پیش‌بینی اقتصاد گیگ و آزادکاری در سال ۲۰۱۹

سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
چشم‌انداز اقتصاد گیگ و آزادکاری برای سال ۲۰۱۹ چگونه است؟ در این مقاله پنج روندی را که برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود، مرور می‌کنیم.
تبلیغات

اخیرا دفتر آمار نیروی کار آمریکا، گزارشی از افراد مشغول به کار منتشر کرده است که اعلام می‌کند: ۱۶.۵ میلیون نفر در حال حاضر در «اقتصاد گیگ» مشغول به کار هستند. براساس گزارش نیروی کار آینده Upwork، میزان ۵۹درصد از شرکت‌های آمریکایی در حال حاضر تاحدی از نیروهای کار انعطاف‌پذیر (دورکارها و فریلنسرها) استفاده می‌کنند. این اقدامات، به‌وضوح به صرفه‌جویی در هزینه منجر شده و به کسب‌وکارها امکان داشتن نیروهای کار چابک‌تر را می‌دهد.

بنابراین، چشم‌انداز «اقتصاد گیگ» و آزادکاری برای سال ۲۰۱۹ چگونه است؟ در اینجا پنج روندی را که مطمئنا ظهور خواهند کرد، مرور می‌کنیم:

۱. تغییر مفهوم کارآفرینی

به‌طور سنتی، کارآفرینان افرادی هستند که کسب‌وکار را شروع کرده اند، رشد کرده، کارکنان را به‌کار گرفته و به یک مدل کسب‌وکار استاندارد می‌رسند (ارائه محصولات و خدمات، رشد کسب‌وکار، افزایش تعداد کارکنان و درآمد).

کارآفرینی در حال حاضر یک معنای کاملا متفاوت دیگر را نیز دربردارد. تعداد روزافزونی از نسل هزاره و نسل Z تبدیل به کارآفرینان فردی یا «سولوپرنر» می‌شوند که مهارت‌های خود را در اختیار بازار قرار داده و به انواع «خریداران» می‌فروشند و به‌طور مستقل کار می‌کنند یا با یک یا دو نفر دیگر همکاری می‌کنند تا انواع مجموعه مهارت‌ها را به شرکت‌های تاسیس‌شده عرضه کنند.

freelancer

۲. فناوری به کمک اقتصاد گیگ می‌آید

دو جنبه برای نقش فناوری در اقتصاد گیگ وجود دارد که در طول سال ۲۰۱۹ نیز برجسته خواهد بود.

بهبود ارتباطات بین کارکنان گیگ و کافرمایان آن‌ها، اکنون امکان برقراری ارتباط چهره به چهره، جلسات دیجیتالی میان بازیگران اصلی و ... را فراهم می‌کند. ساده‌سازی فرایند ارتباطات به این معنی است که آزادکارها دیگر نیازی به استفاده از فرآیندهای کندتر مانند ایمیل برای انجام کار و تصمیم‌گیری ندارند. کارکنان گیگ می‌توانند سریعتر کار کنند و کارفرماها می‌توانند سریع‌تر پاسخ دهند و در نتیجه امکان به‌کارگیری سریعتر محصولات و خدمات فراهم شده است.

آزادکارهایی که مهارت‌های با تقاضای بالایی دارند، می‌توانند در مورد قیمت خود چانه‌زنی کنند. به‌عنوان مثال، تکنولوژی جدید علم داده‌ها را درنظر بگیرید (نیاز روزافزون شرکت‌هایی که می‌خواهند رقابتی باقی بمانند)؛ اما استخدام یک دانشمند داده‌ی تمام‌وقت، راهکاری گران‌قیمت است. میانگین دستمزد دانشمند داده در ایالات متحده آمریکا حدود ۱۴۰.۰۰۰ دلار است. کسب‌وکارهای کوچک و متوسطی که می‌خواهند رقابت‌پذیر باقی بمانند، باید در بیرون شرکت به‌دنبال کارکنان گیگ برای ارائه‌ی سرویس‌های علم داده‌ها بگردند.

۳. فضاهای کاری مشترک

کارکنان گیگ، افرادی درون‌گرا در کنج خانه‌های خود و دور از ارتباطات اجتماعی نیستند. اکثر آن‌ها، افراد بیرون‌گرایی هستند که مشغول بازاریابی خود بوده و با کارفرمایان خود فعالانه درگیر می‌شوند.

کار انفرادی در خانه، محیط کاری مناسبی برای بسیاری از آزادکارها نیست. آن‌ها به بودن دیگران در اطراف خود نیاز دارند و اقتصاد گیگ، کل صنعت اختصاص‌داده‌شده به فضاهای کاری مشترک (امکانات فیزیکی که تعدادی زیادی از آزادکاران را دربرمی‌گیرد) را در اختیار دارد.

کارکنان گیگ مستقل بوده، اما همچنین مشتاق به همکاری و فرصت‌های اجتماعی در کار هستند. فضاهای کاری مشترک این نیاز را برطرف می‌کند.

freelancer

۴. اقدامات قانونی برای حمایت از کارکنان گیگ

به‌طور سنتی، کارکنان گیگ در «تنهایی» به‌سر می‌برند، منظور زمانی است که کارفرماها موفق به برآوردن خواسته‌های آن‌ها نمی‌شوند (به‌طور عمده از لحاظ پرداخت) و باید وکیل بگیرند تا توافقات قراردادی را اجرا کنند (که بسیاری از آن‌ها توان مالی آن را ندارند) یا درآمد آن کار را از دست بدهند.

در سال ۲۰۱۷، یک قانون جدید در شهر نیویورک با عنوان «آزادکاری مجانی نیست» به‌اجرا گذاشته شد. این قانون، درحالی‌که الزامات قراردادی بین آزادکارها و کارفرمایان آن‌ها را تعیین می‌کند، بیشتر بر تضمین دریافت دستمزد در قبال کارهای انجام‌شده، متمرکز است. این قانون، ابزاری برای کمک به آزادکارها و مجازات کارفرمایانی بود که قراردادها را نقض می‌کردند. در انتظار قوانین و مقررات بیشتر در سال ۲۰۱۹ و پس از آن باشید. این ماحصل منطقی رشد اقتصاد گیگ است.

۵. آزادکارها به سمت یکپارچگی حرکت خواهند کرد

اکثر آزادکارها کار خود را به‌عنوان «خود اشتغالی» شروع می‌کنند. آن‌ها در ایالات متحده آمریکا، فرم‌های مالیاتی ۱۰۹۹ را از کارفرماهای خود دریافت می‌کنند، آزادکاری را به‌عنوان درآمد شخصی گزارش می‌کنند و سپس در صورت لزوم مالیات پرداخت می‌کنند. اما اتحاد و یکپارچگی آن‌ها مزایای بسیاری درپی دارد و کارکنان گیگ شروع به درک این مزایا کرده‌اند. اگر فقط از دیدگاه مسئولیت قانونی به قضیه نگاه شود، داشتن اتحادیه امکان کسر از درآمد را فراهم می‌کند که می‌تواند صرفه‌جویی بزرگی باشد.

این‌ها تنها پنج روند است که احتمال دارد در سال ۲۰۱۹ شاهد آن‌ها باشیم. سال دیگر وقتی به سال ۲۰۱۹ بنگریم، ممکن است روندهایی وجود داشته باشد که پیش‌بینی نشده باشد، اما این امر به دلیل آن است که ما اکنون در محیط کاری به‌سرعت در حال تغییری زندگی می‌کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات