوده و زیاد مشخص نیست که این وضعیت به ثبات برسد. بی‌اعتمادی زیادی مانند سیاست‌های نرخ بهره‌ی فدرال ریزرو و اختلافات تجاری بین آمریکا و چین وجود دارد.

این امر به این معنی نیست که اوبر در انجام معامله‌‌اش موفق نخواهد بود؛ اما ممکن است به‌معنای آن باشد که ارزش‌گذاری باید به‌سمت پایین تجدیدنظر و عملکرد سهام پس از عرضه تضعیف شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات