پروژه ارز دیجیتال فیسبوک چه تأثیری بر این صنعت خواهد داشت؟

سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
فیسبوک قصد دارد از سال آینده به‌طور جدی وارد بازار ارزهای دیجیتال شود و در برنامه‌ی خود، عرضه‌ی یک ارز پایدار را تاحدودی تصویب کرده است.
تبلیغات

فیسبوک و دنیای ارز دیجیتال سال خوبی را پشت‌سر نگذاشتند. هر دوی آن‌ها با شکست‌های متعددی رو‌به‌رو شدند و امسال را می‌توان یکی از بدترین سال‌های تاریخ آن‌ها نام گذاشت. آیا ترکیب این دو بازیگر مهم دنیای فناوری، به بهبود روند هر دوی آن‌ها کمک خواهد کرد؟ ظاهرا فیسبوک چنین تصوری دارد.

غول شبکه‌های اجتماعی جهان، ابتدای سال جاری میلادی به‌صورت مخفیانه بخشی اختصاصی را برای تحقیق در حوزه‌ی بلاک‌ چین تأسیس کرد. مدیریت این بخش بر عهده‌ی دیوید مارکوس، مدیر پیشین پی‌پال است. در ابتدای ماه جاری میلادی نیز خبر توسعه‌ی ارز پایدار توسط فیسبوک منتشر شد. ارز پایدار فیسبوک، با هدف آسان‌سازی تبادل پول در اپلیکیشن واتساپ آماده خواهد شد. درباره‌ی ارز پایدار باید بدانید نوعی از ارز دیجیتال است که قیمت آن عموما وابسته‌به ارزش دلار آمریکا محاسبه می‌شود.

علاقه‌مندان به حوزه‌ی ارز دیجیتال اعتقاد دارند ترکیب این فناوری جدید با غول پیام‌رسانی همچون واتساپ، همان نقطه‌ی حیاتی در افزایش شهرت و کارایی ارزها خواهد بود. البته، این تصور روی دیگری هم دارد. درواقع سابقه‌ی نه‌چندان روشن فیسبوک در سال ۲۰۱۸، می‌تواند بیش از سود، به دنیای ارز رمزنگاری‌شده، خسارت وارد کند.

ضعف برند فیسبوک در حمایت از ارز دیجیتال

پس از رسوایی بزرگ کمبریج آنالیتیکا در ابتدای سال ۲۰۱۸، اعتبار فیسبوک روندی نزولی طی کرد. طبق آمار منتشرشده، اعتماد کاربران به این برند افتی ۶۶ درصدی داشت. پس از رسانه‌ای شدن جریان کمبریج آنالاتیکا و پاسخ‌گویی زاکربرگ در کنگره، روند کاهش تمایل به فیسبوک ادامه داشت. مرکز تحقیقاتی Pew در گزارش ماه ژوئن خود اعلام کرد ۴۲ درصد از کاربران فیسبوک، فعالیت و درگیری روزانه‌ی خود را در این پلتفرم کاهش داده‌اند.

Facebook

سال ۲۰۱۸، درس بزرگی برای دنیای فناوری داشت. بازیگران صنعت فهمیدند که کاربران برخلاف گذشته، به حریم خصوصی و داده‌های شخصی خود اهمیت می‌دهند. اهمیت دادن کاربران نیز با انتخاب برندهای مورد استفاده مشخص می‌شود.

به‌هرحال باتوجه‌به محکوم شدن پلتفرم فیسبوک از طرف کاربران، نمی‌توان امید زیادی به مفید بودن این شرکت در افزایش کاربرد ارز دیجیتال داشت. به‌علاوه، احتمالا مدیران و افراد تأثیرگذار در فیسبوک نیز ایده‌ی خاصی درباره‌ی چگونگی ورود به آن بازار ندارند.

دنیای ارز دیجیتال، چگونه می‌تواند به برند کنونی فیسبوک به‌عنوان یک متحد اعتماد کند؟ آن هم در وضعیتی که مخاطبان هدف صنعت، به‌مرور در حال ترک فیسبوک هستند. درواقع، سیستم پرداخت مورد نظر فیسبوک، برای کابرانی طراحی می‌شود که شاید دیگر اعتماد گذشته را به آن برند پیدا نکنند.

واتساپ، بهترین اسلحه‌ی فیسبوک

انتخاب واتساپ به‌عنوان پلتفرم اصلی پشتیبان ارز دیجیتال، به‌معنای دسترسی به پایگاه مشتریان آماده است. شاید این اپلیکیشن پیام‌رسان در برخی از نقاط جهان شناخته‌شده نباشد، اما آمار بالای کاربران آن و همچنین حجم پیام‌های مبادله‌شده، نشان از محبوبیت در اکثر مناطق دارد. درواقع، واتساپ با وجود آنکه نمی‌تواند فیسبوک را از لحاظ تعداد کاربران فعال ماهانه پشت‌سر بگذارد، مانند یک معدن طلا برای این شرکت و یکی از ارزشمندترین خریدهای آن‌ها است.

WhatsApp

به‌هرحال، دسترسی به کاربران بی‌شمار واتساپ از سوی فیسبوک، به‌معنای تبدیل شدن سریع آن‌ها به بزرگ‌ترین سیستم پرداخت نقطه به نقطه خواهد بود. چنین نتیجه‌ای در بحث اخبار هم پیش آمد و اکنون، حدود ۴۳ درصد از آمریکایی‌ها برخی از اخبار مورد نیاز خود را از فیسبوک دنبال می‌کنند.

ارزهای پایدار، آسان‌تر از ارزهای دیجیتال دیگر هستند

به‌طور کلی، نوسان موجود در ارزهای دیجیتال، مانع از به‌کارگیری آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای پرداخت‌های روزمره شده است. به‌اعتقاد برخی کارشناسان مالی، ارزهای پایدار، بهترین ابزار برای رسیدن به آن هدف، ارز پایدار یا Stablecoin است. ارزهای پایدار عموما با یک پول سنتی و مشهور گره خورده‌اند و نمونه‌های کنونی، عموما با دلار آمریکا ارتباط دارند.

ارزهای پایدار، برخلاف دیگر بازیگران دنیای ارز دیجیتال، در سال گذشته روند خوبی را پشت‌سر گذاشتند. این ارزها، به‌طور کلی برای حل چالش نوسان ارزهای رمزنگاری‌شده طراحی شدند و به‌نوعی رابط پول‌های سنتی و ارز دیجیتال هستند.

stablecoin / رمزارز پایدار

اخبار امیدوارکننده‌ای پیرامون ارزهای پایدار و به‌کارگیری آن‌ها در مناطق مختلف جهان به گوش می‌رسد؛ به‌عنوان مثال تنها در هفته‌ی گذشته، گروه مالی میزوهو در ژاپن اعلام کرد که ارز پایدار متصل به ین خود را به‌زودی در سال ۲۰۱۹ عرضه می‌کند. این گروه مالی، دومین مؤسسه‌ی بزرگ مالی ژاپن و یکی از بازیگران بزرگ اقتصاد در جهان محسوب می‌شود.

ارزهای پایدار Tether، TrueUSD و USDC، مشهورترین و بزرگ‌ترین نمونه‌های بازار هستند. حجم سرمایه‌ی واردشده به این ارزها از ۱.۳۸۵ میلیارد دلار به دو میلیارد دلار رسید که رشدی ۴۳درصدی را نشان می‌دهد.

واتساپ، ابزار مفید کاربردی کردن ارز دیجیتال

ارز پایدار در پلتفرمی همچون واتساپ، به‌نظر ایده‌ای با آینده‌ی روشن خواهد بود. به‌بیان دیگر، میلیاردها نفر کاربر که امکان ارسال و دریافت امن و سریع پول را در پلتفرم پیام‌رسان خود داشته باشند، پایگاه محکمی برای اجرای ایده‌ی ارز دیجیتال محسوب می‌شوند.

به‌هرحال هنوز برای نتیجه‌گیری درباره‌ی مفید یا غیرمفید بودن حضور فیسبوک برای دنیای ارز دیجیتال، زود است. به‌هرحال فیسبوک و واتساپ امروز به‌عنوان پیروزهایی در اقتصاد امروزی شناخته می‌شوند و شاید، موتور محرکه‌ای برای حرکت کندشده‌ی ارز دیجیتال باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات