جایگاه تکنولوژی‌های پاک در حفاظت از محیط‌ زیست را دستِ‌کم نگیرید

شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با ظهور مشاغل سبز و گسترش تکنولوژی‌های پاک و سبزسازی مشاغل، می‌توان تهدیدهای زیست‌ محیطی را کاهش داد.
تبلیغات

تکنولوژی‌های زیست محیطی به هرگونه اقدامی می‌گویند که در صنایع مختلف با هدف کاهش یا حتی ازبین‌بردن منابع آلاینده و جلوگیری از اتلاف انرژی و استفاده صحیح از منابع خام انجام می‌شود. درادامه، به فناوری‌هایی اشاره خواهیم کرد که گسترش این نوع فناوری‌ها باعث جلوگیری از روند تخریب محیط‌زیست خواهد شد. به‌گفته‌ی انجمن حمایت از حیوانات و محیط زیست (مجمع فعالان زیست محیطی)، در سال ۱۳۹۸ افزایش چشمگیر فناوری‌های زیست‌محیطی در ایران را شاهد خواهیم بود. 

انرژی‌های تجدیدپذیر

سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر روزبه‌روز کارآمدتر و ارزان‌تر می‌شوند و سهم آن‌ها در مصرفی کلی انرژی به‌سرعت درحال‌افزایش است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰، میزان مصرف انرژی تجدیدپذیر با میزان مصرف سوخت‌های فسیلی برابری کند. انرژی تجدیدپذیر باید به‌طور مستقیم از منبع خود تأمین شود. خورشید، باد، اقیانوس، آب، زیست توده، گرمای حرارتی زمین، سوخت زیستی و هیدروژن همگی از منابع تجدیدپذیر محسوب می‌شوند.

 تصفیه‌ی هوا

هوای آلوده و ناسالم بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی ما شده است؛ به‌ویژه در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها که لزوم تصفیه‌ی هوا بر همگان روشن‌ است. براساس تحقیقات، علاوه‌بر آلاینده‌های هوای بیرون، در هوای داخل منازل نیز آلاینده‌های متنوعی دیده می‌شود که بعضی از آن‌ها به‌مراتب خطرناک‌تر هستند به‌همین‌دلیل، شرکت‌های فعال در فناوری‌های سبز به ساختن دستگاه‌های تصفیه هوا دست زده‌اند. دستگاه‌های تصفیه‌ی هوا بسته به مکان و موقعیت استفاده از آن‌ها انواع مختلفی دارند. شایان ذکر است شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی و شیائومی‌ در تولید این نوع دستگاه‌ها پیشرو هستند و طرفداران درخورتوجهی درمقایسه‌با سایر رقبا دارند.

جایگزینی سبز

شاید فکر کنید تنها راه برای جبران قطع درختان کاشت درخت و نهال است؛ ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های نوین به قطع این همه درخت نیازی نیست. برای نمونه، با جایگزینی کاغذهای معدنی ساخته‌شده از کربنات کلیسیم و مواد پلیمری با کاغذهای ساخته‌شده از چوب، جلوی قطع هزاران درخت گرفته می‌شود.

به‌طور کلی، فراورده‌های چوبی درمقایسه‌با دیگر مصالح وزن سبک‌تری دارند. باوجوداین، متخصصان صنعت چوب به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید و حمل‌و‌نقل و اثر‌های زیان‌بار زیست محیطی درصدد کاهش وزن این فراورده‌ها برآمده‌اند. مدت زمان زیادی نیست که سبک‌سازی با به‌‌کارگیری و جایگزینی مواد سبک‌وزن در ساختار محصولات مرکب چوبی ذهن پژوهشگران را به‌خود مشغول کرده است. پلیمرهای منبسط‌شده بسیار سبک می‌تواند نقش مقداری از چوب را تا جایی ایفا کند که خصوصیات مقاومتی فراورده آسیب نبیند.

تصفیه‌ی آب

بیش از ۹۵ درصد انرژی الکتریکی مصرفی در جهان را نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌کنند و تصفیه‌ی آب‌ برای انواع مختلف نیروگاه‌های حرارتی امری حیاتی است. عمل تصفیه بدین‌شکل است: آب آلوده‌ای که وارد دیگ بخار می‌شود، درکنار بخار می‌تواند خوردگی و رسوب ایجاد کند و به افزایش نیاز به تعمیرات منجر شود. ذرات محلول طی فرایند تبدیل آب به بخار، می‌توانند در دیگ بخار ته‌نشین شوند. به‌همین‌دلیل، آب جبرانی دیگ بخار در نیروگاه‌ها بسیار تصفیه می‌شود. در ابتدا، این آب را معمولا فیلترهای شنی تصفیه خواهد کرد. این فیلتر باعث می‌شود از ورود لجن یا آبزیان موجود در منبع آب جلوگیری شود.

بازیافت

تا‌به‌‌‌حال، به این موضوع فکر کرده‌اید که با وسایل دورریختنی می‌توانید بسیاری از وسایل کوچک‌و‌بزرگ لازمتان را بسازید؟ با این کار، هم به محیط زیست کمک کرده‌اید و باعث شده‌اید محصولات سبز و دوستدار محیط زیست افزایش یابد و انرژی کمتری برای بازیافت وسایل دورریختنی صرف شود و هم اینکه دیگر لازم نیست پول اضافی برای خرید وسایل جدید خرج کنید.

ازجمله وسایل دورریختی رایج‌، بطری‌های پلاستیکی، شیشه‌ای نوشیدنی‌ها، بطری‌های فلزی و ظروف یک‌بارمصرف هستند. پرکاربردترین ابزارهای لازم شما برای این کار چسب، قیچی، میخ و وسایل تزیینی کوچک مانند روبان و گل است. بهتر است از رنگ‌ها نیز برای زیباکردن وسایل جدید استفاده کنید؛ مانند رنگ روغن و گواش و حتی لاک‌های ناخن‌ که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات