بیت کوین را فراموش کنید! چرا مجرمان برای پول‌شویی از فورتنایت استفاده می‌کنند؟

پنج‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
اخیراً یک شرکت امنیت سایبری متوجه شده است که خلافکاران دارک وب، با استفاده از پول داخلی بازی فورتنایت، فعالیت‌های پول‌شویی انجام می‌دهند.
تبلیغات

بازی ویدیویی فورتنایت با بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر، یکی از پرطرفدارترین بازی‌های گروهی جهان است. درواقع روش کسب درآمد فریمیوم این بازی به‌اندازه‌ای محبوب است که توسعه‌دهنده‌ی آن یعنی اپیک گیمز (Epic Games) در سال ۲۰۱۸ حساب خود را در بانک حدود سه میلیارد دلار افزایش داد. بااین‌حال به گزارش ایندیپندنت، اپیک گیمز تنها شرکتی نیست که به‌لطف فورتنایت ثروتمند شده است. مشخصاً V-Bucks، پول رسمی این بازی نیز به‌عنوان یک ابزار پول‌شویی، در دارک وب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

V-Bucks فورتنایت چگونه برای پول‌شویی استفاده می‌شود؟

به‌گفته محققین، هکرها از کارت‌های اعتباری دزدیده‌شده برای خرید V-Bucks استفاده می‌کنند. سپس اکانت‌هایی که در آن V-Bucks خریداری‌شده، مجدداً باقیمتی پایین‌تر به بازیکنان فورتنایت فروخته می‌شوند، یا به عبارتی پول خلاف‌کاران را «تمیز می‌کنند». اولین‌بار، شرکت امنیتی سایبری Sixgill جریان این فعالیت‌ها را کشف کرد. مأموران این شرکت گفته‌اند که برای کشف این ماجرا، خود را به‌عنوان مشتریان بالقوه جا زده‌اند و طی تراکنش‌ها، با برخی از مجرمان ارتباط برقرار کرده‌اند.

بنجامین پریمینگر، تحلیلگر ارشد اطلاعات Sixgill گفت:

مجرمان از کارت‌های اعتباری تقلبی یا دزدیده شده استفاده کرده و سپس با بهره‌گیری از فرصت‌ها و معافیت‌های مرتبط با این بازی، پول خود را به سیستم فورتنایت وارد و از آن خارج می‌کنند.

مشخص نیست که شیادان و مجرمان، تاکنون از این عملیات چقدر پول به دست آورده‌اند. هرچند Sixgill تأکید کرده است که پولی که در پیرامون فورتنایت در جریان است، رشد چشمگیری داشته، زیرا محبوبیت بازی همچنان در حال افزایش است.

Fortnite V-Bucks are Used to Launder Money

راهی مؤثر برای کلاه‌برداری در دارک وب

اگر نگاه نزدیک‌تری به ماجرا داشته باشیم، متوجه می‌شویم که ابعاد و ظرفیت این کلاه‌برداری تا چه حد گسترده است. بازی فورتنایت، از زمان انتشار، به موفقیت فوق‌العاده‌ای دست پیداکرده و تابه‌حال آن صدها میلیون بازیکن در فرایند آن شرکت داشته‌اند. اکثریت این بازیکنان، در رده‌ی سنی کودکان و نوجوانان قرار دارند. به همین علت هم به‌راحتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و معمولاً کلاه‌برداری کردن از آن‌ها، بسیار ساده است.

دارک وب یا وب تاریک، بخش پنهان و دور از انظار از اینترنت است که فقط با نرم‌افزارهای خاصی می‌توان به آن راه یافت. به همین دلیل هم فعالیت‌های غیرقانونی و خلافکارانه‌ی آنلاین زیادی در آنجا صورت می‌گیرد. جریان پول‌شویی ازطریق سکه‌های فورتنایت، ممکن است در بخش‌های دیگر اینترنت نظیر شبکه‌های اجتماعی نیز دیده شود. اما طبق گزارش‌ها، عملیات فوق در مقیاس بسیار بزرگ‌تری در دارک وب انجام می‌شود.

Are V-Bucks the New Bitcoin

آیا V-Bucks، بیت‌کوین جدید است؟

گرچه بیت کوین عمدتاً به‌عنوان یک راهکار ذخیره‌سازی ارزش یا یک ابزار مبادلاتی شناخته می‌شود، اما از مدت‌ها پیش، به‌عنوان یکی از ابزارهای محبوب فعالیت‌های خلافکارانه نیز مورداستفاده قرار می‌گرفت. طبق تحقیقات مؤسسه‌ی CipherTrace، خلاف‌کاران در فاصله‌ی ژانویه‌ی ۲۰۰۹ تا سپتامبر ۲۰۱۸ بیش از ۲.۵ میلیون دلار را در قالب بیت کوین، پول‌شویی کرده‌اند.

اپیک گیمز توسعه‌دهنده‌ی فورتنایت قصد دارد پیش از وسعت گرفتن دامنه‌ی پول‌شویی‌های V-Bucks، به این جریان خاتمه دهد. سخنگوی این شرکت به هالیوود ریپورتر گفت:

اپیک گیمز مسئله را کاملاً جدی گرفته، زیرا کلاه‌برداری و بازپرداخت پول، هم کسب‌وکار و هم بازیکنان ما را در معرض ریسک قرار می‌دهد. ما مثل همیشه کاربران را تشویق می‌کنیم که گزینه‌ی تائید دومرحله‌ای را روشن کنند، از رمز عبور تکراری استفاده نکنند، رمز عبور خود را قوی انتخاب کنند و اطلاعات حساب خود را با دیگران به اشتراک نگذارند.
The ‘Milly Rock’ Lawsuit

شکایت Milly Rock

در پایان، اشاره‌ای هم داریم به آخرین خبری که در فهرست مشکلات رو به رشد فورتنایت و تولیدکننده‌ی آن قرار دارد: اپیک گیمز علاوه‌بر دعوی قضایی مرتبط با پول‌شویی، با شکایت دیگری هم از طرف 2 Milly خواننده‌ی رپ رو‌به‌رو است. این خواننده مدعی است که توسعه‌دهندگان فورتنایت بدون رعایت کپی‌رایت، از رقص Milly Rock او استفاده کرده‌اند. شکایت این پرونده، ماه گذشته ثبت‌شده است. اپیک گیمز، رقص میلی راک (که در سال ۲۰۱۴ در ویدیویی با همین نام به تصویر کشیده شد) را در فصل پنجم و بانام « Swipe It» به بازی فورتنایت اضافه کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات