اپل، تعرفه‌های آمریکا علیه چین را عاملی تأثیرگذار بر قیمت محصولات متفاوت می‌داند

یک‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
مطالعه 4 دقیقه
اپل در نامه‌ای به مسئولان تجاری ایالات متحده اعلام کرده است که تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ بر بسیاری از محصولات این شرکت اثرگذار خواهند بود.
تبلیغات

اپل خطاب به مسئولان تجاری ایالات متحده اعلام کرده است که تعرفه‌های پیشنهای این کشور علیه چین، بخش قابل توجهی از محصولات این شرکت، از جمله اپل واچ را تحت‌‌تأثیر قرار می‌دهد. در عین حال، در رابطه با اثرات این تعرفه‌ها بر محصول اصلی اپل، آیفون، سخنی به‌میان نیامده است.

اپل درآمد حاصل از هرکدام از محصولاتی را که تحت‌تأثیر تعرفه‌های آمریکا علیه چین قرار می‌گیرند، به‌طور مجزا مشخص نکرده است؛ اما بنابر تخمین‌های مؤسسه‌ی تحقیقاتی Bernstein، سال گذشته اهالی کوپرتینو موفق شدند ۶.۱ میلیارد دلار از فروش ساعت هوشمند خود به‌دست آورند؛ البته این مبلغ، بخش کوچکی از فروش کلی Apple است که به عدد ۲۲۹ میلیارد دلار رسیده‌ بود.

Apple

اپل در نامه‌ای که برای مقامات تجاری ایالات‌متحده ارسال کرده؛ به تشریح اثرات تعرفه‌ی ۲۰۰ میلیارد دلاری ترامپ بر کالاهای چینی پرداخته است. روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده اعلام کرد که طرح دیگری برای تعرفه‌های جدید به ارزش ۲۶۷ میلیارد دلار را هم آماده کرده است و در هرزمان که بخواهد به‌سرعت این تعرفه‌ها را اعمال می‌کند.

تلفن‌های همراه که بزرگترین بخش از واردات آمریکا از چین را تشکیل می‌دهند، تاکنون از تعرفه‌های تجاری در امان مانده‌اند؛ اما با اعمال‌شدن تعرفه‌های ۲۶۷ میلیارد دلاری ترامپ، این ابزارهای ارتباطی نیز وارد لیست کالاهای مشمول تعرفه خواهند شد. براساس نامه‌ی ارسال شده توسط اپل، ایرپاد، برخی هدفون‌های اپل با برند Beats و بلندگوی هوشمند هوم‌پاد از جمله کالاهایی هستند که تحت‌تاثیر تعرفه‌های ۲۰۰ میلیارد دلاری جدید قرار می‌گیرند. اهالی کوپرتینو در این نامه اعلام کرده‌اند:

نگرانی ما این است که تعرفه‌ها اِعمال‌شده، بیشتر ایالات‌متحده را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. [این تعرفه‌ها] منجر به کاهش رشد ایالات متحده و توان رقابتی این کشور می‌شوند و به افزایش قیمت‌ها برای مشتریان دامن خواهند‌ زد.
AirPod headphone

اپل تاکنون از اظهارنظر در رابطه با نامه‌ی یادشده خودداری کرده‌؛‌ همچنین، در این نامه از آیفون‌های اپل نیز سخنی به‌میان نیاورده است. نباید فراموش کرد که سال گذشته دو سوم از درآمد ۲۲۹ میلیارد دلاری اپل از فروش آیفون به‌دست آمده بود. به‌علاوه، در این نامه به آیپد نیز اشاره‌ای نشده است؛ در حالی که فروش این محصول در سال گذشته به ۱۹.۲ میلیارد دلار می‌رسید. در نامه‌ی Apple به رایانه‌های شخصی اپل که درآمد ۲۵.۸ میلیاردی را به‌جیب کوپرتینونشین‌ها واریز کرده‌اند هم چندان اشاره‌ای نشده است.

تعرفه‌های اِعمالی، ایالات متحده را بیشتر از چین تحت‌تاثیر قرار می‌دهند

البته به‌گفته‌ی ساکنان کوپرتینو، «مک‌مینی» که یکی از رایانه‌های ارزان‌قیمت اپل است و بدون صفحه‌کلید و ماوس عرضه می‌شود، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به‌ادعای این شرکت، بسیاری از لوازم جانبی تولید شده توسط آن‌ها، از جمله ماوس، صفحه‌کلید، شارژرها و حتی کاورهای چرمی آیفون و آیپد هم تحت‌تاثیر این تعرفه‌ها قرار خواهند گرفت.

خبرگزاری رویترز نیز در ماه جولای اعلام کرده‌ بود که تعرفه‌های آمریکا علیه چین ممکن است اثراتی بر محصولات اپل داشته باشند. روز جمعه سهام اپل در بازار معاملات نزدک (Nasdaq) با افت ۰.۸ درصدی روبه‌رو شد؛ در معاملات بعدی نیز اهالی کوپرتینو با افت ۱ درصدی ارزش سهامشان روبه‌رو شدند.

علاوه بر موارد فوق، اپل اعلام کرده است که بخش‌هایی از فعالیت‌های این شرکت در ایالات‌متحده که به قعطات رایانه‌ها مربوط می‌شوند نیز تحت‌تأثیر تعرفه‌های جدید قرار می‌گیرند. براساس ادعای اپل، این تعرفه‌ها بر «بوردهای اصلی با واحد‌های ریزپردازنده» و همچنین ابزارهای مورداستفاده برای تحقیق و توسعه‌ی آن‌ها نیز اثرگذار خواهند بود. در آخرین جلسه‌ی مربوط به گزارش‌های مالی اپل، تیم کوک، مدیرعامل این شرکت، ادعا کرد که شرکت متبوع او ممکن است «در رابطه‌ با مراکز داده» نیز با تعرفه‌هایی روبه‌رو شود.

آیفون 10 ایکس / iphone x

مقامات ایالات‌متحده برای محاسبه‌ی تراز تجاری این کشور ارزش کلی یک کالا را به کشورهایی همچون چین نسبت می‌دهند که مونتاژ نهایی محصول در آن‌جا انجام می‌شود؛ اما اهالی کوپرتینو استدلال کرده‌اند که این روش محاسبه بازتاب دهنده‌ی درآمد ایجاد شده توسط این محصولات در ایالات‌متحده نیست.

طبق ارقام ارائه شده توسط اپل، این شرکت در سال مالی پیشین مبلغ ۵۰ میلیارد دلار را به ۹۰۰۰ تأمین‌کننده‌ی آمریکایی پرداخت کرده‌ است. شرکت Finisar که در زمینه‌ی تولید تراشه‌ها فعالیت می‌کند و مقر آن در تگزاس واقع شده است و همچنین شرکت کورنینگ (Corning) که دفتر اصلی آن در ایالت کنتاکی قرار دارد از جمله تأمین‌کنندگان آمریکایی اپل هستند. اپل در نامه‌ی ارسالی خود چنین توضیح می‌دهد:

با توجه به تراز اقتصادی اپل، فشار حاصل از این تعرفه‌ها، ایالات متحده را بیشتر از چین تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

بخش فناوری از جمله بزرگترین بخش‌های تجاری ایالات‌متحده است که تحت‌تأثیر تعرفه‌ی ۲۰۰ میلیارد دلاری پیشنهاد‌ی قرار خواهد گرفت. شرکت فیت‌بیت که در زمینه‌ی تولید ابزارهای پایش سلامتی فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که تعرفه‌های یادشده بر کسب‌وکار این شرکت اثرگذار خواهند بود. اینتل، غول دنیای پردازنده‌ها هم ادعا می‌کند که باوجود این تعرفه‌ها، رشد به‌کارگیری شبکه‌ی ارتباطی نسل پنجم (5G) کند خواهد شد. استاندارد ارتباطی نسل پنجم، جدیدترین نسل از فناوری‌های انتقال داده به‌صورت بی‌سیم برای ابزارهای همراه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات