انویدیا در حال کار روی کارت گرافیک GeForce GTX 1660 Ti است

پنج‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
به‌نظر می‌رسد انویدیا درحال‌ساخت محصول جدیدی با نام GeForce GTX 1660 Ti با معماری تورینگ و ویژگی‌های مشابه با RTX 2060 است.
تبلیغات

به‌تازگی سه منبع فعال در صنعت ساخت تراشه و پردازنده‌های گرافیکی، از فعالیت شرکت انویدیا (Nvidia) روی محصول جدید با معماری تورینگ خبر داده‌اند. درحال‌حاضر، این محصول با نام GeForce GTX 1660 Ti شناخته می‌شود؛ اما احتمال عرضه‌ی آن با نامی متفاوت نیز وجود دارد. کارت گرافیک مذکور اولین مدل با معماری تورینگ خواهد بود که با برند GTX عرضه می‌شود. شایان ذکر است سایر محصولات مبتنی بر معماری تورینگ تاکنون عضو خانواده‌ی RTX بوده‌اند.

GTX 1660 Ti براساس معماری TU116 ساخته خواهد شد که هم‌اکنون در سری RTX، استفاده از آن را شاهد هستیم و شرکت TSMC آن را توسعه‌ داده است و از فرایند ساخت ۱۲ نانومتری FinFET بهره می‌برد. گفته شده محصول جدید از قابلیت Ray Tracing بهره نخواهد برد؛ به‌‌همین‌دلیل، انتظار می‌رود قیمت ارزان‌تری درمقایسه‌با نمونه‌های مشابه سری RTX داشته باشد.

GeForce RTX 2060

GeForce GTX 1660 Ti

معماری پردازنده‌ی گرافیکی

تورینگ TU106

تورینگ TU106*

تعداد هسته‌های CUDA

۱۹۲۰

۱۵۳۶*

تعداد هسته‌های Tensor

۲۴۰

نامشخص

تعداد هسته‌های RT

۳۰

نامشخص

واحد‌های TU

۱۲۰

۱۲۰*

فرکانس کاری پایه

۱۳۶۵ مگاهرتز

نامشخص

فرکانس تقویت‌شده

۱۶۸۰ مگاهرتز

نامشخص

ظرفیت حافظه

۶ گیگابایت GDRR6

۶ گیگابایت GDRR6*

سرعت حافظه

۱۴ گیگابیت بر ثانیه 

نامشخص

Bus حافظه

۱۹۲ بیت

۱۹۲ بیت*

پهنای باند حافظه

۳۳۶ گیگابیت در ثانیه

نامشخص

واحد‌های ROP

۴۸

۴۸*

حافظه کش L2

۳ مگابایت

نامشخص

توان مصرفی

۱۶۰ وات

نامشخص

تعداد ترانزیستورها

۱۰.۸ میلیارد

نامشخص

اندازه سطح

۴۴۵ میلی‌متر مربع

نامشخص

طبق گفته‌ی منابع نشریه‌ی ویدئوکاردز (VideoCardz)، انویدیا در GeForce GTX 1660 Ti از ۱۵۳۶ هسته‌ی CUDA استفاده خواهد کرد که کمتر از مقدار اعلام‌شده برای کارت گرافیک RTX 2060 است. درواقع، محصول جدید توان کمتری درمقایسه‌با عضو خانواده‌ی RTX خواهد داشت تا تأثیر منفی بر فروش آن نداشته باشد. سایر مشخصات احتمالی GTX 1660 Ti شامل ۲۴ پردازنده‌ی جریانی چندهسته‌ای (Streaming Multiprocessor) با ۱۲۰ واحد TMU و ۴۸ واحد ROP می‌شود.

مقدار حافظه‌ی درنظر گرفته‌شده برای محصول مذکور نیز ۶ گیگابایت از نوع GDDR6 با اتصال ۱۹۲ بیتی خواهد بود. تاکنون جزئیاتی درباره‌ی قیمت نهایی این کارت گرافیک منتشر نشده است. به‌نظر می‌رسد GTX 1660 Ti یکی از آخرین اعضای سری ۱۰ خانواده GTX باشد. مدیراجرایی Nvidia نیز چندی پیش اعلام کرد این شرکت قصد دارد موجودی این سری را به‌طور کامل بفروشد و کارت‌های گرافیک ۱۰۶۰ از آخرین نمونه‌ها خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات