کارلوس گون در نخستین جلسه دادگاه، ادعای بی‌گناهی کرد

جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کارلوس گون، مدیرعامل سابق نیسان و میتسوبیشی با حضور در دادگاه ژاپن، خود را از اتهامات وارده مبرا دانست.
تبلیغات

کارلوس گون، مدیر عامل رنو و رئیس سایق هیئت‌مدیره‌ی نیسان و میتسوبیشی با حضور در دادگاه توکیو بی‌گناهی خود را اعلام کرد. گون برای نخستین بار روایت خود را از رویدادهایی ارائه داده که طی ما‌های اخیر به ظن تخلفات مالی گسترده منجر به بازداشت او در توکیو شد. گون این چنین قاضی دادگاه توکیو را خطاب قرار داد:

از زمان دستگیری در ماه نوامبر گذشته، به اشتباه متهم به سوء‌استفاده‌ی مالی شده‌ام. بازداشت صورت گرفته بر اساس اتهامات نامشخص و ناعادلانه انجام گرفته است. بر خلاف اتهاماتی که توسط دادستان‌ها صادر شده، هیچ پاداشی از نیسان دریافت نکردم که افشا نشده باشد و وارد هیچ قرارداد الزام‌آوری با نیسان نشدم که مبلغ ثابتی در قبال آن دریافت کنم و مبلغ آن نیز به صورت علنی اعلام نشود. جناب قاضی، من از اتهاماتی که به من نسبت داده شده، مبرا هستم.
Carlos Ghosn / کارلوس گوسن

پس از بازداشت رهبر بزرگترین اتحاد خودروسازی جهان، این گروه با مشکلات متعددی روبه‌رو شد که بر کل صنعت خودروسازی تاثیرگذار خواهد بود و همچنین ادامه‌ی همکاری میان ائتلاف نیسان-رنو-میتسوبیشی در هاله‌ای از ابهام است. دادستان‌های ژاپنی مظنون هستند که گون درآمد خود را حدود ده‌ها هزار دلار کمتر از میزان واقعی اعلام کرده و ضررهای شخصی خود را با سرمایه‌ی نیسان بازپرداخت کرده است.

روایت گون از اتهامات وارده

کارلوس گون در نخستین جلسه‌ی دادگاه خود این چنین صحبت کرد:

من همیشه صادقانه، قانونی و با آگاهی کامل مدیران مربوطه در نیسان و طبق موافقت آن‌ها عمل کرده‌ام. هنوز هم به عشق و قدردانی خود نسبت به نیسان تاکید می‌کنم. دو دهه از زندگی‌ام را وقف احیای نیسان کرده‌ام و برای رسیدن به این اهداف روز و شب تلاش کرده‌ام.
Carlos Ghosn / کارلوس گون

براساس نسخه‌ی مکتوب اظهارات گون که پیش از دادگاه توسط یکی از نمایندگان او منتشر شد، گون بر این مسئله پافشاری کرده که براساس اتهاماتی نادرست و واهی، به شکلی غیرمنصفانه بازداشت شده است. این شهروند فرانسه که در برزیل متولد شده و بزرگ شده‌ی لبنان است، خواستار بررسی قانونی این موضوع شد که چرا او مدت طولانی‌ را در بازداشت به سر برده است.

کارلوس گون از ۲۸ آبان امسال در توکیو بازداشت شد و دادگاه از قبل با درخواست دادستان‌ها مبنی بر تمدید مدت حبس موقت او تا ۲۱ دی ماه موافقت کرده‌، یکی از قاضی‌های دادگاه توکیو روز سه‌شنبه اعلام کرد که حبس گون در زندان طی بازجویی‌ها کار موجهی بوده؛ چون خطر فرار او از ژاپن وجود داشته است.

پیش از این براساس اتهاماتی مبنی بر ارائه‌ی گزارش نادرست مربوط به درآمدهای مالی گون بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، کیفرخواستی علیه او صادر شد. این جرم در ژاپن می‌تواند به ۱۰ سال زندان بیانجامد. دادستان‌ها همچنین در حال بررسی اتهامات دیگری هستند که مدت‌زمان طولانی‌تری برای زندانی کردن او به همراه خواهد داشت. آن‌ها همچنین معتقد هستند که گون رقمی معادل ۱۶.۶ میلیون دلار از سرمایه‌های نیسان را صرف بازپرداخت ضررهای شخصی خود کرده که در نتیجه یک سرمایه‌گذاری روی یکی از بخش‌های جانبی نیسان در سال ۲۰۰۸ به وجود آمده‌اند.

Carlos Ghosn / کارلوس گوسن نیسان رنو میتسوبیشی

گون در این زمینه گفت:

معاملات ارزی انجام شده در سال ۲۰۰۸ و زمان اوج بحران نیسان، هرگز ضرری متوجه این شرکت نکرده است.

سخنگوی نیسان روز سه‌شنبه از اظهارنظر درباره‌ی اظهارات گون در دادگاه خودداری کرد و گفت:

بررسی‌ها میزان قابل ملاحظه‌ و متقاعدکننده‌ای از تخلفات مالی توسط گون را نشان می‌دهند. بررسی‌های شرکت ادامه دارد و دامنه‌ی تخلفات در حال گسترش است.

پیش از حاضر شدن گون در دادگاه، پسر او در رسانه‌های فرانسوی درباره شرایط سخت پدرش در ژاپن گفت. آنتونی گون در گفت‌وگو با رسانه‌های فرانسوی گفت:

پدرم ۱۰ کیلوگرم لاغر شده است. شرایط او اصلا خوب نیست. هر روز که از خواب بیدار می‌شود، می‌تواند به دادستان‌ها بگوید که اتهامات مطرح شده علیه خود را رد می‌کند؛ یا این‌که برعکس می‌تواند به آن‌ها اعتراف کند و آزاد شود. در این مدت تصمیم او کاملا مشخص بود و او تسلیم نخواهد شد.
Nissan Renault Carlos Ghosn / رنو نیسان کارلوس گوسن

پرونده‌ی گون و نیسان پرسش‌هایی اساسی در خصوص سیستم قضایی ژاپن و توانایی دادستان‌ها برای حبس طولانی‌مدت مظنونان در مدت بازجویی‌ها ایجاد کرده است. ملاقات وکلا، اعضای خانواده و دوستان تحت نظارت شدید دادستان‌های ژاپنی صورت می‌گیرد و آماده‌سازی دفاعیه برای مظنونین یا ارائه‌ی روایت خود از ماجرا به رسانه‌ها را دشوار می‌سازد.

آن‌ها تنها به شرطی او را آزاد می‌کنند، که اعتراف کند. او نمی‌تواند به زبان ژاپنی صحبت کند و نکته‌ی عجیب اینجاست، اعتراف‌نامه‌ای که آن‌ها می‌خواهند او امضا کند فقط به زبان ژاپنی نوشته شده است.

در مدت بازداشت، کارلوس گون از ریاست هیئت‌مدیره‌ی نیسان و میتسوبیشی اخراج شد. البته او همچنان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل رنو باقی ماند، اما در غیاب او وظایفش به مدیران دیگری سپرده شده است. نیسان اعلام کرد که نخستین بار اتهامات مربوط به تخلفات مالی توسط یک فرد افشاگر مطرح شده است. در ادامه بررسی درون‌سازمانی از مشکلات عدیده در رابطه با شرکت پرده‌ برداشت که باعث نگرانی و دست به کار شدن مقامات ژاپنی شد.

گِرِگ کلی، مدیر سابق نیسان که به اتهام کمک به گون بازداشت شده بود، روز کریسمس پس از صدور قرار وثیقه از زندان آزاد شد. کلی نیز دست داشتن در هر گونه کار خلافی را تکذیب کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات