هیوندای از فناوری واقعیت افزوده روی شیشه خودرو رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
در نمایشگاه CES امسال، نسل جدیدی از سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD) توسط هیوندای معرفی شد که علاوه‌بر حذف نمایشگر اضافی روی داشبورد، حجم بیشتری از جزییات با گرافیک بالاتر دارد.
تبلیغات

برای استفاده از هدآپ دیسپلی (فناوری نمایش اطلاعات روبروی راننده) در خودروهای مدرن، شیشه‌ای اضافی وجود دارد. این وسیله، معمولا اطلاعات ناچیزی ارائه می‌کند و چندان پرکاربرد نیست. بعضی خودروسازان، در تلاش‌اند تا اطلاعات مربوط‌به این سیستم، روی شیشه‌ی اصلی کابین و روبروی سرنشینان نمایش داده شود. چنین ابتکاری در مدل‌های لوکس، مثل بی‌ام‌و سری ۷، وجود دارد؛ اما از نظر انداره محدود است و تمام شیشه را پوشش نمی‌دهد.

با استفاده از فناوری هولوگرافیک، می‌توان تمام شیشه را به نمایشگر تبدیل کرد تا هم‌زمان، فضای بیرون خودرو و حجم زیادی از اطلاعات، رویت‌پذیر باشند. در این حالت، جزییات فنی مثل سرعت و سوخت، همراه‌با مسیریابی و پیش‌بینی هوا، در اختیار راننده و کاملا روبروی او خواهند بود. حتی می‌توان اطلاعاتی از جاذبه‌های گردشگری در مسیر یا موسیقی در حال پخش از سیستم سرگرمی در اختیار داشت.

شرکت وی‌ری (WayRay) در حال گسترش فناوری جدیدی است تا شیشه‌ی جلوی خودرو به نمایشگر تبدیل شود. مهم‌ترین سرمایه‌گذاران در این شرکت، هیوندای و پورشه هستند. در نمایشگاه CES 2019، طرح مفهومی از سیستم ناوبری جنسیس G۸۰ معرفی شد که اطلاعات جالبی از مسیریابی و هشدارهای ایمنی روی شیشه ارائه می‌کرد. چنین ابتکاری، قبلا در خودروهای مفهومی جگوار و لندرور سال ۲۰۱۴ دیده شده بود. نمونه‌ی نمایشی هیوندای، متمرکز بر اطلاعات مسیر است؛ اما می‌تواند هشدار جلوگیری از تصادف یا خروج از خط نیز به‌صورت گرافیکی نمایش دهد. حتی امکان علامت‌گذاری دیگر خودروها برای جلب توجه راننده وجود دارد.

V2X

هنوز مشخص نیست که چه زمانی می‌توان از فناوری واقعیت افزوده روی شیشه‌ی جلوی خودرو در مدل‌های جاده‌ای استفاده کرد. این سیستم، نیازمند هماهنگی با دیگر تجهیزات و امکانات الکترونیک در خودروهای امروزی است. چنانچه فناوری V2X با قابلیت اتصال خودرو به دیگر اجزای محیط به مرحله‌ی عملیاتی برسد، نه‌تنها وسایل نقلیه امکان تبادل اطلاعات با یکدیگر خواهند داشت؛ بلکه جزییات مهمی از ترافیک، شرایط هوا، قوانین محلی و حتی امکانات موجود در محیط اطراف در اختیار راننده خواهند بود. در این صورت، انتقال اطلاعات به‌صورت لحظه‌ای و روی شیشه‌های خودرو اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات