استارتاپی با هدف بازیافت پلاستیک به شیوه‌ای جدید

یک‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
مطالعه 3 دقیقه
استارتاپ  BioCellection پلاستیک را به ماده‌ی شیمیایی تبدیل می‌کند که برای ساخت رنگ، لباس نایلونی، کف کفش، قطعات خودرو و عطر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تبلیغات

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که بعد از ورود پلاستیک‌ها به محل بازیافت چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ پلاستیک‌ها معمولا به سه روش بازیافت می‌شوند. اولین روش این است که پلاستیک‌ها شسته و تکه‌تکه شده و در فرآیند قالب‌گیری به بطری‌های جدید تبدیل می‌‌شوند. دومین روش ذوب کردن پلاستیک و تبدیل آن به روغن یا سوخت برای تأمین انرژی ماشین است و سومین روش استفاده از آنزیم‌های پلاستیک خوار برای تجزیه‌ی پلاستیک توسط دانشمندان است.

اما روش دیگری هم وجود دارد که به بازیافت پلاستیک‌های نامناسب مانند کیسه‌های پلاستیکی کمک می‌کند. به تازگی استارتاپی به نام BioCellection فعالیت خود را در سن خوزه آغاز کرده تا شکل جدیدی به فرآیند بازیافت این شهر بدهد. BioCellection حاصل همکاری دو کارآفرین چینی است که شرکت خود را در دوران دانشجویی افتتاح کردند. آن‌ها در مصاحبه با CNN گفته‌اند کاتالیزوری طراحی کرده‌اند که می‌تواند پلاستیک را طی فرآیندی تجزیه کند. فرآیندی که سریع و ارزان است و تنها سه ساعت زمان می‌برد.

BioCellection

در پایان فرآیند، پلاستیک به ماده‌ی شیمیایی تبدیل می‌شود که می‌تواند برای تولید رنگ، لباس نایلونی، کف کفش، قطعات ماشین، قطعات الکترونیک و عطر مورد استفاده قرار بگیرد. بنیان‌گذاران این استارتاپ معتقدند تکنولوژی BioCellection نرخ تبدیل ۹۰ درصد دارد و می‌تواند در آینده بهتر شود. شهر سن خوزه برنامه‌های متنوعی برای بازیافت دارد. این استارتاپ نیز به مدت یک سال در شهر سن خوزه فعالیت می‌کند تا عملکرد آن مورد ارزیابی قرار بگیرد. برنامه‌ی یک ساله‌ی شرکت روی بازیافت زباله‌های مربوط به بطری شیر، شامپو، بسته‌بندی کره، کیسه‌ی مواد غذایی و نوعی بست پلاستیکی تمرکز خواهد کرد.

مدیر خدمات زیست محیطی سن خوزه گفته است این شهر از همکاری با استارتاپ‌های فعال در زمینه‌ی مدیریت زباله استقبال می‌کند. هدف آن‌ها رساندن تولید زباله به صفر و محافظت از زمین برای نسل آینده است. در حال حاضر کشورهای زیادی روی برنامه‌های بازیافت زباله سرمایه‌گذاری کرده‌اند و شهرهایی مانند سن خوزه در تلاش هستند تا با مدیریت صحیح زباله، پلاستیک‌های استفاده شده را به محصولات قابل استفاده تبدیل کنند. کالیفرنیا مصرف کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف را در سال ۲۰۱۶ ممنوع کرد اما هنوز هم برای بازیافت نوعی پلاستیک سفت مشکل دارد. این نوع پلاستیک‌ها که از رزین پلی اتیلن تولید می‌شوند و زمانی قابل بازیافت هستند که خشک و تمیز باشند.

BioCellection

این مدل پلاستیک زمانی که به باقی‌مانده‌ی مواد غذایی یا سایر زباله‌ها آغشته می‌شوند دیگر بازاری ندارند و معمولا دفن می‌شوند. اما استارتاپ BioCellection با دریافت سرمایه‌ی ۲۴۰ هزار دلاری قصد دارد با استقرار آزمایشگاه‌های سیار در مراکز بازیافت شهر این مشکل را از بین ببرد. اگر برنامه‌ی آزمایشی خوب پیش برود استارتاپ BioCellection تجهیزات خود را در سایر مناطق آمریکا و محل‌هایی که پلاستیک بیشتری برای بازیافت وجود دارد گسترش خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات