سنجینه به‌صورت رسمی رونمایی شد؛ راهکاری برای اعتبارسنجی افراد حقیقی و حقوقی

سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
سامانه سنجینه روز گذشته طی یک مراسم رسمی آغاز به کار کرد. در مراسم آغاز به کار رسمی این سامانه، علاوه‌بر مدیران آیکان، مدیران ارشد وزارت ارتباطات، ایرانسل و همراه‌ اول نیز حضور داشتند.
تبلیغات

اپلیکیشن سنجینه پلتفرم جامعی است که با استفاده از آن می‌توان رتبه و کارنامه‌ی اعتباری افراد حقیقی و حقوقی را براساس فاکتور‌هایی نظیر تسهیلات استفاده، بازپرداخت اقساط و تعهدات گمرکی و مالیاتی به دست آورد. نمره‌ی اعتباری ارائه‌شده توسط این سامانه مبتنی بر اطلاعات بیش از ۹۰ میلیون تسهیلات اعطایی سیستم بانکی است که بیش از ۳۲ میلیون فرد حقیق و حقوقی را شامل می‌شود.

سنجینه درواقع یک کانال ارتباطی برای دسترسی مردم به اطلاعاتی است که تا پیش از این استفاده از آن در اختیار بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری بود. استفاده از این سامانه علاوه‌بر ایجاد امکانی برای تشخیص عملکرد افراد در حوزه‌ی اعتباری در معاملات و عقد قراردادها، بستری را برای کنترل نمره‌ی اعتباری برای هر فرد فراهم آورده است، به‌طوری‌که هر شخص حقیقی یا حقوقی با استفاده از این سامانه قادر است تا نمره‌ی اعتباری خود را کنترل کند.

سنجینه اطلاعات استعلام‌شده از سوی کاربران را از سامانه‌ی ملی اعتبارسنجی که متعلق به شرکت مشاوره‌ی رتبه‌بندی ایران است، دریافت می‌کند. به بیان بهتر، سنجینه هیچ اطلاعاتی را از کاربران دریافت و ذخیره نمی‌کند، بلکه کانالی برای انتقال اطلاعات تأییدشده از سوی بانک مرکزی به سوی کاربران است. نمره‌ی اعتباری کاربران حاصل عملکرد ۵ تا ۷ ساله‌ی هر شخص در حوزه‌ی اعتباری است. ضمنا باید به این نکته اشاره کرد که عملکرد اعتباری کاربران در این سامانه حداکثر در بازه‌ی ۹ ساله‌ی گذشته قابل استفاده است، یعنی سنجینه تنها قادر است تا نمره‌ی اعتباری را مبتنی بر اطلاعات بانکی و اعتباری اشخص از سال ۱۳۸۸ به این سو آماده کند.

سامانه سنجینه

سنجینه برای اعتبارسنجی کاربران و جلوگیری از سوءاستفاده، از سیستم شاهکار که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توسعه یافته، استفاده می‌کند. در سنجینه پس از آنکه کاربر درخواست خود را برای این سامانه ارسال کرد، اعتبارسنجی در مرحله‌ی دوم با استفاده از شاهکار انجام می‌شود. ضمنا شخص حقیقی یا حقوقی مورد بررسی نیز ازطریق پیامک از انجام فرایند جست‌وجو توسط سایرین آگاه می‌شود و می‌تواند اجازه‌ی ارائه‌ی اطلاعات را درکنار نحوه ارائه‌ی اطلاعات در اختیار سنجینه قرار دهد. برای مثال کاربر مورد بررسی می‌تواند ارائه‌ی جزییات اعتباری از قبیل کارنامه‌ی تفصیلی یا نمره‌ی اعتباری را مشخص کند.

سامانه‌ی سنجینه سرویس‌دهی خود را ازطریق وب‌سایت، اپلیکشن، پیامک و همچنین کد دستوری USSD ارائه می‌کند. با استفاده از سامانه سنجینه می‌توان در سه سطح نمره‌ی اعتباری کاربران را دریافت کرد؛ به‌طوری‌که کاربران می‌توانند رتبه‌ی اعتباری، خلاصه کارنامه‌ی اعتباری و کارنامه‌ی اعتباری تفصیلی را دریافت کنند.

در حال حاضر هزینه اشتراک این خدمات به‌صورت روزانه ۴۰۰ تومان است که بعد از گذشت یک ماه امکان یک‌بار درخواست کارنامه برای شما فراهم می‎شود. در صورت نیاز به دریافت موردی کارنامه نیز، هزینه هربار استعلام ۱۲ هزار تومان تعیین شده است. سامانه سنجینه با هدف تسهیل استفاده از خدمات و تنوع روش‏‌های پرداخت، امکان پرداخت بر بستر اپراتور را هم فراهم کرده است تا دسترسی به کارنامه اعتباری شما در هر زمان و مکانی راحت‌‏تر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات