دندانپزشکی نوین

چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
دهان و دندان نقش بسزایی در حفظ سلامت کل بدن دارد. به‌گونه‌ای که بیماری‌ها و مشکلات ایجادشده در این بخش، سلامت سایر قسمت‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
تبلیغات

امروزه ارتباط بیماری‌های لثه با سایر بیماری‌های سیستمیک نظیر مشکلات قلبی و عروقی، ناراحتی‌های گوارشی، دیابت و حتی زایمان زودرس در مادران باردار به اثبات رسیده و همین امر حاکی از اهمیت حفظ سلامت محیط دندان است.

مراجعه به دندانپزشک و حضور در مطب دندانپزشکی همواره یکی از چالش‌های پیش‌‌روی بسیاری از مراجعه‌کنندگان است. به‌گونه‌ای که استرس و ترس از حضور در مطب دندانپزشکی گه‌گاه دلیل عدم مراجعه بیماران و بالطبع ایجاد صدمات گسترده‌تر به حفره دهان و دندان است.

امروزه ورود تکنولوژی‌های مدرن به حیطه‌ی دندانپزشکی، این بخش از علم پزشکی را نیز همچون سایر بخش‌ها به‌شدت تحت تاثیر قرار داده؛ به‌گونه‌ای که امکان ارائه‌ی سطحی کاملا متفاوت از خدمات دندانپزشکی را به مراجعین عزیز فراهم آورده است. شاید روزگاری، تصور انجام جراحی لثه بدون استفاده از مواد بی حسی و در کم‌ترین زمان و با حداکثر دقت بیشتر به یک رویا شبیه بود؛ ولی امروزه با ورود لیزرها به دنیای دندانپزشکی، این امر میسر شده است. از سوی دیگر، پیشرفت‌های حاصل‌شده در دنیای دیجیتال و استفاده از آن‌ها به تجهیزات دندانپزشکی منجر به ظهور ابزارهای جدیدی از قبیل اسکنرهای داخل دهان و دستگاه‌های تصویربرداری دیجیتال شده است. نقطه عطف دیگر، حصول پیشرفت‌های شگرف در تولید پرینترهای سه‌بعدی است که متعاقبا استفاده از آن‌ها در دندانپزشکی امکان ارائه خدمات دندانپزشکی یک روزه را به بیماران فراهم کرده است. در این مقاله سعی بر این است تا با برخی از تکنولوژی‌های نوین دندانپزشکی آشنا شویم.

دندانپزشکی مبتنی بر لیزر:

انواع لیزرهای مورد استفاده در دندانپزشکی

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، استفاده از لیزرهای مختلف برای انجام روند درمان در بافت نرم و بافت سخت را تأیید کرده است. لیزر درمانی می‌تواند هم برای کودکان و هم بزرگسالان به کار رود.

لیزر بافت سخت

لیزرهای بافت سخت دارای طول موجی هستند که بیشتر توسط آب و هیدروکسی‌آپاتیت (نمک کلسیم فسفات که در استخوان و دندان وجود دارد) جذب می‌شود. به همین دلیل این لیزرها برای برش دادن ساختارهای دندانی بسیار مناسب هستند. از لیزرهای بافت سخت می‌توان اربیوم یاگ (Er:YAG) با طول موج ۲٫۹۴ میکرومتر و اربیوم کرومیوم ایتریوم اسکاندیوم گالیم گارنت (Er,Cr:YSGG) با طول موج ۲٫۷۸ میکرومتر را نام برد. مهم‌ترین کاربرد لیزر بافت سخت، برش دادن استخوان و دندان با دقت بسیار بالاست. لیزر بافت سخت معمولاً برای آماده‌سازی و فرم‌دهی دندان در پیوند کامپوزیتی، برداشتن تکه‌های کوچک دندان و پر کردن برخی از دندان‌ها به کار می‌رود.

لیزر بافت نرم

لیزر بافت نرم طول موجی دارد که بیشتر در آب و هموگلوبین جذب می‌شود. به همین دلیل این لیزرها برای درمان بافت نرم مناسب هستند. لیزر نئودیمیوم یاگ (Nd:YAG) و دیود (Diode) از لیزرهای متداول برای بافت نرم هستند. این لیزرها برای درمان بیماری‌های لثه، ازبین‌بردن باکتری و تحریک بافت برای رشد مجدد به کار می‌روند. لیزر دی اکسید کربن نیز آسیب به بافت‌های مجاور را به حداقل رسانده و نسبت‌به روش فیبر نوری با سرعت بیشتری بافت را برش می‌دهد. لیزر بافت نرم ضمن اتصال انتهای عروق خونی و عصب‌ها، در بافت نرم نفوذ می‌کند. به همین دلیل بسیاری از افراد پس از لیزر درمانی، دردی احساس نمی‌کنند. از طرف دیگر لیزر بافت نرم، فرایند ترمیم بافت را تسریع می‌کند. ازاین‌رو، در بسیاری از درمان‌های زیبایی برای فرم‌دهی بافت لثه، از لیزر بافت نرم استفاده می‌شود.

کاربردهای مختلف لیزر درمانی

  • کاهش میزان باکتری‌ها
  • لیزر برای هموار کردن سطح ریشه
  • کمک به تشخیص پوسیدگی دندان
  • برش دادن بافت سخت
  • سفید کردن دندان (بلیچینگ)

دندانپزشکی بدون درد به کمک لیزر

با معرفی لیزر CO2‌ با طول موج ۹٫۳ میکرومتر، بیماران درمان‌هایی با درد کمتر و بدون نیاز به بی‌حسی را تجربه می‌کنند. اختلاف هزینه چنین درمانی باتوجه‌به تفاوت قابل ملاحظه‌ای که در راحتی درمان دارد، بدون شک قابل قبول است. اگر بگوییم لیزرهای CO2‌ توانسته‌اند ترس همیشگی افراد را از رفتن به مطب دندانپزشکی از بین ببرند، مبالغه نکرده‌ایم.

چرا درد دندانپزشکی با لیزر درمانی به حداقل رسیده است؟

اگر نزدیک شدن تیغ دندانپزشکی به دهان، لرزه بر تن شما می‌اندازد، لیزر درمانی می‌تواند یار جدید شما باشد. این تکنولوژی‌های نوری با انرژی بالا، بسیار کم‌‌تهاجم‌تر از روش‌های قدیمی عمل می‌کنند. لیزر درمانی نیاز به دریل، تیغ جراحی و بی‌حسی در بسیاری از درمان‌های دندانی را از بین برده است. به کمک لیزر درمانی، حتی نمونه‌برداری و پرکردن دندان نیز بدون درد انجام می‌شود.

در لیزر درمانی برای جلوگیری از آسیب به بافت‌های مجاور، درمان‌ها با دقت بسیار بالا انجام می‌شوند. این درمان نیازی به بخیه و مراقبت‌های مربوط‌به آن ندارد. مزایای لیزر به همینجا ختم نمی‌شود، بلکه این ابزار قدرتمند با سترون کردن سطح، از عفونت باکتریایی دردناک نیز جلوگیری می‌کند.

لیزر سولئا

لیزر سولئا یکی از بهترین گزینه‌ها در صنعت لیزرهای بافت سخت و نرم است که در دندانپزشکی بدون درد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر هنگام مراجعه به دندانپزشکی بسیار مضطرب می‌شوید باید بی‌حسی انجام دهید، حتی اگر از احساس بی‌حسی و کرختی بعد از درمان متنفر باشید. ولی لیزر سولئا نیاز به بی‌حسی در بسیاری از بیماران را از بین برده است. سولئا اولین لیزر CO2 است که از طول موج تکی ۹٫۳ میکرومتر برای درمان استفاده می‌کند. این لیزر با کنترل کامپیوتری، بافت و مینای دندان را در تمام زوایا و با سرعت و دقت بالا تبخیر می‌کند. به کمک لرزش‌های بدون درد و بدون نیاز به بی‌حسی، شما می‌توانید به‌راحتی درمان‌های بافت سخت و نرم دندانی را انجام دهید.

تزریق بدون درد

سال‌ها است دندانپزشکان برای تزریق مواد بی‌حسی از یک دستگاه واحد استفاده می‌کنند. احتمالاً پی بردن به این نکته که بخش قابل‌توجهی از درد و ناراحتی ناشی از تزریق، به‌دلیل سوزن دندانپزشک نیست، بلکه به‌دلیل جریان ماده بی‌حسی به درون بافت است، شما را متعجب می‌کند. امروزه دستگاه‌های دیجیتال برای تزریق ماده بی‌حسی با جریان بسیار آهسته تولید شده‌اند.

 دستگاه تزریق دیجیتال چیست؟

  • مانند یک سرنگ نیست
  • مانند سرنگ، دردناک نیست
  • بهتر از سرنگ عمل می‌کند

دستگاه تزریق دیجیتال بسیار آهسته‌تر از آنچه در توان یک انسان است، ماده بی‌حسی را تزریق می‌کند. بسیاری از بیماران اظهار کرده‌اند که با این دستگاه، راحت‌ترین تزریق بی‌حسی را داشته‌اند. بی‌حسی بدون درد به بیماران کمک می‌کند تا به‌راحتی بر اضطراب ناشی از دندانپزشکی غلبه کنند.

دندانپزشکی در یک روز

یکی از مهم‌ترین فواید ایمپلنت دندانی، جایگزین کردن دندان‌های آسیب دیده و ازدست‌رفته است. ایمپلنت دندانی، جای خالی دندان‌هایی را که قابل بازیابی نیستند، پر می‌کند. درمان با روش‌های قدیمی‌تر برای کاشت ایمپلنت، تا یک‌سال هم طول می‌کشد. امروزه تقاضای بیماران برای دریافت خدمات فوری افزایش یافته است. به همین دلیل، در کلینیک دندانپزشکی عماد، خدمات دندانپزشکی در یک روز را برای کاشت ایمپلنت، در اختیار بیماران قرار داده‌ایم. در این روش، با مراجعه به دندانپزشک در جلسه اول، یک دندان موقتی برای شما کاشته می‌شود. این روش برای کسانی مناسب است که به‌طور طبیعی، استخوان کافی و شرایط مناسب برای نگه‌داری و تحمل فشار روی دندان موقتی را دارند. تکنولوژی‌های مورد استفاده در این کلینیک که توانسته است فرایند کاشت ایمپلنت را تسریع کنند، شامل موارد زیر هستند:

تصویربرداری دیجیتال

تهیه تصاویر دیجیتال نیازمند فرآیندی است که تبدیل آنالوگ به دیجیتال (ADC) نامیده می‌شود. تصویربرداری دیجیتال یک تکنیک رادیوگرافی است که به‌جای فیلم (که در روش‌های قدیمی استفاده می‌شود) از فسفرپلیت استفاده می‌کند. عناصر تصویر دیجیتال، پیکسل نامیده می‌شوند. این پیکسل‌ها، سطر و ستون‌های ماتریس تصویر را تشکیل می‌دهند. مقدار هر پیکسل بیانگر شدت یا سطح خاکستری در آن نقطه از تصویر است. نرم‌افزار کامپیوتری مورد استفاده در دستگاه تصویربرداری دیجیتال، با سازماندهی پیکسل‌ها، تصویر دندان را به‌صورت سایه‌های خاکستری نمایش می‌دهد. به کمک پیکسل‌های تصویر دیجیتال که کنتراست بسیار بالایی را ارائه می‌دهند، تشخیص آناتومی فک و دندان از جمله تخلخل استخوان، لامینادورا و اتصال عاجی مینایی دندان ساده‌تر می‌شود.

کلینیک دندانپزشکی عماد

پرینتر سه‌بعدی دندان

کاربرد CAD/CAM در دندانپزشکی، بازسازی دندان ازطریق تراشیدن دقیق بلوک‌های سرامیکی است. تکنولوژی CAD/CAM ازطریق ماشین‌های تمام اتوماتیک، امکان خلق مدل‌های دوبُعدی و سه‌بعدی را می‌دهد.

امروزه در بسیاری از کلینیک‌های دندانپزشکی در سراسر جهان، به منظور افزایش کارایی نتایج درمان، کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایت بیماران، توجه ویژه‌ای به استفاده از تکنولوژی‌های نوین در حوزه دندانپزشکی شده است.

پس از خارج کردن دندان آسیب‌دیده، لازم است تا بازسازی دندان انجام شود. آناتومی دندان بازسازی‌شده باید مشابه دندان طبیعی باشد. استفاده از تکنولوژی CAD/CAM برای شکل‌دهی بلوک‌های سرامیکی، ما را در رسیدن به این هدف یاری می‌دهد. این روش، با سرعت و دقت بالا به بازسازی اینله، آنله، بریج و کراون می‌پردازد.

ایمپلنت INICELL

ایمپلنت‌های INICELL، ساخت شرکت سوئیسی تومن، تولیدکننده ایمپلنت‌های SPI، یک ایمپلنت درجه یک برای استئواینتگریشن (جوش خوردن ایمپلنت به دندان) و استخوان‌سازی فوری است. استفاده از این ایمپلنت، ایمنی درمان در مرحله اولیه ترمیم را افزایش می‌دهد. در این نوع ایمپلنت، از یک سطح فوق آبدوست برای ایجاد رطوبت بهینه و تشکیل سریع استخوان جدید در محل اتصال ایمپلنت با استخوان فک، استفاده می‌شود. ایمپلنت INICELL در نتیجه پیشرفت‌های صورت‌گرفته در تولید ایمپلنت‌های تومن برای ایجاد ایمپلنت با ویژگی‌هایی است که تطابق سطح آن با استخوان به بهترین نحو ممکن انجام شود.

لیزرهای کم‌توان برای استئواینتگریشن بهتر

سلول‌های استئوبلاست، وظیفه استخوان‌سازی در بدن را بر عهده دارند. لیزر درمانی با شدت پایین می‌تواند با تحریک فعالیت استئوبلاست‌ها، به ترمیم استخوان کمک کند. در حقیقت، لیزر درمانی با شدت پایین (لیزر کم‌توان) می‌تواند با ترمیم شکستگی در استخوان، فرایند استئواینتگریشن (جوش خوردن ایمپلنت به دندان) در استخوان‌های اطراف ایمپلنت را تسریع کند. به همین دلیل، این نوع لیزر توانایی کاهش زمان ترمیم پس از کاشت ایمپلنت را دارد.

دندانپزشکی میکروسکوپیک

دندانپزشکی میکروسکوپیک چیست؟ هدف از جراحی، تنها حفظ جان بیمار یا یکی از اندام‌های او نیست. تلاش برای حفظ بهترین عملکرد اندام‌های بدن و بهبود هرچه سریع‌تر بیمار نیز یکی از اهداف جراحی است. به همین دلیل، امروزه تقاضا برای روش‌های جراحی غیر تهاجمی افزایش یافته است. معرفی میکروسکوپ برای بالا بردن دقت در اعمال دندانپزشکی، یکی از دستاوردهای بزرگ تکنولوژی‌های نوین است.

بزرگ‌نمایی تصویر، شفاف‌سازی میدان دید و ابزارهای تخصصی سه عنصر اصلی در دندانپزشکی میکروسکوپیک هستند. جراحی میکروسکوپیک و استفاده از تجهیزات مخصوص به آن باعث پیشرفت قابل توجهی در ارتقای دید جراح، بخیه کردن دقیق زخم، ترمیم سریع زخم، کاهش عوارض پس از جراحی و افزایش رضایت بیماران شده است.

مزایای جراحی میکروسکوپیک

جراحی میکروسکوپیک، با تعیین ساختار آناتومیکی دقیق، امکان تشخیص بهتر توسط جراح را فراهم کرده است. گرچه این روش به زمان، هزینه و مهارت بیشتری نیاز دارد، ولی ایمنی و نتایج موفقیت آمیز درمان را ارتقا داده است. به کمک جراحی میکروسکوپیک می‌توان شاهد از بین رفتن ترومای جراحی، کاهش دوره ترمیم، زیبایی بیشتر و نتایج عملکردی بهتر بود. همچنین مستندات تصویربرداری و فیلم‌برداری به‌راحتی و با نتایج معتبر ثبت می‌شوند. در حقیقت، استفاده از میکروسکوپ در جراحی توانسته است به‌عنوان یک روش کم تهاجمی با بهترین نتایج درمانی مطرح شود.

به‌کارگیری دستگاه‌های پیشرفته نظیر CAD/CAM، تصویربرداری دیجیتال، انواع لیزرهای دندانپزشکی، تزریق بدون درد و میکروسکوپ جراحی، دستیابی به بهترین نتایج درمانی را در حداقل زمان، ممکن می‌سازد.

در کلینیک دندانپزشکی عماد کلیه مراحل درمان، پس از مشورت با تیم زبده‌ای از دندانپزشکان متخصص و باتوجه‌به جزییات مهمی که روی نتیجه درمان مؤثر است، انجام می‌شود. طراحی داخلی و استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز در کلینیک عماد از دیگر ویژگی‌های آن محسوب می‌شود و محیطی کاملاً آرامش‌بخش و به دور از استرس را برای مراجعین محترم فراهم کرده است.

آدرس:

تهران، اتوبان مدرس شمال، الهیه، خیابان گلنار، ساختمان ارسلان، پلاک ۴۷، طبقه چهارم، واحد ۷

تلفن و فکس

تلفن: ۲۶۳۰۹۲۰۷ (۹۸۲۱+) – ۲۶۳۰۹۲۱۶ (۹۸۲۱+)

فکس: ۸۹۷۷۶۸۸۸ (۹۸۲۱+)

لینک کانال آپارات کلینیک عماد

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات