ایران خودرو با افزایش ۷۰ درصد قیمت قطعه موافقت کرد

یک‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
با پیگیری‌های مداوم انجمن قطعه‌سازان، سرانجام ایران‌خودرو حاضر به افزایش ۷۰ درصدی قیمت قطعه و پرداخت بدهی معوق خود به شرکت‌های قطعه‌سازی شد.
تبلیغات

فرهاد بهنیا، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان درباره‌ی دو وعده‌ی ایران‌خودرو به صنعت قطعه‌سازی کشور گفت:

بعد از جلسات مداوم، ایران‌خودرو حاضر به افزایش ۷۰ درصدی قیمت قطعه و پرداخت ۸۵ درصد تسهیلات دریافتی خود به قطعه‌سازان به‌عنوان مطالبات معوقش شد. علت اصلی ممانعت خودروسازان از افزایش قیمت قطعه، مخالفت شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو بود، اما به‌تازگی ایران‌خودرو به ما وعده‌ی افزایش ۷۰ درصدی قیمت قطعه را داده است.
ایران خودرو

بهنیا ادامه داد:

با شرکت خودروسازی سایپا به‌دلیل تغییرات پی‌درپی مدیرعامل، نتوانستیم جلسه‌ی مشخصی داشته باشیم؛ اما ایران خودرو علاوه‌بر وعده‌ی افزایش قیمت قطعه، قول داده که ۸۵ تا ۹۰ درصد از تسهیلاتی که دریافت خواهد کرد را به قطعه‌سازان به‌عنوان مطالباتش پرداخت کند. از ۱۱ هزار میلیارد تومانی که قرار است به دو خودروساز به‌عنوان تسهیلات پرداخت شود، ۴ هزار میلیارد تومان به‌صورت ریالی و ۷ هزار میلیارد ریال به‌صورت ارزی است که به واردات مواد اولیه اختصاص داده می‌شود.
سایپا

بهنیا با اشاره به اینکه میزان مطالبات از هر دو خودروساز ۱۵هزارمیلیارد تومان است، گفت:

 ایران خودرو قرار است ۸۵ تا ۹۰ درصد از سهم ۲ هزار میلیارد تومانی تسهیلات ریالی خود را به‌عنوان مطالباتش به قطعه‌سازان پرداخت کند که این موضوع کمک بزرگی به صنعت قطعه خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان همچنین درباره‌ی افزایش قیمت قطعه نسبت به سال ۹۶ توضیح داد:

قیمت آلومینیوم سال گذشته ۶۱۰۰ تومان بود، که  امسال ۲۳۰۰۰ تومان شده سات؛ به همین روال، قیمت هر ورق فولاد از ۱۸۰۰ به ۴۸۰۰ تومان، قیمت سرب از ۷۵۰۰ به ۲۸۰۰۰ تومان و قیمت مواد پلیمری از ۴ هزار به ۱۴۲۰۰ تومان رسیده است.
فرهاد به نیا بهنیا

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان، افزایش قیمت خودرو را به‌دلیل ممانعت شورای رقابت از افزایش قیمت خودرو همگام با جهش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز دانست و گفت:

در پی این ممانعت، تولید و تیراژ خودرو روزبه‌روز کاهش یافت و در مقابل تقاضا افزایش پیدا کرد و از همین رو شاهد آشفتگی بازار خودرو بودیم؛ به‌طوری‌که در این وضعیت حدود ۷ هزار میلیارد تومان سود به دلالان رسید. هم‌اکنون نه خودروساز و نه قطعه‌ساز از افزایش قیمت خودرو راضی نیست! چرا که این افزایش قیمت متناسب با جیب مصرف‌کننده نیست، اما ما چاره‌ای جز قبول این شرایط نداریم. 
peugeot 301 پژو ۳۰۱

بهنیا همچنین درباره‌ی آینده پژو ۳۰۱ اظهار کرد:

براساس برنامه‌ی تحقیقات ایران‌خودرو، خودکفایی تولید پژو ۳۰۱ تا پایان سال آینده در دستور کار قرار دارد. براساس آمار، رنو ۱۱۵ هزار خودرو و پژو حدود ۴۰ هزار خودرو در کشور فروختند و ما همچنان پای دریافت غرامت خود از این دو شرکت هستیم؛ زیرا تمام خودروهایی که پلتفرم مشترک این دو شرکت بودند، نیمه‌کاره رها شده‌اند؛ بنابراین اکنون زمان آن است که از محل تضامین غرامت دریافت کنیم.
دونالد ترامپ

البته به نظر می‌رسد که موضوع دریافت غرامت از شرکت‌هایی مانند پژو و رنو به شوخی شبیه باشد؛ زیرا این خودروسازان چند سال پیش نیز همزمان با اعمال تحریم‌های آمریکا از ایران خارج شدند و هیچ‌گاه به علت عدم پایبندی به تعهدات خود مورد مواخذه قرار نگرفتند. درحالی‌که پیش از بازگشت مجدد رنو و پژو به صنعت خودروسازی کشور برخی کارشناسان خواستار اخذ تضمین‌های جدی از طرف خارجی برای خارج نشدن یا پرداخت غرامت بودند، اما این شرکت‌ها بار دیگر بدون گرفتن تضمین به ایران برگشتند. سرانجام هشدارهای کارشناسان به حقیقت پیوست و خودروسازان فرانسوی با اولین درخواست دونالد ترامپ برای ترک ایران، بار دیگر بدون هیچ‌گونه صحبتی صنعت خودروسازی کشور را ترک کردند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات