چرا قیمت بیت‌کوین هرگز به صفر نمی‌رسد

جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
مطالعه 4 دقیقه
اخیرا طبق برخی پیش‌بینی‌ها، گفته شده است که قیمت بیت‌کوین به صفر خواهد رسد، اما چرا باید این ادعا را اشتباه دانست.
تبلیغات

اخیراً جف شوماخر (Jeff Schumacher) در سخنرانی در شهر داووس سوئیس ادعا کرده است که قیمت بیت­‌کوین به صفر خواهد رسید. در این مطلب درباره دو دلیل ساده بحث خواهیم شد که چرا قیمت بیت­‌کوین هرگز به صفر نخواهید رسید و عملا این موضوع غیرممکن است.

همان‌طور که کریستینا کامبن (Christina Comben) می‌نویسد:

شوماخر یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران و جزو افراد با تجربه در این صنعت است. او با CNBC گفت‌وگو کرده و گفته که از نظر او بیت‌کوین یک ارز بی‌فایده است. در عوض علاقه او بیشتر معطوف به فناوری بلاکچین است.

همچنین شوماخر گفته که:

معتقدم که قیمت بیت‌کوین به صفر خواهد رسید. فکر می‌کنم که بیت‌کوین فناوری بی‌نظیری است اما نمی‌توان آن را به‌عنوان یک ارز درنظر گرفت.

دلیل اول: معتقدان واقعی

برای این‌­که بازار بیت­‌کوین مانند یک مخزن خالی شود باید تمامی افراد بیت‌کوین‌های خود را بفروشند. این اتفاق به نظر غیرممکن می‌رسد. در حقیقت، می‌توان تخمین زد که کمتر از نیمی از سکه‌های موجود همواره دادوستد خواهند شد. به عبارت دیگر هر انتقال سکه‌­ایی دریافت کننده­‌ای خواهد داشت.

اینکه دقیقا چه تعداد از سکه‌های موجود دادوستد می‌شود، کار دشواری است اما می‌دانیم که در ۲۴ ساعت اخیر حدود یک میلیون سکه در بلاکچین منتقل شده‌اند. در مجموع تنها ۱۷ میلیون سکه بیت‌کوین وجود دارد. ساتوشی ناکاماتو حدود یک میلیون از این سکه‌ها را برای خود نگه داشته است و در مجموع تعداد ۲۱ میلیون سکه از بیت‌کوین وجود خواهد داشت.

سال گذشته گزارشی از سوی Diar و دیگر تحلیل‌گران منتشر شد که نشان می‌داد بیش از ۵۵ درصد از بیت‌کوین‌های موجود هرگز ارسال نشده‌اند. ٪۴۲ از افرادی که بیش از ۲۰۰ بیت‌کوین دارد حتی در طول اوج قیمت در ماه دسامبر ۲۰۱۷ تراکنشی ایجاد نکرده‌اند. درحالی‌که ٪۲۷ از آن‌ها همچنان دارایی بیت‌کوین خود را افزایش دادند.

اگر کسانی که در طول اوج قیمت سکه‌­های خود را نفروخته‌اند، چرا باید در زمان سقوط قیمت آن‌ها بفروشند؟

البته مسئله تقاضا همچنان وجود دارد، البته شواهدی از اینکه چه میزان تقاضا برای بیت‌کوین است، وجود ندارد. حتی اگر بیت‌کوین تنها یک ابزار تجاری سودآور باشد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران خرد تنها به‌دلیل برخی ویژگی‌ها و قابلیت‌ها به آن علاقه‌مند باقی خواهند ماند.

دلیل دوم: نفع شخصی

 با وجود سکه­‌های زیادی که در کیف‌پول‌ها جا خوش کرده‌اند، اتفاقات عجیب زیادی باید رخ دهد تا قیمت بیت‌کوین به صفر برسد، برخی از اتفاقات عبارت‌اند از:

  • کسانی که سکه‌­های خود را نگه داشته‌­اند، به علت یک انگیزه اقتصادی تعداد زیادی از سکه‌های خود را ازبین ببرند.
  • معامله‌گران مایل به تحمل زیان به هزاران توکن خود شوند.
  • همه ربات‌های دادوستد به خرید ارزان سکه‌ها برنامه‌ریزی شوند.
  • اکثر صرافی‌های مجازی تعطیل شوند یا به‌طور همزمان هک شوند.
  • استخراج‌کنندگان مایل به اعطای رایگان پاداش بلوک‌ها شوند.

همان‌طور که واضح است امکان تحقق این فروض تقریبا غیرممکن است. اگرچه شوماخر معتقد است که بیت‌کوین بی اساس و بنیان است، اما به نظر می‌رسد که نظریه او بی اساس و بنیان باشد، چراکه هیچ کس در قیمت صفر دارایی خود را نخواهد فروخت.

درصد بالایی از افراد در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. استراتژی خرید و نگه داشتن بیت‌کوین همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد که شوماخر هنوز به درستی این موضوع را درک نکرده که اجتناب از فروش برای بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌عنوان یک راهبرد انتخاب شده است.

بسیاری از متقاضیان اولیه بیت‌کوین در انتظار زمانی هستند که به‌طور مستقیم از خود بیت‌کوین استفاده کنند، نه آ‌ن‌که بیت‌کوین را تبدیل به ارز دیگری کنند. جهان ارزهای رمزنگاری شده به سرعت در حال توسعه است، اما جا افتادن این ارزها ممکن است چند دهه زمان ببرد، به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه که جایگزین مناسبی برای پول‌های ملی محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات