مایکروسافت سال ۲۰۱۸ را با عنوان ارزشمندترین شرکت جهان به اتمام رساند

سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت که تا ۵ سال پیش کسی به موفقیت آن خوش‌بین نبود، سال ۲۰۱۸ را با عنوان ارزشمندترین شرکت سهامی عام به پایان رساند.
تبلیغات

مایکروسافت که تا چند سال پیش آینده‌ی نه‌چندان روشنی داشت، اما با عملکرد منطقی و رو به جلو پس از مدیریت ساتیا نادلا در مسیر رشد و پیشرفت قرار گرفت و اکنون توانسته است همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بالاتر از اپل و گوگل به ارزشمندترین شرکت در آستانه‌ی سال نو مبدل شود.

در زمان نگارش این مقاله، ارزش بازار هریک از برندهای یادشده به شرح زیر است:

برند

ارزش بازار

مایکروسافت

۷۷۹ میلیارد دلار

اپل

۷۴۶.۵ میلیارد دلار

آمازون

۷۲۸ میلیارد دلار

آلفابت (گوگل)

۷۱۴ میلیارد دلار

گفتنی است ارزش بازار به مجموع ارزش روز و متعارف سهام یک شرکت سهامی عام گفته می‌شود. این ارزش، معادل ارزش روز و جاری یک سهام ضرب در تعداد سهم‌های منتشر توسط یک شرکت است.

هرچند مایکروسافت در تمام سال‌های فعالیت خود هیچ‌گاه مانند اپل در سال ۱۹۹۹ تا مرز نابودی و انحلال پیش نرفت، اما پیش‌بینی بسیاری از رسانه‌ها و تحلیل‌گران این بود که این شرکت از گود رقابت خارج خواهد شد.

حال با روی کار آمدن ساتیا نادلا از پنج سال پیش تاکنون، این شرکت روند منطقی جالبی را طی کرده است. نادلا بخش‌هایی از مایکروسافت مانند گوشی هوشمند را که شرکت در آن‌ها توفیقی نمی‌یافت، تعطیل کرد و در عوض تمرکز را روی بخش‌هایی مانند آژور و بازار نرم‌افزار گذاشت؛ چرا که مایکروسافت نشان داده بود در این بخش‌ها همواره موفق‌تر است.

با اینکه این تغییر، تحسین تحلیل‌گران را برانگیخت، اما باعث شد بسیاری از طرفداران مایکروسافت در بخش گوشی هوشمند به‌سوی رقبای این شرکت رانده شوند.

از سوی دیگر، تلاش مایکروسافت درخصوص فعال بودن در تمامی پلتفرم‌ها به بار نشست و در نتیجه‌ی آن، کاربران توانستند برای مثال ایکس‌ باکس خود را با دستیار صوتی الکسا کنترل کنند یا از حسگر اثر انگشت گوشی سامسونگ خود برای باز کردن قفل لپ‌تاپ استفاده کنند.

مشخص نیست که سال ۲۰۱۹ برای طرفداران مایکروسافت چه پیش‌آمدهایی در پی داشته باشد؛ اما می‌دانیم که این شرکت تلاش‌های خود را برای بهبود نرم‌افزارهای اختصاصی خود نظیر EdgeHTML افزایش خواهد داد؛ اما شاید هنوز بسیاری منتظر باشند تا مایکروسافت سخت‌افزاری تحول‌آفرین یا نرم‌افزاری متمایز عرضه کند؛ اقدامی که بدون شک با درصد بالایی از ریسک همراه خواهد بود و باید دید که آیا مایکروسافت هنوز این روحیه‌ی پیش‌گام شدن را در خورد دارد یا خیر.

هر اتفاقی که پیش بیاید، ما آن را در زومیت برای شما گزارش خواهیم کرد. پس لطفا صبور بوده و زومیت را دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات