اولین کارت حافظه‌ یک ترابایتی جهان معرفی شد

پنج‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
زمانی‌که حافظه‌های یک گیگابایتی معرفی شدند، برخی بعید می‌دانستند که آن‌ها زیاد مورد استفاده قرار گیرند. این افراد هرگز حتی خیال رخداد خاص امروز در CES را هم نمی‌کردند.
تبلیغات

اگر از ضبط ویدئوهای اسلوموشن با رزولوشن بالا لذت می‌برید و اگر بنا دارید یک نسخه‌ی پشتیبان از کل اطلاعات روی کامپیوترتان را همیشه در جیبتان همراه داشته باشید، احتمالاً همین کارت‌های حافظه ۵۱۲ گیگابایتی بالاخره پُر می‌شوند و به تعداد بیشتری از آن‌ها نیاز خواهید داشت؛ اما خوشبختانه لکسار یک کارت حافظه‌ی یک ترابایتی تولید کرده است که تا حد زیادی این مشکل را مرتفع می‌کند. این کارت حافظه ۵۰۰ دلار قیمت دارد.

برای سال‌ها، تولیدکنندگان مختلف مثل SanDisk قول ارائه‌‌ی کارت‌های حافظه‌ی یک ترابایتی را می‌دادند، اما هیچ خبری نشد. سرانجام امروز شرکت LongSys که صاحب برند لکسار است، این غائله را ختم کرد و ضمن معرفی این محصول، پیش‌فروش آن را نیز آغاز کرد، ولی به تاریخ تحویل آن اشاره نکرد. لکسار برای چند دوره تمرکز خود را از روی کسب‌وکار تولید حافظه برداشته بود و از زمان شروع دوباره، این رویداد می‌تواند لکسار را مجددا تبدیل به برند مطرح بازار کند.

فارغ از ظرفیت ذخیره‌سازی این حافظه، سایر مشخصات فنی چندان چشمگیر نیستند؛ سرعت خواندن از این حافظه همان ۹۵ مگابایت‌برثانیه است که اکنون در بسیاری از کارت‌های SD دیگر نیز این‌گونه است.

البته این کارت حافظه برای همه کاربران کاربردی نیست. حتی اکثر عکاسان هم معمولاً قبل از اینکه حجم عکس و ویدئوهای آن‌ها به یک ترابایت برسد، بارها حافظه را تخلیه کرده یا پشتیبان می‌گیرند. یک دغدغه دیگر هم پیرامون این کارت، این است که اگر دزدیده، شکسته یا خراب شود، عملاً ما حجم زیادی از اطلاعاتمان را از دست داده‌ایم.

خالی کردن این حافظه درحالتی که پر باشد، تقریباً به سه ساعت زمان نیاز دارد. جالب اینکه وقتی از عکاس و فیلم‌بردار زومیت پرسیدیم که آیا فکر می‌کند که این حافظه برایش مناسب است یا خیر، پاسخ داد:

نه! چندان به کارم نمی‌آید.
LEXAR 1 TB SD

از سوی دیگر در دوربین‌هایی که قابلیت کار با دو کارت حافظه به‌صورت هم‌زمان را دارند، که یکی کارت ظرفیت بالا و دیگری با ظرفیت پایین‌تر است که هرچندوقت‌یکبار خالی می‌شود، این شاهکار جدید لکسار بیشتر به درد می‌خورد؛ چراکه عملاً حافظه‌ی ظرفیت بالا در حکم یک مکانیزم پشتیبان است.

البته نباید یادمان هم برود، زمانی‌که کارت‌های SD یک گیگابایتی معرفی شدند، خیلی‌ها با خنده و کنایه معتقد بودند که این کارت‌ها زیاد به درد کسی نخواهد خورد.

همچنان که میزان گرایش به ضبط ویدئوهای 8K بالا می‌رود و این موضوع که اکنون در اکثر رسانه‌ها از مواد گرافیکی کیفیت بالا استفاده می‌شود، کم‌کم دیگر ترابایت، یک واحد حافظه‌ی بسیار بزرگ نبوده و رسیدن به آن حتی توسط یک گرافیست یا عکاس، به‌وفور اتفاق خواهد افتاد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات