شیائومی ۱.۵ میلیارد دلار در حوزه‌ گجت‌های مرتبط با خانه هوشمند سرمایه‌گذاری می‌کند

شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
شیائومی برنامه‌ریزی کرده که طی ۵ سال آینده، ۱.۵ میلیارد دلار در صنعت محصولات مرتبط با خانه‌های هوشمند سرمایه‌گذاری کند.
تبلیغات

شرکت چینی شیائومی که گوشی‌های هوشمند اقتصادی به بازار عرضه می‌کند، قصد دارد در آینده‌ی نزدیک در بازار خانه‌‌ی هوشمند ورود جدی‌تری داشته باشد. 

لی‌ جون، مدیرعامل شیائومی روز جمعه اعلام کرد که این شرکت قصد دارد در عرض پنج سال آینده، حداقل ۱۰۰ میلیارد یوان برابر با ۱.۴۸ میلیارد دلار در بخش AIoT سرمایه‌گذاری کند. 

AIoT در اصل مخفف اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI)  است و شامل نسل جدید و ارتقاءیافته‌ای ‌از محصولاتی می‌شود که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و در حال حاضر با نام محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا شناخته می‌شوند. دستگاه‌های AIoT محصولاتی هوشمند هستند که با سیستم‌های خودکار کار می‌کنند و معمولا از طریق عادت‌های کاربران یاد می‌گیرند. از جمله چنین محصولاتی می‌توان به چراغ‌هایی اشاره کرد که وقتی کاربر وارد منزل می‌شود، به‌صورت خودکار روشن می‌شوند. لی‌ جون در نشست سالیانه با کارمندان شرکت اعلام کرد: 

آینده‌ای را متصور هستیم که در آن، تمام دستگاه‌های خانگی به اینترنت متصل می‌شوند و با کمک فرمان صوتی، کنترل خواهند شد. مجموعه‌ای از چنین لوازم خانگی، جایگزین سیستم‌های هوشمند قبلی خواهند شد. در آینده‌ی نزدیک، چنین شبکه‌ی AIoT‌ ای می‌تواند در هر لحظه در زندگی کاربران نقش مهمی داشته باشد و میلیون‌ها کاربر از از چنین محصولاتی بهره‌مند خواهند شد.  
AI

برنامه‌ی شیائومی بسیار گسترده است و تنها شامل گوشی‌های هوشمند نمی‌شود، بلکه طیف گسترده‌ای از تجهیزات مبتنی بر سیستم عامل شیائومی را شامل خواهد شد تا شرکت بتواند خدمات مختلفی را از طریق این دستگاه‌ها به‌انجام برساند. استراتژی شیائومی به‌عنوان چهارمین شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند در جهان، راهی برای مقابله با بازار فروش ضعیف فعلی است. براساس اطلاعات مربوط به مؤسسه‌ی تحقیقاتی حمایت‌شده از سوی دولت، میزان فروش گوشی‌های هوشمند در چین با افت فروش سالیه‌ی ۱۵ درصدی در سال ۲۰۱۸ مواجه بوده است.

باتوجه به اینکه شیائومی به گوشی‌های هوشمند پایین‌رده برای رشد فروش خود اهمیت می‌دهد، در نتیجه فروش گوشی‌های هوشمند از لحاظ استراتژیکی هنوز برای این شرکت حائز اهمیت است. روز پنجشنبه شیائومی، جدایی برند گوشی‌های اقتصادی خود موسوم به ردمی را از بدنه این شرکت اعلام کرد. چینی‌ها امیدوار هستند تا «برنج سُرخشان» - معنی واژه ردمی به زبان چینی - به ستاره کوچک شیائومی بدل شود.

 در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز شیائومی برنامه‌ی ۵ ساله‌ای برای سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ استارتاپ سخت‌افزاری درنظر گرفته بود. برنامه‌ی جدید میلیارد دلاری این شرکت بی‌ارتباط با برنامه‌های قبلی نیست. این شرکت‌ها، به نوبه‌ی خود به تولید محصولات شیائومی کمک کردند و اکنون در مجموع بیش از ۱۳۲ میلیون دستگاه را شامل می‌شود که ۲۰ میلیون از آن‌ها هر روز فعال هستند. در عین حال، دستیار هوشمند شیائومی موسوم به Xiao Ai، روی ۱۰۰ میلیون دستگاه نصب شده است. 

شیائومی

چنین گجت‌هایی به‌همراه مجموعه‌ای از محصولات مربوط به سبک زندگی اعم از چمدان‌ها و چترها توانستند در سه‌ماهه‌ی دوم سال گذشته، بیشترین درآمد را برای این شرکت داشته باشند. گزارش‌های مربوط به درآمد شیائومی این موضوع را تأیید می‌کند.

شیائومی با سایر غول‌های فناوری چینی مانند بایدو وارد خانه‌های کاربران شده است. شیائومی شبیه به فروشگاهی بزرگ شده است ولی نمی‌‌تواند همه‌چیز را خودش تولید کند. غول فناوری چینی در صنعت تولید تلویزیون‌های هوشمند نیز وارد شده و همکاری جدیدی را با شرکت‌های تولیدکننده‌ی قدیمی لوازم خانگی چینی آغاز کرده است. همچنین شیائومی برای توسعه‌‌ی پلتفرم خانه‌ی هوشمند وارد همکاری جدیدی با IKEA‌ شده تا با سرمایه‌گذاری ۱۴.۸ میلیون دلاری برابر با ۱۰۰ میلیون یوانی روی شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی شخص ثالث را در دستور کار خود قرار داده‌اند. این همکاری به‌زودی باعث می‌شود که شیائومی بتواند به‌قدری قدرتمند شود که مصرف‌کنندگان چینی را قادر می‌سازد بتوانند به‌زودی محصولات خرده‌فروشی سوپدی را مبتنی بر فناوری‌های شیائومی خریداری کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات