چالش ۱۰ سال خودروهای پرفروش جهان

سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
در چالش ۱۰ سال خودروهای پرفروش، مدل‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۹ مثل فورد موستانگ، تویوتا کمری و هوندا سیویک، تغییرات و بهینه‌سازی کیفی و کمّی درکنار قیمت‌گذاری منطقی مشاهده می‌شود.
تبلیغات

اگر در هفته‌های گذشته به شبکه‌های اجتماعی مختلف توجه کرده باشید، قطعا با چالش ۱۰ سال‌ (10Year Challenge) آشنایی دارید. در این چالش جالب، تصاویر مختلف در موضوع‌های متنوع از سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۹ را کنارهم قرار می‌دهند تا تغییرات یک دهه را مشخص کنند. چالش ۱۰ سال از تصاویر اشخاص مهم تا مکان‌های تاریخی و برندهای تولیدکننده را شامل می‌شود.

Ford Mustang Shelby GT500

البته شاید این چالش در نوع خودروسازی، برای بسیاری از ایرانی‌ها بیشتر باعث ناراحتی باشد. تنها کافی است تصاویر خودروهای داخلی مدل ۱۰ سال پیش و امروز را کنارهم قرار دهیم تا تغییر درخورتوجه قیمت و حتی کاهش کیفیت و حذف برخی تزیینات ظاهری بدنه‌ی خودرو، سؤال‌های فراوان ایجاد کند. یافتن جواب این سؤال‌ها اگر خیلی خوشبین باشیم، نیازمند عبور از هفت‌خان رستم است. باوجوداین، چالش تغییر ۱۰ سال در خودروهای خارجی بسیار تفاوت دارد و شاید در بسیاری از این مدل‌ها، تنها مشخصه‌ی ثابت مدل ۱۰ سال پیش با امروز، قیمت‌گذاری مناسب و منطقی باشد. در این مقاله، با مراجعه به مطلب جالب وب‌سایت موتور وان، چالش ۱۰ سال را روی تعدادی از محبوب‌ترین خودروهای جهان مثل تویوتا کمری، هوندا سیویک، فورد موستانگ، بی‌ام‌و سری 3 و... پیاده می‌کنیم.

قیمت‌های نوشته‌شده به مدل استاندارد و پایه‌ی هر خودرو مربوط هستند.

بی‌ام‌و سری 3

BMW 3 Series
BMW 3 Series

قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۳۷ هزار دلار

قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۴۱ هزار دلار

اگر واقع‌بین باشیم، مدل E90 یکی از نسل‌های ناکام‌ سری 3 بی‌ام‌و است؛ به‌ویژه اینکه E90 مجبور بود جای خالی E46 را پر کند. با نگاهی کوتاه به طراحی این مدل، کاملا می‌توان دلیل محبوب‌نبودن سری 3 کد E90 را درک کرد: نمای رو‌به‌رو با چراغ‌های ساده و جلوپنجره‌ی قلوه‌ای بزرگ‌تر از E46، اصلا جذاب نیست. خط تیز جانبی با رینگ‌ها و طراحی چراغ‌های عقب همخوانی ندارد. درواقع، بی‌ام‌و E90 سری 3 در تیپ استاندارد و پایه هیجان‌انگیز نیست. البته، این ایرادها تاحدودی در M3 برطرف شد. نسل هفتم سری 3 سال گذشته‌ی میلادی در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد. G20 قطعا جذاب‌تر از E90 و تغییرات ۱۰ ساله کاملا مشخص است. جلوپنجره‌ی‌ عریض شاید کمی جای بحث داشته باشد؛ اما بخش‌های دیگر بدنه، به‌خوبی کنارهم قرار می‌گیرند. چراغ‌های جلویی باریک درکنار فناوری LED و طراحی زاویه‌دار، نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کنند. همچنین، خط طولی جانبی بدنه پیوند زیبایی بین گِل‌گیر جلو و عقب ایجاد کرده است و چراغ‌های عقب را باید یکی از بهترین طراحی‌های بی‌ام‌و تابه‌امروز دانست. بی‌ام‌و M3 مدل ۲۰۰۹ پیشرفت درخورتوجهی دربرابر E90 بود؛ بنابراین، باید دید M3 در G20 چه وضعیتی خواهد داشت.

شورولت سیلورادو

Chevrolet Silverado 2009
شورولت سیلورادو / Chevrolet Silverado 2019

قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۱۹ هزار دلار

قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۲۹ هزار دلار

مدل ۲۰۰۹ از وانت پرطرفدار شورولت سیلورادو (Silverado) نمونه‌ای کامل از طرح ساده‌ی پیکاپ استاندارد آمریکایی است. به‌جرئت می‌توان گفت سیلورادوی ۲۰۰۹ هیچ بخش ویژه‌ای برای جذابیت بصری ندارد و حتی با اضافه‌کردن بسته‌ی اسپرت Z71 نیز وضعیت تغییر نخواهد کرد. طرح جعبه‌ای در نمای رو‌به‌رو و عقب و استفاده از تزیینات کروم فراوان و رینگ‌های پنج‌پره‌‌ی نقره‌ای، دستور ساخت هر وانت معمولی آمریکایی است. شاید تنها ویژگی جذاب سیورادو مدل ۲۰۰۹، رنگ قرمز بدنه باشد. با اینکه جدیدترین نسل و مدل ۲۰۱۹ از سیلورادو تغییرات چشمگیری کرده؛ اما بسیاری از کارشناسان آمریکایی، طرفدار ظاهر جدیدش نیستند. هیئت‌تحریریه‌ی موتور وان طراحی مدل جدید را با عبارت «تماشای آن مشکل است» توصیف کرده‌اند؛ اما شورولت سیلورادو ۲۰۱۹، چه زیبا یا زشت، قطعا منحصربه‌فرد و خاص است. درمجموع، شاید طراحی این پیکاپ زیبا نباشد؛ اما در بین مدل‌های دیگر، توجه بیشتری را جلب می‌کند. سیلورادو ۲۰۱۹ در تیپ Taril Boss با حذف تزیینات کروم و انتخاب نمونه‌ی سیاه‌رنگ درکنار لاستیک‌های بزرگ آفرود، نمای جذاب‌تری دارد. درهرصورت، سیلورادوی امروز دربرابر مدل ۲۰۰۹، پیشرفت زیادی کرده است.

رم 1500

Ram 1500 2009
Dodge Ram 1500

قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۲۲ هزار دلار

قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۳۱ هزار دلار

مدل ۲۰۰۹ پیکاپ رم 1500 طراحی زیبایی داشت. می‌توان گفت 1500 دربرابر شورولت سیلورادو و فورد F-150 زیباتر و ظاهر متفاوت‌تری داشت. جلوپنجره‌ی بزرگ کروم درکنار چراغ‌های افتاده، امضای این پیکاپ در ۱۰ سال گذشته بود و نسخه‌های دیگر آن با تکیه بر همین الگو عرضه شدند. مدل ۲۰۱۹ پخته‌تر شده است؛ ولی هنوزهم جلوپنجره‌ی بزرگ با تزیینات کروم در مدل جدید وجود دارد؛ با این تفاوت که چراغ‌های جلو باریک‌تر و تهاجمی‌تر شده‌اند. در نسخه‌های مختلف با آپشن‌های متنوع، ظاهر رم 1500 جدید کمی تغییر می‌کند؛ اما درمجموع، پیکاپ مدرن و زیبا و جذابی است.

دوج چلنجر

Dodge Challenger 2009
Dodge Challenger 2019

قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۲۲ هزار دلار

قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۲۷ هزار دلار

نسل سوم دوج چلنجر (Challenger) پس از ۲۵ سال غیبت در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد. چلنجر ۲۰۰۹ با طراحی جذاب و عضلانی درکنار پیشرانه‌ی ۸ سیلندر Vشکل با قدرت ۴۲۵ اسب‌بخار در تیپ SRT8، به تمام خواسته‌های علاقه‌مندان پاسخ کامل داد. درحقیقت، طراحی چلنجر به‌قدری زیبا است که هنوزهم پس از گذشت سال‌ها از عرضه‌ی نسل سوم، جذابیت دارد؛ به‌همین‌دلیل، این مدل همچنان در نسل سوم با تغییرات ظاهری و فنی جزئی تولید می‌شود. شاید تولید یک مدل خودرو در طول ۱۰ سال عجیب باشد؛ اما زمانی‌که تقاضا برای آن وجود داشته باشد، مقام‌های دوج به تولید عجولانه نسل چهارم چلنجر نیازی نخواهند داشت و به نسخه‌های خاص مثل دیمن (Demon) و هلکت و رِدآی (Redeye) بسنده می‌کنند.

فورد موستانگ

Ford Mustang Shelby GT500 2009
Ford Mustang Shelby GT500 2019

قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۲۱ هزار دلار

قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۲۷ هزار دلار

نسل پنجم فورد موستانگ با کد S-197 و طراحی مشابه با نمونه‌های کلاسیک، در سال ۲۰۰۵ عرضه شد. موستانگ ۲۰۰۹ جرقه‌ای بود که احیای دوج چلنجر و شورولت کامارو را آغاز کرد؛ اما طرفداران بین پونی‌کار آمریکایی اختلاف هم وجود داشت. بسیاری از افراد طراحی موستانگ ۲۰۰۹ با الهام از مدل دهه‌ی ۱۹۶۰ را تحسین می‌کردند؛ اما برخی نیز طراحی نمای عقب آن را نقد کردند. موستانگ ۱۰ سال پیش برخلاف امروز، خودرویی عضلانی با مهندسی ساخت ساده‌تر بود؛ محورعقبی صلب که با کمک پیشرانه‌ی ۶ یا ۸ سیلندر Vشکل به‌‌حرکت می‌افتد. نسخه GT موستانگ ۲۰۰۹ از پیشرانه ۴.۶ لیتری ۸ سیلندر ۳۰۰ اسب‌بخار می‌گرفت. باوجوداین، نمونه‌ی تولیدمحدود شلبی GT500KR که هفته‌ی گذشته نسل جدیدش رونمایی شد، از پیشرانه‌ی ۵.۴ لیتری سوپرشارژ V8 با قدرت ۵۵۰ اسب‌بخار استفاده می‌کرد. فورد موستانگ ۲۰۱۹ درمقایسه‌با مدل ۲۰۰۹، تغییرات فراوانی کرده است. برای مثال، موستانگ بازار بیشتری پیدا کرده و هم‌اکنون، پرفروش‌ترین خودروِ اسپرت کوپه‌ی جهان است. در طراحی مدل ۲۰۱۹، هنوز‌هم در طراحی چراغ‌های عقب کمی وفاداری به گذشته دید می‌شود؛ اما به‌طورکلی، موستانگ مدرن با مدل کلاسیک دهه‌ی ۱۹۶۰ مقایسه‌کردنی نیست. شلبی GT500 مدل ۲۰۲۰ جدیدترین نسخه از سری موستانگ است که احتمالا بیش از ۷۰۰ اسب‌بخار قدرت خواهد داشت.

هوندا سیویک

Honda Civic 2009
Honda Civic 2019

قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۱۶ هزار دلار

قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۱۹ هزار دلار

سیویک ۲۰۰۹ قطعا خودروِ زیبایی نیست؛ اما دربرابر دیگر مدل‌های کامپکت آن دوران متفاوت‌تر بود. برگ برنده‌ی هوندا سیویک ۲۰۰۹، سواری هیجان‌انگیز و عملکرد فنی فوق‌العاده بود. تیپ Si از پیشرانه‌ی ۲ لیتری با قدرت ۱۹۷ اسب‌بخار و جعبه‌دنده‌ی دستی ۶ سرعته استفاده می‌کرد. نسل هشتم سیویک دربرابر مدل ۲۰۱۹ و نسل دهم، تغییرات فراوان فنی و ظاهری به‌خود دیده است. مدل ۲۰۱۹ سیویک مانند مدل ۲۰۰۹، در نسخه‌های کوپه و سدان و هاچ‌بک عرضه می‌شود؛ اما در بخش طراحی نگاهی عمیق‌تری به گذشته داشته است. بااین‌حال، سیویک، به‌‌ویژه در نسخه هاچ‌بک، جوان‌پسند است. در بخش قوای فنی، پیشرانه‌ی ۲ لیتری با توربوشارژر همراه شده است. درکنار تمام تغییرات هوندا سیویک از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۹ که نسل هشتم تا دهم را شامل می‌شود، بهترین اتفاق تولید نسخه‌ی پرفرمنس تایپ R مجهز به پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۳۰۶ اسب‌بخار است. احتمالا در سال ۲۰۲۹ هم، سیویک خودروِ کوچک تمام‌عیاری خواهد بود.

هیوندای سانتافه

Hyundai Santa Fe 2009
Hyundai Santa Fe 2019

قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۲۳ هزار دلار

قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۲۵ هزار دلار

سانتافه ۲۰۰۹ با معمولی‌ترین طراحی ممکن برای مدل کراس‌اور عرضه شد: دو بخش جلو و عقب جعبه‌مانند به‌اضافه کاپوت و اتاق. طراحان هیوندای با قراردادن نشان این شرکت در جلوپنجره، کارش را به‌پایان رسانده‌اند. سانتافه ۲۰۰۹ بی‌شک یکی از طراحی‌های یکنواخت و تکراری خودروسازی را دارد؛ اما ۱۰ سال بعد، تیم طراحی هیوندای با استخدام افراد جدید و کسب تجربه‌ی بیشتر، سانتافه‌ی جذاب‌تری تولید کرده‌اند. هیوندای سانتافه جدید با چراغ‌های باریک جلو و هماهنگ با جلوپنجره‌ی ۶ ضلعی، خطوط پیچیده در گِل‌گیرها، پنل‌های جانبی، رینگ‌های زیباتر و ابعاد بزرگ‌تر، با کراس‌اور معمولی فاصله‌ی زیادی دارد.

لکسوس RX

Lexus RX 2009
Lexus RX 2019

قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۳۹ هزار دلار

قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۴۵ هزار دلار

دَه سال پیش، فیس‌لیفت نسل دوم لکسوس RX روزهای آخر فروشش را پشت‌سر می‌گذاشت تا نسل سوم از راه برسد. در آن زمان، RX بازیگر مهمی در کلاس کراس‌اورهای لوکس بود که با به‌روزرسانی سال ۲۰۰۹، جایگاه بهتری هم پیدا کرد. باتوجه‌به زبان طراحی جدید لکسوس، مدل جدید RX هیچ‌ شباهتی به نمونه‌ی ۱۰ سال پیش ندارد؛ زیرا RX مدل ۲۰۱۹ با تمرکز ویژه بر خطوط تیز طراحی شده است. جلوپنجره‌ی مدرن لکسوس یکی از ویژگی‌های خاص RX مدل ۲۰۰۹ را ازبین برده است. با مدل قدیمی امکان رانندگی بدون جلب‌توجه وجود داشت؛ اما با RX جدید این کار امکان ندارد.

تویوتا کمری

Toyota Camry 2009
تویوتا کمری / Toyota Camry

قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۲۰ هزار دلار

قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۲۵ هزار دلار

به‌دلیل خاصیت محصولات تویوتا در استهلاک کم و عمر طولانی و کیفیت ساخت بی‌نظیر، هنوزهم مدل ۲۰۰۹ کمری در خیابان‌های کشورهای مختلف دیده می‌شود. در نگاه اول، شاید کمری ۲۰۰۹ سدانی معمولی به‌نظر برسد؛ اما اگر بیشتر دقت کنیم، این مدل چندان هم زشت نیست. درست مانند خودروهای ژاپنی آن سال‌ها، در طراحی کمری بر خطوط ملایم و دایره‌وار تمرکز شده که ظاهر آن را کمی هم اسپرت نشان می‌دهد. کمری با فروش ۳۵۶،۸۲۴ دستگاه، پرفروش‌ترین خودروِ تویوتا در سال ۲۰۱۷ بود. از سال ۲۰۱۰ تاکنون، خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند پرچم‌دار بوده‌اند و به‌نظر می‌رسد تیم طراحی تویوتا برای جذب مشتری‌های بیشتر به سدان، ظاهر کمری را تهاجمی‌تر و اسپرت‌تر کرده است. برخلاف مدل ۲۰۰۹، کمری جدید در تمام بخش‌ها به تزیینات و خطوط تهاجمی پناه‌ برده و قطعا سدانی جذاب‌تر از گذشته است. وجود انواع امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مدرن به‌صورت استاندارد در کمری ۲۰۱۹، مصداق تلاش ژاپنی‌ها برای فروش بیشتر این سدان خوش‌ساخت است.

تویوتا راو4

Toyota RAV4 2009
Toyota RAV4 2019

قیمت مدل ۲۰۰۹: حدود ۲۳ هزار دلار

قیمت مدل ۲۰۱۹: حدود ۲۴ هزار دلار

در سال ۲۰۰۹، تویوتا نسل سوم RAV4 را تولید می‌کرد که آغازی برای محبوبیت این مدل بود. ظاهر راو4 قدیمی منحصربه‌فرد نبود و بیشتر برای جذب مشتری‌ها محافظه‌کارانه طراحی شده بود. سال ۲۰۰۹، از این مدل ۱۷۰،۰۰۰ دستگاه فروخته شد؛ اما در سال ۲۰۱۸، این میزان به ۴۲۷،۰۰۰ دستگاه رسید. همچون بیشتر خودروهای تولیدی تویوتا مدل ۲۰۱۹ کراس‌اور RAV4 هم در‌مقایسه‌با ۱۰ سال پیش دگرگون شده است. نسل پنجم تویوتا راو4، احتمالا تهاجمی‌ترین و خاص‌ترین طراحی را در تاریخ این مدل دارد. باید دید با طراحی جدید، فروش این مدل در سال ۲۰۱۹ به ۵۰۰،۰۰۰ دستگاه می‌رسد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات